hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Lenco † »

AvB schreef:Dan zijn er nog meer bunkervrouwen!!! ;)
Zeker, uit ons eigen Bunkersite team ... :idea:
Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Annelies

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Annelies »

AvB schreef:
Hebben jullie alle drie als enige vrouwen de bunkersite.com enquete ingevuld? :D
Ik heb hem wel ingevuld 8-)
Goof

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Goof »

Volgens mij twee van de drie. De bunkertweelingen. En er is een derde jongedame die pas naar Honselersdijk is verhuisd en nu een tikje zwanger.... ;)
Tom Oliviers

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Tom Oliviers »

Allright, mijn verhaal dan...

Er was eens een jonge knaap van een jaar of 8 oud, en die woonde vlak tegenover een Brialmontfort uit 1860 te Edegem (Fort 5). Toen gingen we elke dag spelen in dat fort, tot we er een sport van maakten om de oude bakstenen gebouwen te verkennen (die streng verboden waren toen). We bouwden er kampen en vochten veldslagen uit tegen jongens van de andere kant van het fort, dat was écht een oorlog tussen ons. We bouwden kampen met boomstammen als dwarsliggers op het dak en bekogelden elkaar tot betonblokjes en kassei-stenen toe... We zijn zelfs zover gegaan met kampen bouwen dat we loopgraven uitgroeven, zelfs overdekte versies. Tot we opeens iets vonden tijdens het graven van dit loopgraaf. Een ijzeren plaat waar 12 uren op stonden met pijlen en een kerktorentje, boompjes en huisjes. (achteraf gezien was dit zo coördinatieplaat, gevonden in de buurt van een lichte flakstelling, man man, ik zou die plaat graag terug hebben want op die leeftijd is ze verloren gegaan).

Toen was het gedaan met oorlog voeren en kampen bouwen, toen hielden we ons enkel nog bezig met het zoeken naar schatten van het Fort. Een jaar later nog een zeer mooi 2cm huls gevonden en wat kogeltjes, ook documenten van de wacht van het fort.

Op men 10 - 14 jaar hebben we (ik en men beste makker toen) ons bezig gehouden met het bezoeken van alle andere brialmontforten, toen mocht ik na veel gezeur thuis met de fiets naar het volgende fort fietsen, 2km verderop. Dat was een ware beleving toen! en van het ene fort reden we naar het andere en gingen we naar uiteenzettingen van de Simon Stevinstichting. Ik weet nog dat we er toen echt niet serieus werden genomen, al wouden we dat wel. We moesten ons nog bewijzen als 14 jarige snotneus.

op men 15 jaar werd het Fort 4 te mortsel, dat nog militair domein was, overgedragen aan de gemeente Mortsel. Al snel kregen we een brief thuisgestuurd of we geïnteresseerd waren om in de gidsenwerking te komen. We mochten er vakantiewerk doen en tijdens dat vakantiewerk moesten we met klimgordels aan de drainagegangen van dat fort verkennen en proper maken, damn, dat was nog eens een luxe job!

Tot mijn 17 jaar heb ik in dat fort gegidst en is mijn makker toen stilaan gestopt met de forten (door zijn zware studies). Toen rond diezelfde periode moest ik op stage gaan van het school (ik zat in de tuinbouwschool te mechelen), en ik had een hekel aan werken (mijn heavy metal - langharig werkschuw tuig - periode). Daarom mocht ik stage volgen bij de groendienst van antwerpen, die de domeinen Nachtegalenpark, Middelheimpark en park de Brandt beheerden. Toen ik ze van mijn hobby vertelde als historish gids in fort 4, de jongste van de gidsenwerking toen. zeiden ze me dat er ook bunkers lagen in het park den brandt.

Ik had toen nog nooit van de Atlantikwall gehoord, zelfs nog nooit een duitse bunker gezien, en was op slag verliefd op deze bunkers. Van de parkwachter mocht ik zelfs tijdens mijn uren wat graven rond die museumbunker (tot grote ergernis van het bestuur achterafgezien, want ik maakte regen-opvang-putten voor de ventilatiegaten, waardoor er water in de bunker sijpelde... :D) Deze bunkers waren onderdeel van het kommandocomplex van het 89ste legerkorps, de SK1 bunkers daar. Zo ben ik in contact gekomen met de mensen van het museum daar, en na een leuke ontmoeting en een schitterende sfeer in de werkgroep daar (ik mis die tijd echt wel) met ook enkele gekke leden, zoals "Silly" Willy en de George die in het vreemdelingenlegioen had gezeten met zijn machtige verhalen,... enfin, ik ben eens mee op uitstap mogen gaan met de heer Dirk Peeters, die blijkbaar ook buschauffeur was op een bus waarmee ik naar school ging (den 50 8-) ). hmmm echt een fantastische uitstap met als éérste bunkers MKB Oldenburg, Pz StP berck nord, MKB Todt, een commandobunker in Duinkerke,... en zo is mijn passie voor de Brialmont-forten verwaterd en ben ik in leerschool gegaan bij Dirk Peeters, waar ik hem nog steeds heel dankbaar voor ben!

