(Nog) Op één hoop

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: (Nog) Op één hoop

Bericht door ducatim901 »

Geen idee, het zou een waterleiding kunnen zijn, ik geloof dat een kruisje dan een kraan is.
Waar is het precies?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: (Nog) Op één hoop

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef: 03 feb 2017, 00:08 Geen idee, het zou een waterleiding kunnen zijn, ik geloof dat een kruisje dan een kraan is.
Waar is het precies?
JK
Kruisje voor kraan wordt inderdaad gebruikt, maar vaker op installatietekeningen, waar wat meer detail terugkomt.

Off Topic: Zelf ben ik nog wel eens op zoek geweest naar de stippellijntjes die wel eens op tekeningen voorkomen en door percelen of gebouwen lopen. Deze zouden een afscheiding (kadaster?) aangeven. Ik dacht altijd een loopgraaf (of is het net wat je wilt zien ;-)

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: (Nog) Op één hoop

Bericht door bob »

ducatim901 schreef: 03 feb 2017, 00:08 Geen idee, het zou een waterleiding kunnen zijn, ik geloof dat een kruisje dan een kraan is.
Waar is het precies?
JK
Het is op de fliegerhorst Twenthe. Tekening gemaakt rond 1947.

Een kraan lijkt mij onlogisch. Tenzij de Duitsers graag kranen plaatsten midden in weilanden en op kruizingen van leidingen. De X lijkt mij gewoon een koppelstuk (mof ;) ) te zijn.

De leiding ligt ook aan één kopzijde van de baan.

Http://i.imgur.com/0VTSVLC.png

Verder is deze leiding aangesloten op het overgrote meerendeel van de 300+ gebouwen.

Als ik (we) er achter kom waar het 'H'-tje voor staat zijn we er snel uit denk ik. Vooralsnog denk ik dat het een gasleiding is (tbv de verwarming?).
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: (Nog) Op één hoop

Bericht door ErwinZ »

Als het een waterleiding is voor bluswater kan het afwijken van reguliere leidingen.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: (Nog) Op één hoop

Bericht door rony »

Zoals Erwin al aangeeft. Die letter H is de plaats voor een aansluiting voor een brandkraan.
Staat nu nog op plaatjes tegen de straatkanten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Joop Schreuder †

Re: (Nog) Op één hoop

Bericht door Joop Schreuder † »

H= Hydrant, een in Nederland minder gangbare aanduiding voor (aansluitpunt voor een)brandkraan. In Duitsland en Angelsaksische landen echter algemeen.
BK of B is de officiële Nederlandse aanduiding. De verbindingsleiding ertussen is een blusleiding. Deze hoeft niet noodzakelijkerwijs verbonden te zijn met het drinkwaternet. Er kan ook een apart circuit zijn, verbonden met een hooggelegen waterreservoir of een pomp bij een blusvijver. Of een manifold waarop een tankwagen kan aansluiten. De X op de tekening kan hierop duiden.

Greetz,

Joop
Duitse Hydrant.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: (Nog) Op één hoop

Bericht door bob »

Bedankt! :)
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”