Schootsvelden (en ruiming hiervoor)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Schootsvelden (en ruiming hiervoor)

Bericht door Ruud »

Zie de volgnde vraag op Axis; http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 5#p1259666" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
What was the minimal range of a German 10,5 cm SK/C 32 Flak. This to determine of the Flakatteries could be used as artillery against ground targets (on short range). In the former Festung IJmuiden, and in many other places, the German demolished housed to create a shooting sector. Wich kind of Flak muniton was preferd against infantery troops?
Suggesties?

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jan lugtmeijer †

Re: Schootsvelden

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Ruud,
Heb je hier al in gezocht?
http://www.lexpev.nl/downloads/ldv440211942.pdf
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Schootsvelden

Bericht door Ruud »

jan lugtmeijer schreef:Hoi Ruud,
Heb je hier al in gezocht?
http://www.lexpev.nl/downloads/ldv440211942.pdf
eeehh, ja net. leuk document! staat wbt mijn vraag niets in, deeltje 6 gaat over de zware flak (10,5). ik zal desite lexpev, hierop nazoeken.
dank voor de tip!
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Schootsvelden

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Ruud,

Heb je hier wat aan?
Greetz,
Joop
Ballistische gegevens FLAKjs.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Schootsvelden

Bericht door Ruud »

Bedankt Joop, leuke tabel! De minimum schootsafstand staat er niet in. Maar als vlakbaanwapen lijkt het me prima geschikt tegen gronddoelen als tanks ed. Alleen tegen infanterie lijkt krombaan me voor de hand liggender ..... vandaar mijn 'speurtocht' naar de schootsafstand en het soort granaten. (high explosive flak lijkt me bij artillerie prima te voldoen ... alleen de tijdontsteker?) Op Axis een goede verklaring van Jos en Zünder.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Schootsvelden

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Ruud,

Heb jij in IJmuiden niet te maken met de 10,5 cm SK/C32 in 8,8 cm MPL C/30 D?
Die heeft als specs: Hohenrichtbereich -3/+79, Vo 785m/s, max afstand 15.350m. Zowel met Panzergrenade als Brisante Zeitzundergrenade.

Minimum schootsafstand kom ik ook nergens tegen, ik kan me zo voorstellen dat deze door drie belangrijke parameters wordt beïnvloed: de minimumafstand van de richtapparatuur, de eigenschappen van de munitie (ontgrendeling veiligheid, minimumtijd zeitzunder) en de uitwerking van de explosie van de afgeschoten munitie op de eigen opstelling. Dus minder door de eigenschappen van het kanon zelf.
Als je Flakgranaten tegen infanterie inzet en de zeitzunder zo afstelt dat de granaat een meter of 20 boven de vijandelijke eenheid detoneert krijg je een kloeke scherfwolk. Zeer ongezond voor infanteristen.
Met een mondingssnelheid van 785m/s kan je een vlakbaanschot tegen infanterie met een Zeitzundergrenade inderdaad wel vergeten. Je zou dan op de miliseconde nauwkeurig moeten detoneren. Als het dan met FLAK zou moeten zou ik er een 20mm vierling op proberen.

Greetz,
Joop
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Schootsvelden

Bericht door Ruud »

Ha Joop,
Dank voor je reactie. De 10,5 blijkt idd (mits de -3 gr. voldoende is, hier ga ik vanuit) prima ingezet te kunnen worden tegen gronddoelen op korte afstand. Eea heeft Zúnder op Axis verder uit de doeken gedaan.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Schootsvelden

Bericht door Joop Schreuder † »

Ruud, zie onderstaade foto, Flakgeschut is manusje van alles...
Flak in kustopstellingJS.jpg
Horizontaal schieten heeft wat onaangename kanten voor de bemanning:
Flak horizontaal schot.jpg
Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”