Jammer dat de voorzitter van dat museum nu vervangen is door een eersteklas Grumpy 'ol dad, en dat de sfeer daardoor ook lekker verneukt is, want anders had ik daar nog gezeten denk ik...

Een tijdje later zelf op uitstap beginnen gaan met een nieuwe maat van op de tuinbouwschool, Gunther de Jonghe, waar ik sinds dien 1 tot 2x per maand mee naar de atlantikwall, maginotlinie,... ga.

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, BFA
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Janus X »

Tom Oliviers schreef:Allright, mijn verhaal dan...

Er was eens een jonge knaap van een jaar of 8 oud, en die woonde vlak tegenover een Brialmontfort uit 1860 te Edegem (Fort 5). Toen gingen we elke dag spelen in dat fort, tot we er een sport van maakten om de oude bakstenen gebouwen te verkennen (die streng verboden waren toen). We bouwden er kampen en vochten veldslagen uit tegen jongens van de andere kant van het fort, dat was écht een oorlog tussen ons. We bouwden kampen met boomstammen als dwarsliggers op het dak en bekogelden elkaar tot betonblokjes en kassei-stenen toe... We zijn zelfs zover gegaan met kampen bouwen dat we loopgraven uitgroeven, zelfs overdekte versies. Tot we opeens iets vonden tijdens het graven van dit loopgraaf. Een ijzeren plaat waar 12 uren op stonden met pijlen en een kerktorentje, boompjes en huisjes. (achteraf gezien was dit zo coördinatieplaat, gevonden in de buurt van een lichte flakstelling, man man, ik zou die plaat graag terug hebben want op die leeftijd is ze verloren gegaan).

Toen was het gedaan met oorlog voeren en kampen bouwen, toen hielden we ons enkel nog bezig met het zoeken naar schatten van het Fort. Een jaar later nog een zeer mooi 2cm huls gevonden en wat kogeltjes, ook documenten van de wacht van het fort.

Op men 10 - 14 jaar hebben we (ik en men beste makker toen) ons bezig gehouden met het bezoeken van alle andere brialmontforten, toen mocht ik na veel gezeur thuis met de fiets naar het volgende fort fietsen, 2km verderop. Dat was een ware beleving toen! en van het ene fort reden we naar het andere en gingen we naar uiteenzettingen van de Simon Stevinstichting. Ik weet nog dat we er toen echt niet serieus werden genomen, al wouden we dat wel. We moesten ons nog bewijzen als 14 jarige snotneus.

op men 15 jaar werd het Fort 4 te mortsel, dat nog militair domein was, overgedragen aan de gemeente Mortsel. Al snel kregen we een brief thuisgestuurd of we geïnteresseerd waren om in de gidsenwerking te komen. We mochten er vakantiewerk doen en tijdens dat vakantiewerk moesten we met klimgordels aan de drainagegangen van dat fort verkennen en proper maken, damn, dat was nog eens een luxe job!

Tot mijn 17 jaar heb ik in dat fort gegidst en is mijn makker toen stilaan gestopt met de forten (door zijn zware studies). Toen rond diezelfde periode moest ik op stage gaan van het school (ik zat in de tuinbouwschool te mechelen), en ik had een hekel aan werken (mijn heavy metal - langharig werkschuw tuig - periode). Daarom mocht ik stage volgen bij de groendienst van antwerpen, die de domeinen Nachtegalenpark, Middelheimpark en park de Brandt beheerden. Toen ik ze van mijn hobby vertelde als historish gids in fort 4, de jongste van de gidsenwerking toen. zeiden ze me dat er ook bunkers lagen in het park den brandt.

