Duitsland Westwall A-Werk Gerstfeldhöhe (Pirmasens - Niedersimten)

Forum gerelateerde musea in binnen- en buitenland
Plaats reactie
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Duitsland Westwall A-Werk Gerstfeldhöhe (Pirmasens - Niedersimten)

Bericht door Jo_123 »

Dit werk zou, eenmaal afgebouwd, een van de grootste werken zijn van de Westwall. Ruim 9 kilometer gangenstelsel, verdeeld over 2 verdiepingen. De onderste verdieping bestaat uit het kazernedeel, dan gaat het met een lift 60 meter hoger naar de 2e verdieping. Een groot gangenstelsel van 9 kilometer met vertakkingen naar de geschutsbunkers. De onderste verdieping is het museum. De lift is nooit ingebouwd en ook het gangenstelsel naar de geschutsbunkers is niet afgebouwd. De geschutsbunkers zijn, zoals alle bunkers in deze omgeving, opgeblazen en met aarde bedenkt. Niet toegankelijk. Het museum laat niet zien hoe het werk er destijds heeft uitgezien, maar geeft wel een goed beeld van de Westwallbouw en de oorlog in Pirmasens en omgeving. Een aanrader!

https://www.westwall-museum.de/englisch/
gerstfeldhoehe.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitsland Westwall A-Werk Gerstfeldhöhe (Pirmasens - Niedersimten)

Bericht door AvB »

Ik kan alleen maar herinneren dat dit een paar gangen met materiaal was. Maar dat was in 2001, is het veel veranderd?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Duitsland Westwall A-Werk Gerstfeldhöhe (Pirmasens - Niedersimten)

Bericht door Jo_123 »

Hoe het er in 2001 uitzag, weet ik niet. Kom er pas sinds 2013. Weet wel dat er nu 1 kilometer gangenstelsel toegankelijk is en dat die gangen goed gevuld zijn met materiaal en vitrines vol materiaal over de bouw van de Westwall, uniformen, wapens, bunkerdelen (koepels / deuren, gevonden stukken), rollend materieel zoals 1 tank en nog wat wagens. Er is een Flakstelling in het gangenstelsel gebouwd en nog wat oorlogstaferelen zijn er weergegeven. Ohja en flink wat munitie, maar dat stond er denk ik in 2001 ook wel.
Buiten staan nog een paar tanks en wat luchtafweer. Er is ook nog een deel van het gangenstelsel wat vroeger wel toegankelijk was en nu niet meer (ivm veiligheid), maar daar staat niet veel bijzonders in. Ja, een verroeste 8,8 Flak, verder niets.
Er wordt wel steeds meer toegevoegd aan de collectie, in vergelijking met 7 jaar geleden is er echt wel meer te zien. Dus ik neem aan dat het in vergelijking met 2001 toch wel veel beter is geworden.

Je kunt er in ieder geval wel op je gemak rondlopen, iets wat ik wel fijn vind in een museum. Een rondleiding kun je ook boeken, maar dat moet wel ruim vooraf.
Plaats reactie

Terug naar “Musea in binnen- en buitenland”