RCAHMS

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

RCAHMS

Bericht door PdK »

Volgende week zit ik ik twee dagen in het RCAHMS archief in Edinburgh, Schotland. Hier ligt de grootste collectie luchtfoto's van de RAF (Waarvan Wageningen slechts een klein deel contactafdrukken heeft)

Ik hou me specifiek bezig met Hoek van Holland, maar in die vluchten zitten vaak ook Rotterdam, Vlaardingen, Maassluis, Het Westland, Oostvoorne en Kijkduin.
Het bijzondere is dat er foto's van Hoek van Holland zijn uit 290 vluchten van 1940 tot vlak na de oorlog. Dit betekend dat er gemiddeld gezien 1x per week is gefotografeerd. Soms vind je van 1943/1944 zelfs 3 tot 4 vluchten in een week. Je kunt dus ideaal onderzoek doen naar bepaalde perioden (of zelfs specifieke datums).

Als ik voor iemand m.b.t. bovenstaande gebieden iets kan betekenen, laat het me weten. De aanschaf van foto's is namelijk behoorlijk prijzig, en valt dan misschien te delen.
Aan de hand van research copies (lage resoluties van microfiches) kan ik voorbeelden meenemen (2 pond per stuk), die je later als scan kunt bestellen.

Ik zal mezelf vooral bezig houden met het graven van de tankgrachten, het Roomseduin, Spt. I bij Ter Heijde, de bouw van Batterij Monster en Batterij Zande. Dus meld het me vooral als daar wederzijdse interesse naar is.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: RCAHMS

Bericht door tim »

hoi peet, kijkduin heeft mijn intresse! vooral tussen '42 en '44.
als je wat voorbeeldjes kan meenenemen?
PM me anders even.
g, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: RCAHMS

Bericht door ducatim901 »

Ha die Peter,
De Noordkant van Oostvoorne.
Hier is geen BRV van dus het is beter dan niets!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RCAHMS

Bericht door Remco de Goede »

Als je zin en tijd hebt ben ik zeer geinteresseerd in Overvoorde periode 41-42
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: RCAHMS

Bericht door +AW+ »

Hi Peter,
nice trip 8-)
if you find the time... HQ WN 105 Windgatseweg
good luck :!:

greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: RCAHMS

Bericht door The Viking »

Ha Peter...,

Ik dacht dat ik gisteren al gereageerd maar er is blijkbaar iets niet goed gegaan. Je mag eventueel voor mij kijken of je iets kan vinden van Maassluis van voor het bombardement van 18 maart 1943. Die research kopies zijn dan in eerste instantie prima.

Alvast bedankt, plezier en succes.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: RCAHMS

Bericht door PdK »

Dank voor de berichten. Ik kan niets garanderen, maar mocht het gebied tussen de vluchten zitten hou ik er zeker rekening mee!

Alex, do you prefer a certain period in time? I'm most likely going to focus on the years 42 and 43. If your looking for pictures in general you could also get pictures from Dotkadata (or perhaps even someone here..?) They should have pictures from 44/45.

Peter
jan lugtmeijer †

Re: RCAHMS

Bericht door jan lugtmeijer † »

Peter, veel plezier daar.
En ik hou me aanbevolen voor alle unieks wat je tegenkomt. Mail je nog wel even.
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”