Diemen

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Diemen

Bericht door jawolliebollie »

Hoi,

Iemand een idee wat dit is? Staat tussen de A1 en het spoor bij Diemen en wordt door de lokale bevolking een Duitse bunker genoemd.

Fred
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
octaheder
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 apr 2013, 19:59

Re: Diemen

Bericht door octaheder »

Ik ben daar ook wel eens geweest om dat object van dichtbij te bekijken en volgens mij is het niet Duits.
Het is 1 of andere waterpomp / zuivering of zoiets met inderdaad een hoog bunker gehalte.

Verder geen info over gevonden dus alles staat nog open, hopelijk weet iemand op dit forum het antwoord 8-)
peterms50

Re: Diemen

Bericht door peterms50 »

Als het Duits mocht zijn, zou er al snel schade aan kunnen zitten van mogelijke beschietingen. Als er verder niets van beton omheen staat zal het geen deel hebben uitgemaakt van een Duits complex denk ik.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Diemen

Bericht door Remco de Goede »

peterms50 schreef: 17 aug 2017, 21:32 Als het Duits mocht zijn, zou er al snel schade aan kunnen zitten van mogelijke beschietingen. Als er verder niets van beton omheen staat zal het geen deel hebben uitgemaakt van een Duits complex denk ik.
Dat zijn nogal aparte aannames om iets uit te sluiten, hoevel procent van Duitse bunkers heeft schade door beschietingen? Ik zeg niet dat het wel of geen bunker is maar vind je redenatie nogal apart.

Bijgaande is het enige object wat ik in het BRV archief van Diemen heb en denk niet dat het dit object is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Diemen

Bericht door Ties »

En niet elke Duitse bunker hoeft in een complex te staan. Er zijn zoveel 'verdwaalde' singel bunkers.
Een grijs verleden...
Joop Schreuder †

Re: Diemen

Bericht door Joop Schreuder † »

Ter info onderstaande

Greetz,

Joop
Diemen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterms50

Re: Diemen

Bericht door peterms50 »

Het is een aanname ja; Terugtrekkende Duitse troepen die hun eigen bunkers op blazen of onbruikbaar achterlaten, verwoestingen door de geallieerden, schades van vuur gevechten, schade of verbouwingen bij continuerend gebruik, slopende Nederlanders op jacht naar oud ijzer, noem het maar op... meeste bunkers die ik bezoek hebben wel een of meer van dit soort schades. Dus een (echt) ongeschonden betonnen object, ook al lijkt het al snel op 'wo2' , zal toch meestal niet Duits zijn.
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Re: Diemen

Bericht door jawolliebollie »

@Remco: nee, dit is zeker niet hetzelfde werk. Bij dit bevinden de twee ingangen zich boven op het dak op twee hoeken. De muren lijken niet dik en buizen buiten door muren laten lopen lijkt me niet logisch voor een bunker.

@Joop: als ik het goed zie was er toentertijd dus water op deze plek?
Metox
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 jun 2016, 19:05
Locatie: Nachtrichtenstand Alkmaar.

Re: Diemen

Bericht door Metox »

Mogelijk een fundatie van een zandpomp voor het opspuiten van zand voor een nieuwe woonwijk ?
Er is daar nogal gebouwd na de oorlog .
Ad Ardissimum Paratus
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Diemen

Bericht door ErwinZ »

Zover ik kan zien maakt het verzet alleen melding van versperringen rond Diemen. Het gebouw ziet er ook zeker niet Duits uit, de overhang en dunne stukjes beton is te fragiel en is ideaal om te versplinteren.

Kan wel Koude Oorlog zijn. Denk aan Inundatie pompen o.i.d.
Joop Schreuder †

Re: Diemen

Bericht door Joop Schreuder † »

jawolliebollie: de polder was onder water gezet (plas en dras). Er zijn structuren zichtbaar op de locatie maar eea is te onduidelijk.

Ik heb nog even gezocht naar een mogelijke windmotor, deze werden gebouwd op een betonnen onderbouw, maar daar heb nog niets van terug kunnen vinden.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Re: Diemen

Bericht door jawolliebollie »

Dank je wel Joop. Laten we het er dan maar op houden dat het geen Duits WW2 is.

Fred
peterms50

Re: Diemen

Bericht door peterms50 »

Blijft toch interessant zoekplaatje. en waarom geven omwonenden hem deze naam.

Via gemeente of bijv. waterschap zou er meer info te achterhalen moeten zijn.
Wie is de eigenaar van dat stuk terrein ?

grt, Peter
Joop Schreuder †

Re: Diemen

Bericht door Joop Schreuder † »

Voor degene die wil gaan zoeken (en wellicht ook betalen voor de gegevens)
Bouwwerk en stuk grond hebben één kadasternummer
Diemen 2658
DMN00A 02658G0000

Greetz,

Joop
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”