Washington Papers

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Annelies

Washington Papers

Bericht door Annelies »

Op het internet kwam ik onderstaande link tegen met de inventarisnummers van de Washington Papers.
http://www.nimh.nl/nl/images/Inventaris ... 5-1863.pdf

Na hier een snelle blik op geworpen te hebben lijken de film nummers 38. etc en 45. etc mij het meest interessant mbt de Atlantikwall. Kan iemand mij vertellen wat hier precies instaat en of er nog andere nummers zijn die ook de moeite van het bekijken waard zijn?

En weet ook iemand wat een kopietje hiervan kost? Dit zodat ik weet of ik naar de bank moet gaan om een lening af te sluiten :D ;)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Washington Papers

Bericht door Remco de Goede »

Volgens mij heeft Maarten hier wel eens iets besteld. Ga maar alvast sparen ;)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Washington Papers

Bericht door Ruud »

Remco de Goede schreef:Volgens mij heeft Maarten hier wel eens iets besteld. Ga maar alvast sparen ;)
Films zijn ook in andere archieven te 'krijgen', meen op dit forum laatst gelezen te hebben dat de films aardig in prijs gestegen waren (nara?). Dus even vergelijken loont ws. wel (nara, nimh, bama etc. ...).

overigens is de kwaliteit niet geweldig, beter dan de afdrukken in het nimh, maar zeker minder dan de originelen, dit voornamelijk doordat alles zwart/wit is, dus de details als op een origineel in kleur vallen soms weg (zie bijv. het mooie kaartje van Klaas in het onderwerp WN49/Castricum).
g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 08 mar 2009, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jan lugtmeijer †

Re: Washington Papers

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Annelies,
De nummers van die filmrollen zijn tevens het aantal pagina's. Dus nummer 38 heeft 1425 bladzijden maal 10 cent voor een kopietje...reken maar uit.
Gewoon een keer naar het NIMH toegaan en kopieren wat je interessant vindt. Zo nauw kijken ze ook weer niet :geek:

Gr. Jan
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Washington Papers

Bericht door maarten-stahlbeton »

Remco de Goede schreef:Volgens mij heeft Maarten hier wel eens iets besteld. Ga maar alvast sparen ;)
Ik wist niet dat ik rijk was????

Maar goed, ik bestel idd regelmatig bij het NARA, helaas hebben ze nu die prijsverhoging erdoor gegooid dus ben ik bang dat het prijsverschil tussen BAMA en NARA niet meer zo hoog zal zijn.

De indexering bij de NARA ligt anders als bij de Washington Papers in het NIMH. Ik vermoed dat dr. Swart de documenten heeft uitgezocht voordat ze door het leger zijn overgedragen aan het NARA. Daarom komen deze inventarisnummers overheen met het archief van de Department of the Army. Hier ben ik verder niet bekend mee. Ik neem aan dat elk nummer een individueel frame is.

Bij NARA heb je verschillende hoofdcatagorien die onderverdeeld zijn in T-nummers. Elk T-nummer bestaat weer uit een aantal rollen met film. Elke film bestaat weer uit een aantal frames. NARA beschikt over 700.000 rollen met Duitse documenten. Op http://www.archives.gov/research/captur ... tml#berlin staat een uitgebreide beschrijving van alle catagorien.

Over de kwaliteit ben ik zeer tevreden ondanks dat het zwart-wit is, is de resolutie hoog. Je moet dit echter wel specificeren bij de bestelling, standaard scannen ze in low-res. Op aanvraag wordt zonder meerprijs in hi-res gescand.
Lord of the Ringstand
Annelies

Re: Washington Papers

Bericht door Annelies »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Dus als ik het goed begrijp kan ik voor de prijs beter naar het NIMH, maar voor de kwaliteit van de afdrukken naar NARA?
Ik heb even op de link van Maarten gekeken, maar ik begrijp er niet veel van :?

Maarten misschien kan je aangeven waar ik precies moet zoeken als ik info over Hoek van Holland wil vinden?

Gr.
Annelies
Annelies

Re: Washington Papers

Bericht door Annelies »

jan lugtmeijer schreef:Hoi Annelies,
De nummers van die filmrollen zijn tevens het aantal pagina's. Dus nummer 38 heeft 1425 bladzijden maal 10 cent voor een kopietje...reken maar uit.
Gewoon een keer naar het NIMH toegaan en kopieren wat je interessant vindt. Zo nauw kijken ze ook weer niet :geek:

Gr. Jan
Dan wordt niet naar de bank om een lening af te sluiten maar om hem te beroven :D
Ik concentreer me om te beginnen maar op HvH denk ik :geek:
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Washington Papers

Bericht door Remco de Goede »

maarten-stahlbeton schreef:
Remco de Goede schreef:Volgens mij heeft Maarten hier wel eens iets besteld. Ga maar alvast sparen ;)
Ik wist niet dat ik rijk was????
Je rijdt vast niet voor niks in zo'n grote Mercedes ;) :lol:
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Washington Papers

Bericht door maarten-stahlbeton »

sjah, das een andere hobby die klauwen met geld kost....praat me er niet van :x :x Beter een ster op de voorruit als op de motorkap ben ik al achter ;)

Maar ik ben ook maar gewoon een studentje :D
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”