Blootgespoelde S Kazemat

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door PdK »

Beste allen,

Al een tijdje probeer ik te achterhalen waar de volgende foto's gemaakt zijn. De kustlijn doet IJmuiden of de Beer vermoeden, maar mijn eigen en geraadpleegde lokale kennis geven geen bevestiging.
In de serie zat ook een foto van een Nederlands stuk geschut van 7 L40. Deze kwam voor in IJmuiden, maar niet in Hoek van Holland.

Heeft iemand toevallig eerder een blootgespoelde S Kazemat op foto's aangetroffen? Of herkent iemand toch de (gebogen) kustlijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door svdb10 »

PdK schreef: 13 feb 2017, 17:31In de serie zat ook een foto van een Nederlands stuk geschut van 7 L40. Deze kwam voor in IJmuiden, maar niet in Hoek van Holland.
Batterij VI te HvH was uitgerust met 7L40.

En waarom sluit je Den Helder uit? Weet niet precies waar daar de S-kazematten gebouwd zijn, maar de batterijen Duinrand Noord en Falga waren ook uitgerust met 7L40. Kun je anders de foto van het kanon ook tonen? Dit kan nog een aanwijzing zijn (of het om een no1 of no2 gaat...)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door PdK »

Ha Sander,

Dank voor je antwoord. Ik ging uit van John Verbeek zijn commentaar op de serie foto's. Hij heeft de foto van de 7L40 gekocht (zie hieronder) en vertelde dat hij niet voorkwam in op de Beer. Ik interpreteerde dat blijkbaar verkeerd en nam even heel 'Hoek van Holland' aan.
Wat John opviel was het volgende aan de affuit: "De foto toont het achtarmige proefmodel van de ijzeren kruisbedding. Later waren er vier armen en zijn er dus bij 1 exemplaar naast vier armen ook vier lege sokkels voor armen. " Deze achtarmige affuit kwam volgens hem wel voor in Den Helder. Een plek die ik overigens helemaal niet uitsluit, maar ik ken dat gebied slecht en ging uit van een kustlijn met grotere bocht. Maar misschien moeten we het daar juist zoeken?

Ook lees ik nu dat de ijzeren affuit ook voorkwam in Batterij VI in Hoek van Holland. Dit sluit HvH dus vooralsnog ook niet uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door Sven Maaskant »

Het is een S-5. Is Voorne een optie?

Gr Sven
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door Martijn »

De kazemat is inderdaad een S5 (en dan de versie met wanddikte 80cm). Ik heb wel kaarten waarop staat aangegeven waar langs de kust kazematten zijn gebouwd en of het een G of S betrof, maar het type is niet verder gespecificeerd.

V.w.b. de kustbatterijen heb ik dit lijstje met batterijen en welke bewapening er stond:
NA 3-09 20 doos 42.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door PdK »

Bedankt voor jullie reacties..!

Wat nog een mogelijkheid kan zijn. In het geval de foto's op het strand per ongeluk door de fotowinkel gespiegeld zijn afgedrukt, dan kan het ook Hoek van Holland zijn. De kust komt dan heel erg overeen, eveneens als het cement op het dak van de kazemat.

Er is geen uitsluitsel, maar ik heb ze in ieder geval aangeschaft (niet voor de overdreven prijs waarvoor ze online stonden). Voor het geval iemand er nog uitkomt en interesse heeft, dan weet je waar ze zijn.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door tim »

Hoihoi,
De kustlijn lijkt op die van Zuid Holland, lage duinen en een flinke kromming.

De kop van Noord Holland heeft (had) een wat steile hogere duinenrij, Den Helder sluit ik uit..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door tim »

Ik weet niet of het in Noord Holland ook gangbaar was, maar op de S-5 ten zuiden van de haven van Scheveningen waren cementzakken op het dak aangebracht. En volgens mij had ik het elders ook gezien. Misschien is het cement op Peter's foto een restant van dergelijke zakken?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Blootgespoelde S Kazemat

Bericht door PdK »

tim schreef: 19 feb 2017, 10:24 Ik weet niet of het in Noord Holland ook gangbaar was, maar op de S-5 ten zuiden van de haven van Scheveningen waren cementzakken op het dak aangebracht. En volgens mij had ik het elders ook gezien. Misschien is het cement op Peter's foto een restant van dergelijke zakken?
Hey Tim,

Bedankt ook voor je reactie.
In Hoek van Holland zie je inderdaad ook bij meerdere S kazematten deze zelfde restanten. Vandaar dat ook mijn interesse nog meer gewekt werd.

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”