BRV vanaf heden gratis.

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Als het N.A gewoon de oude nummering had overgenomen zoals het b.r.v. dit ooit begonnen is: gemeente, complex, object was het voor iedereen een eitje geweest.. tekeningnummer hang je er achteraan.
typisch gevalletje van organisaties die niet snappen dat je beter de gemeenschap kan raadplegen voordat je ergens aan begint :cry:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

tim schreef:Als het N.A gewoon de oude nummering had overgenomen zoals het b.r.v. dit ooit begonnen is: gemeente, complex, object was het voor iedereen een eitje geweest.. tekeningnummer hang je er achteraan.
typisch gevalletje van organisaties die niet snappen dat je beter de gemeenschap kan raadplegen voordat je ergens aan begint :cry:
Nee hoor, heeft helemaal niets met een gemeenschap te maken maar gewoon met database ontwerp en denken voordat je doet.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Je moet je realiseren dat de mensen die het digitaliseren totaal geen binding met het onderwerp hebbdn.
ze doen slechts wat opgedragen word.. ze de oude inventaris lag er al :)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

tim schreef:Je moet je realiseren dat de mensen die het digitaliseren totaal geen binding met het onderwerp hebbdn.
ze doen slechts wat opgedragen word.. ze de oude inventaris lag er al :)
Precies ! Daarom moest het nationaal archief EERST een volledig plan maken en dat dan aanbieden aan bedrijf XYZ.
Dat is gewoon een opdracht/project en heeft dus compleet geen relatie met om het eender welke bunkergemeenschap dan ook.
Tis allemaal geen rocket science maar je moet wel je heel proces overzien. En dan nog kan het zijn dat er besloten wordt om het anders te doen omwille van de kosten....

Ik heb jaren op en tekenkamer gewerkt en wij hadden soms al moeite om oude kalktekeningen weer uit te rollen. Laat staan tekeningen die 60 jaar opgerold hebben gelegen. Alleen dat feit al kost je de nodige puzzel uren.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Wim,
ik weet niet of je zelf ooit het b.r.v. archief hebt gezocht, maar opgerolde kaarten ben ik er nog nooit tegengekomen :roll:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

tim schreef:Wim,
ik weet niet of je zelf ooit het b.r.v. archief hebt gezocht, maar opgerolde kaarten ben ik er nog nooit tegengekomen :roll:
Plat of opgerold maakt niet zoveel uit. Gaat om het feit dat ze kwetsbaar en met name breekbaar zijn.
Overigens niet mijn idee maar dat antwoord kreeg ik van het NA op mijn vraag waarom ik stukken mis in de gescande mappen. ;)

Maar laten we geen beren zien waar we nog genoeg werk hebben in het indexeren van wat we wel hebben.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door wattman »

Gewoon gaan scannen met scan0001 als start en scan0999 als laatste scan en dan de gebruiker maar laten uitzoeken wat er op staat en hoe te indexeren is gewoon kinderlijk dom.
Ik betwist dat dit "kinderlijk dom" is, want er zit een index op, namelijk de bestaande structuur van de (papieren) BRV. Wat het NA heeft gedaan is het bestaande analoge materiaal digitaliseren om vervolgens voor de index de bestaande structuur van mappen te handhaven. Volgens mij doen ze dat bij alle archieven die ze digitaliseren.
Aldus ontbreekt de door vele(?) gebruikers gewenste nieuwe database structuur om zo op verschillende wijzen de scan die je wil hebben te vinden. Of die database uiteindelijk verwijst naar scan0678 of naar het oorspronkelijke tekeningnummer om dat plaatje te identificeren doet niet ter zake.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ruud »

Zijn de ijverige forumleden die hier, vanaf de sofa, zo ontzettend veel problemen mee hebben uberhaupt wel eens in het (een) archief geweest?
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Daar twijfel ik soms ook over :lol:
ik heb jaren geleden al duizenden tekeningen uit het brv gefotografeerd en geindexeerd. De scans zijn natuurlijk wel mooier, maar het is feitelijk niks nieuws.

Tis jammer dat ik er de tijd niet meer voor heb, maar er is bijna niks leukers dan zelf in een archief informatie verzamelen en nieuwe dingen ontdekken. En je zal je verbazen hoeveel er nog te ontdekken valt!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

tim schreef: De scans zijn natuurlijk wel mooier, maar het is feitelijk niks nieuws.
Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat het niet goed geïndexeerd is.

Toen ik een BRV kaart van Katwijk wou ophalen moest ik eerst de BRV nummer via de blokkaarten opzoeken en dan hopen dat de juiste tekeningen aantrof.
Toen bleek dat het niet is ingescand. Dus ik moet weer de deur uit op naar het NA een fotootje maken. Dan doorzoek ik 3 mappen blijkt het vastgeplakt te zitten aan een ander archiefstuk en dan is het ook nog in 4 stukken gescheurd. Dus zodra ik de foto heb gemaakt blijkt thuis dat ik het niet kan overlayen met G-earth en laat staan dat ik het kan overtrekken!

Dus ik vindt dat dit beter moet kunnen en ik ben niet alleen!
En als alles makkelijker te vinden is hoeven de gebruikers minder te zoeken dus minder data verbruik! (<NA)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Hoe staat het met dit project?
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Nog even wachten op je mede beheeder en dan is fase 1 compleet!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Vertel ons meer... :)
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Wil je een kleine preview?
Afbeelding
Ik wacht nog op de registratie tekeningen en dan op naar de volgende fase...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Ouwe tovenaar. Ben benieuwd
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”