Ik had toen nog nooit van de Atlantikwall gehoord, zelfs nog nooit een duitse bunker gezien, en was op slag verliefd op deze bunkers. Van de parkwachter mocht ik zelfs tijdens mijn uren wat graven rond die museumbunker (tot grote ergernis van het bestuur achterafgezien, want ik maakte regen-opvang-putten voor de ventilatiegaten, waardoor er water in de bunker sijpelde... :D) Deze bunkers waren onderdeel van het kommandocomplex van het 89ste legerkorps, de SK1 bunkers daar. Zo ben ik in contact gekomen met de mensen van het museum daar, en na een leuke ontmoeting en een schitterende sfeer in de werkgroep daar (ik mis die tijd echt wel) met ook enkele gekke leden, zoals "Silly" Willy en de George die in het vreemdelingenlegioen had gezeten met zijn machtige verhalen,... enfin, ik ben eens mee op uitstap mogen gaan met de heer Dirk Peeters, die blijkbaar ook buschauffeur was op een bus waarmee ik naar school ging (den 50 8-) ). hmmm echt een fantastische uitstap met als éérste bunkers MKB Oldenburg, Pz StP berck nord, MKB Todt, een commandobunker in Duinkerke,... en zo is mijn passie voor de Brialmont-forten verwaterd en ben ik in leerschool gegaan bij Dirk Peeters, waar ik hem nog steeds heel dankbaar voor ben!

Jammer dat de voorzitter van dat museum nu vervangen is door een eersteklas Grumpy 'ol dad, en dat de sfeer daardoor ook lekker verneukt is, want anders had ik daar nog gezeten denk ik...

Een tijdje later zelf op uitstap beginnen gaan met een nieuwe maat van op de tuinbouwschool, Gunther de Jonghe, waar ik sinds dien 1 tot 2x per maand mee naar de atlantikwall, maginotlinie,... ga.

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, BFA

Goh Tom, ben je ook Tuinman dan ?

Gr, Ramon :mrgreen:
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Tom Oliviers

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Tom Oliviers »

Ik heb gestudeerd voor tuinman, maar ik werk nu in de bosbouw sector (bomen vellen, natuur beheren,...)
veel leuker, spectaculairder en ruwer werk (ik had een hekel aan het proper afwerken in de tuinaanleg)

groetjes
Tom
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Ties »

That makes 3 of us :D
Een grijs verleden...
Age_Muhl

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Age_Muhl »

Ik ben geboren en getogen in Weesp. En dus flink verwend wat de aanwezigheid van vestingwallen, forten, schuilplaatsen en kazematten in de directe omgeving betreft.

Als jongentje heb ik menig uur spelend doorgebracht in het historisch erfgoed. En ja, ik heb de G-kazemat bij de spoorweg overgang op de keverdijk een aantal maal bezocht voor het onder de paardenpoep is verdwenen. :D

Na de "speel" fase ben ik mij meer gaan verdiepen in de geschiedenis van de verdedigingswerken. Mijn favoriete plek was bastion De Achtkant. Vestingwallen, een groepsschuilplaats en een (bijna compleet) bedolven Artillerie Remise waren daar de leukste plekken. Flink wat uren met een schep daar doorgebracht.

Later door, de internet prestaties van Rene Ros, nog meer te weten gekomen over de omgeving van Weesp.
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door buddha01 »

Ben geboren in Eindhoven en getogen in Veldhoven. Mijn vader kwam uit de buurt van Volkel en woonde tijdens de oorlog in Venhorst. Als klein manneke nam mijn vader me altijd mee naar vliegbasis Welschap. Gingen we vliegtuigen kijken. Ook kwamen we dan vaak langs, wat ik later kwam te weten, de flak bunkers. Vooral als we naar de poort van de oude Duitse baan gingen. In de jaren 70 nog ooit in eentje geweest, toen ze nog toegankelijk waren. Ook tussen 1977 en 1984 elk jaar op schoolkamp in Oostelbeers met school. Kwamen we langs het oude schijnvliegveld op Den Dun, Oirschot. Meestal via Hoogeloon en dan zag je langs de weg de oefenbommen bij de boerderijen staan en kwam je langs het bunkertje wat bij het schijnvliegveld hoorde.
Doordat mijn vader nogal veel belangstelling had in de 2de wereldoorlog, met name de luchtoorlog,en ik dus ook veel met hem naar Welschap ging ben ik gaan vliegtuig spotten. Zag je ook oude gebouwen die de Duitsers op het vliegveld gebouwd hadden en kwam je ook wel eens in de bunkers. In die tijd stonden we ook op camping 't Vlutterke. Daar bleek vlakbij een oud munitie bos te liggen dat eind jaren 70 door de EOD geruimd was. Toen ik wat ouder was vertelde mijn vader dat het "landhuis" aan de weg Waalre-Valkenswaard eigenlijk een Duitse communicatie bunker was van de Kriegsmarine.
Door het spotten eigenlijk langzaamaan meer interesse gekregen in bunkers en fortificaties. Met name alles wat met de vliegvelden samenhing. Van verdedigingswerken tot het luchtwapen zelf. Over Volkel wist mijn vader veel te vertellen. Ookover de Peel-Raam stelling verhaalde hij vaak. We zijn zelfs een paar keer langs het defensiekanaal naar de bunkers bij het vliegveld Volkel gaan kijken. naar mate mijn vader ouder werd, groeide ook zijn interesse in de oorlogsjaren en 5 a 6 jaar terug zijn we met de open forten dag naar Fort Rijnauwen geweest.
Eigenlijk dus gewoon mijn vaders "schuld"dat ik eerst ben gaan spotten en vandaar uit ook meer interesse kreeg in bunkers etc.
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door AvB »

