Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Plaats reactie
Johnbeyer

Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door Johnbeyer »

Gister nog even op Heerenduin en Olmen geweest vanwege de reenactment groep die er was bij het Bunker Museum van Ijmuiden. Hier wat snapshots van een van de bunkers. Deze is redelijk in tact vergeleken met de rest van de bunkers die toegankelijkzijn bij Heerenduin. Deze lag samen met een andere bunker in de buurt van een Torbuk en drakentanden tegen tanks. Onderste gedeelte van de 2delige bunkerdeur was van slot.

Direct links om de hoek lag een gigantische zwarte reiskoffer van leer. Hij was los en er zat niks in. Zag er nog wel redelijk uit maar toch gedateerd. Ik heb niks meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De graffiti is overigens niet van mij. Verder was er weinig bekladding te vinden wat de boel mooi liet.

Foto's van de reenactment komen nog daar ik die nog even bewerk.

John
Johnbeyer

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 83)

Bericht door Johnbeyer »

Bedankt voor de identificatie!

mvg,

John.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 84)

Bericht door Ruud »

Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Johnbeyer

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 84)

Bericht door Johnbeyer »

Bedankt Ruud, dit zijn inderdaad 2 types waar ik in ben geweest. Een ervan is zo goed als dichtgemetseld direct na de ingang, maar de ander is vrij te bezoeken. Die muur met die torbuks boven op is trouwens momenteel wel moelijk te bereiken. Heeft een hoop geklauter en gezwoel nodig gehad ivm dikke bestruiking :)

Mvg,

John.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 84)

Bericht door Ruud »

Johnbeyer schreef:Bedankt Ruud, dit zijn inderdaad 2 types waar ik in ben geweest. Een ervan is zo goed als dichtgemetseld direct na de ingang, maar de ander is vrij te bezoeken. Die muur met die torbuks boven op is trouwens momenteel wel moelijk te bereiken. Heeft een hoop geklauter en gezwoel nodig gehad ivm dikke bestruiking :)

Mvg,

John.
Dag John,

Maar het is de moeite waard, toch? De stelling met het Tobrukje (voor een tankkoepeltje!) en het stukje loopgraaf naar het onderkomen vind ik erg compleet en een mooi voorbeeld van een verbunkerde stelling.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Johnbeyer

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 84)

Bericht door Johnbeyer »

Dat zeker Ruud! Het was leuk om ineens te ontdekken, want je ziet het totaal niet nu, todat je er echt bovenop staat.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 84)

Bericht door Bunkertju »

Ruud schreef:
Johnbeyer schreef:Bedankt Ruud, dit zijn inderdaad 2 types waar ik in ben geweest. Een ervan is zo goed als dichtgemetseld direct na de ingang, maar de ander is vrij te bezoeken. Die muur met die torbuks boven op is trouwens momenteel wel moelijk te bereiken. Heeft een hoop geklauter en gezwoel nodig gehad ivm dikke bestruiking :)

Mvg,

John.
Dag John,

Maar het is de moeite waard, toch? De stelling met het Tobrukje (voor een tankkoepeltje!) en het stukje loopgraaf naar het onderkomen vind ik erg compleet en een mooi voorbeeld van een verbunkerde stelling.

g,Ruud

Natuurlijk is dit een heel mooi stukje landfront ... De panzermauer / Hockerlinie en Tobruk pz turm,gang en onderkomen.
Ook de 501 en 621 zijn natuurlijk aardig om te vermelden,zo net achter de linie.
Ook het metselwerkje (Feldmässig) is de moeite waard.
Jammer dat de sperre is verdwenen,maar ja je kan niet alles hebben he :D
Ook de andere kant van de weg is natuurlijk intressant (WN 85) hier liggen ook nog mooie werkjes !!!

Groetjes

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”