Duitse lijnen in villa?

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
BunkerOwner

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door BunkerOwner »

Maarheeze20.jpg
Het huis voor de begeleiding van Rauter.

Ook ligt er hier nog ergens een schuilkelder. Deze is waarschijnlijk niet opgetekend omdat het pand direct na de oorlog aan Indonesië is gegeven om als ambassade te dienen (zit nu aan overkant Rijksstraatweg, de oude ambassade (Rauters oude woning) is nu een Indonesische school).

Een stuk verder het pad op, richting Villa Oud Clingendael, zijn ook V2's afgeschoten aan het eind van de oorlog, toen was Rauter ook al definitief vertrokken, gewond geraakt en het land uit. Er ligt zelfs nog een heel bijzonder aandenken aan die V2's daar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door BunkerOwner »

Robin de Goede schreef:Gebouwen achter Maarheeze van de BVD. Helaas gesloopt in 2013/2014.. :cry:
.

BVD heeft nooit in het pand of de bijgebouwtjes gezeten ;)

IIIc (Defensie)
IDB (Defensie)
SAZ (Defensie)
I (van O&I) (Defensie)

De mensen in de villa lagen continu overhoop met de BVD, zelfs zo erg dat BVD-ers de IND-ers lieten schaduwen in het buitenland om hun bronnen te achterhalen...

CIA directeur Bill Casey bracht begin jaren '80 een bezoek aan de de Nederlandse diensten. Hij vond Maarheeze zo indrukwekkend dat hij de volgende dag getooid met IDB stropdas met het logo van Maarheeze de BVD bezocht... (bron: oud hoofd van de dienst Meulmeester).
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door Robin de Goede »

Een stuk verder het pad op, richting Villa Oud Clingendael, zijn ook V2's afgeschoten aan het eind van de oorlog, toen was Rauter ook al definitief vertrokken, gewond geraakt en het land uit. Er ligt zelfs nog een heel bijzonder aandenken aan die V2's daar.
http://www.vestingclingendael.nl
Rauter heeft na de aanslag het ziekenhuis niet meer verlaten en is aldaar door de Britten gearresteerd en later aan Nederland overgedragen en geëxecuteerd.

Rauter nam zijn intrek in de riante villa aan Kerkeboslaan 4, die eigendom was van de joodse familie Bergmannn. Bij deze woning liet hij voor zijn chauffeur en paardenknecht, alsmede voor de wacht, een huisje bouwen.
(pag. 215 Wassenaar in de Tweede Wereld Oorlog)

Direct na de oorlog kwam Kerkeboslaan 4 in handen van het Nederlands Bureau Inlichtingen, het huis van Rauter had veel telefoon verbindingen, waaronder een rechtstreekse verbinding met de Russische troepen in Berlijn en de Amerikanen in Beieren.

Op Oud Clingendael werd na een bombardement in 1944 op de parkflat Marlot, de commandopost aldaar verplaatst naar huize Oud Clingendael en de nabij gelegen villa 'De Stille Hoek onder leiding van Hauptmann ir. Bohm. De staf besprekingen werden gehouden op het landgoed Voorlinden. Na de oorlog zaten in Maarheeze en de gebouwen rond Oud Clingendael de BT
troepen (bewaking troepen). De Villa bleef in gebruik tot 1992 bij de IDB.
Gr,

Robin

P.S. Wat is het bijzondere aandenken aan de V2's aldaar? Ben benieuwd :shock:
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door Remco de Goede »

Was Joggli meihuizen niet bezig met deze locatie Tim? Hij heeft mij via jou een tijd geleden eens benaderd.
BunkerOwner

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door BunkerOwner »

Dank voor alle extra info Robin!!
Oud Clingendael is ook prachtig!
Ligt aan het einde van het pad bij Maarheeze.

Kerkeboslaan 4, dan zat ik inderdaad fout qua locatie.
Is niet het pand aan de weg, maar nog stuk verder ook.
Dank voor de opheldering.
BunkerOwner

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door BunkerOwner »

Robin de Goede schreef:
P.S. Wat is het bijzondere aandenken aan de V2's aldaar? Ben benieuwd :shock:
Ik vraag eerst even aan de eigenaar van het land of ik dat bekend mag maken.

Wil het eigenlijk proberen over te nemen om te verplaatsen naar Clingendael of het terrein van de Villa Maarheeze.
Het ligt nu buiten bereik van iedereen maar is te uniek om het publiek te onthouden.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door Robin de Goede »

Zit daar het management van Louwman niet tegenwoordig, stichting nationaal automuseum? Hij had vroeger ook een Biber en een sherman koepel in zijn dierenpark))
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
BunkerOwner

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door BunkerOwner »

Robin de Goede schreef:Zit daar het management van Louwman niet tegenwoordig, stichting nationaal automuseum? Hij had vroeger ook een Biber en een sherman koepel in zijn dierenpark))
Management van Louman zit in Oud Clingendael inderdaad.

//edit: als in een Biber bunker?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door Remco de Goede »

BunkerOwner schreef:
Robin de Goede schreef:Zit daar het management van Louwman niet tegenwoordig, stichting nationaal automuseum? Hij had vroeger ook een Biber en een sherman koepel in zijn dierenpark))
Management van Louman zit in Oud Clingendael inderdaad.

//edit: als in een Biber bunker?
Nee onderzeer
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door Cray »

Vandaag was ik bij Guido op bezoek en ik kan de villa niet in woorden beschrijven. Zo indrukwekkend!
Overal zie je de kleinste details, dit zou te zonde zijn geweest als het in verval geraakt zou zijn!

Ik vindt Dierenpark Wassenaar een erg interessant onderwerp en ik herinnerde mij iets over een onderzeeër in het park dus na wat zoek werk vond ik dit:
thumb (2).jpg
2016-09-20 21_24_48-download - Photo Gallery.jpg
thumb (1).jpg
thumb.jpg
Bron en MEER foto's: http://famvdheijden.nl/Dierenpark_Wasse ... rk.html#69
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door rony »

Mooi Cray, al lijkt die speeltuin niet meer op wat het geweest is.
I'll Come Back.
Gr
rony.
BunkerOwner

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door BunkerOwner »

Mooi gevonden hoor!!!!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door WimVe »

Ga je me nu wijsmaken dat er een toch wel zeldzaame Biber staat weg te rotten in iemands privé speeltuin ???
Anno 2016 ?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door Remco de Goede »

WimVe schreef:Ga je me nu wijsmaken dat er een toch wel zeldzaame Biber staat weg te rotten in iemands privé speeltuin ???
Anno 2016 ?
Was het maar een privespeeltuin, het is een verlaten dierentuin die al jaren dicht is, Bas is er onlangs nog geweest.
BunkerOwner

Re: Duitse lijnen in villa?

Bericht door BunkerOwner »

Ik ben al bezig om te zien of we hem mogen weghalen voor restauratie. Even politiek bedrijven.
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”