? van 23 nov 2011 VF Leitstand Hoek van Holland

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

? van 23 nov 2011 VF Leitstand Hoek van Holland

Bericht door KWD »

Kwam deze foto tegen in het foto archief van de gemeente Rotterdam
waarbij werd verteld dat het in Hoek van Holland was,
zou dit op De Beer kunnen zijn ? Heeft iemand een idee ?
Gr KWD
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door WimVe »

Mooie foto.
De Leitstand op De Beer zag er anders uit. Dat is, volgens de tekening A35 van het kernwerk.
De afstandsmeter echter klopt kwa omtrek wel met dat wat op de tekening geschetst is.

Wat kan het ding op de voorgrond zijn ?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door AvB »

WimVe schreef:Mooie foto.
De Leitstand op De Beer zag er anders uit. Dat is, volgens de tekening A35 van het kernwerk.
De afstandsmeter echter klopt kwa omtrek wel met dat wat op de tekening geschetst is.

Wat kan het ding op de voorgrond zijn ?
Wim 'jou' Leitstand is voor de kustbatterij. De Leitstand op de foto is een Vf Leitstand voor een Marine Flakbatterij.
Tim heeft op Axis ooit een BRV plattegrond geplaatst, waarbij het zou gaan om de combinatieleitstand van Nordmole. Maar deze zijn ook gebouwd in de Festung IJmuiden. http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 5#p1542486
Ik heb deze foto eerder geplaatst en Jos denkt dat het Helgoland is http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 5#p1561383
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door WimVe »

Arthur,

Klopt helemaal. Maar kan de leitstand A35 ook geen combinatie zijn ?
Ik heb nl. ook al met Jos en Erwin hierover gemaild. De A35 tekening toond nl. geen "standaard" 6m e-messer toren. Zoals op jouw fotos te zien is.

Maar dit wijkt af van de originele vraag.... want daar is wel de koepel te zien.
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Identificatie verzocht

Bericht door BunkerKB »

Zo maar even een suggestie.
Deze bunker ken ik verders niet. Maar zouden we de mogelijke tijds factor vergeten. Stel dat deze bunker op de foto een voorloper van het eigenlijke bouwen van de Atlantikwall is zou er dan een locatie gevonden kunnen worden van deze bunker. Kan me zo voorstellen dat er vanaf zomer 42, mogelijk bunkers gesloopt zijn om een St, voor in de plaats te zetten.
gr.Ron
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Identificatie verzocht

Bericht door ducatim901 »

AvB schreef:
WimVe schreef:Mooie foto.
De Leitstand op De Beer zag er anders uit. Dat is, volgens de tekening A35 van het kernwerk.
De afstandsmeter echter klopt kwa omtrek wel met dat wat op de tekening geschetst is.

Wat kan het ding op de voorgrond zijn ?
Wim 'jou' Leitstand is voor de kustbatterij. De Leitstand op de foto is een Vf Leitstand voor een Marine Flakbatterij.
Tim heeft op Axis ooit een BRV plattegrond geplaatst, waarbij het zou gaan om de combinatieleitstand van Nordmole. Maar deze zijn ook gebouwd in de Festung IJmuiden. http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 5#p1542486
Ik heb deze foto eerder geplaatst en Jos denkt dat het Helgoland is http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 5#p1561383
Ha die Arthur, Wim et Al.,
In Vlissingen en Den Helder zijn ook soortgelijke vuurleidingsposten voor de Marine Flak gebouwd.
Geen combi of iets dergelijks, het zou best kunnen zijn dat er bv een Nederlandse afstandsmeter in
de dunne koepel heeft gezeten.
In de vuurleiding werd en geobserveerd met simpele verrekijkers en met de "serieuze" afstandsmeter
waar de coördinaten voor het afvuren van de zware Flak mee werden gegenereerd (samen met een Kdo.
Gerät o.i.d.).
Voor de latere Fl244's op de Beer zijn dacht ik op geen van de batterijen andere werken verdwenen maar
hier heb ik geen echte onderbouwing van, in s.Fl.B. Briel zijn wel oude beddingen gesloopt voor de nieuwe
generatie werken.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”