En hoe verhoudt Boeddhisme zich tot militaire zaken? :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door buddha01 »

AvB schreef:En hoe verhoudt Boeddhisme zich tot militaire zaken? :)
LOL goede vraag AvB.
Ook in het boeddhisme zijn genoeg voorbeelden te vinden m.b.t. militaire zaken. Denk dat het bekenste voorbeeld wel Koning Asoka is.
In de vorm die ik beoefen, Nichiren Boeddhisme ( een 13de eeuwse Japanse monnik die deze vorm gestart is) zijn vele brieven van hem gericht aan een Samurai genaamd Shijo King. Deze was een volgeling van Nichiren. Ook waarschuwde Nichiren de shogun van Kamakura herhaaldelijk voor een invasie van de Mongolen. Helaas nam de shogun Nichiren's waarschuwingen niet serieus en in respectivelijk 1274 en 1281 ondernam het Mongoolse rijk een poging om Japan binnen te vallen. Beide keren mislukte dat doordat een tyfoon de invasie vloot vernietigde (Kamikaze = Goddelijke wind). Teneinde de Mongoolse invasie vloot te verslaan, smeekte de Shogun Nichiren om te bidden dat het Mongoolse rijk er niet in zou slagen Japan binnen te vallen.

Oppervlakkig gezien zou je inderdaad zeggen dat boeddhisme helemaal niets daarmee te maken zou hebben. Boeddhisme staat immers bekend als een vredelievende religie. Op dieper vlak blijkt dat wij allen onze eigen "oorlog" voeren om rustig te blijven, de ander te respecteren en lief te hebben. Zelf beoefen ik nu zo'n 13 jaar het Nichiren Boeddhisme. Ik houd me eigenlijk al vanaf mijn jeugd bezig met (militaire) vliegtuig spotten en alles wat daar zo'n beetje mee samenhangt. Twee op zich tegengestelde zaken maar waar meer raak vlakken zijn met elkaar dan mensen denken. Hoe meer ik het boeddhisme bestudeer en beoefen, hoe meer ik ook het militaire aspect en de geschiedenis ga begrijpen. Ook als vredelievend persoon kun je dus geinteresseerd zijn in militaire zaken, militaire geschiedenis en daardoor inzicht krijgen in wat er nu allemaal speelt ( denk aan de oorlog tegen terreur, discriminatie op politiek niveau, uitsluiting van hele bevolkingsgroepen enz).

Zelfs Hitler zou geput hebben uit boeddhistische bronnen om zijn gelijk te halen voor w.b.t. de superioriteit van het Arische ras. Immers, het 3de rijk hing van de religieuze en mythische symboliek aan elkaar.

Ik hoop hiermee je vraag een beetje beantwoord te hebben, AvB.

Met vriendelijke groeten,
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door AvB »

Zeker, interessant! :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door tim »

wow, dat klinkt op zn minst heel intressant... :roll:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Ab79
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2016, 15:14

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Ab79 »

Ik ben opgegroeid (en woon) in Langenboom.
Dat is in de gemeente Mill & St. Hubert.
De Peel-raamstelling en Airstrip B-89 zijn binnen loopafstand dus.

Ben al vanaf mijn jonge jeugd geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog.

Groeten,
Ab.
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door buddha01 »

Ab,
B-89 is Fliegerhorst Volkel. Nu Vliegbasis Volkel. Ken het gebied rond de vliegbasis vrij goed, omdat mijn vader oorspronkelijk uit Venhorst komt en er in de omgeving Uden nog steeds veel familie woont. Hij vertelde me dat hij opgroeide toen de Duitsers Vliegveld Volkel aanlegde. Er is nog steed vrij veel van het oude duitse veld te zien en ook de Peel-Raam stelling is zeker de moeite waard.
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”