Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Panzermauer

Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door Panzermauer »

Ja hallo hier.
Ben nieuw hier al volg ik al een tijdje deze site met intresse, woon zelf net buiten de festung IJmuiden.
En kwam net als vele hier met er al jong mee in aanraking, en heeft mijn intresse behouden.
Nu kwam ik toevallig van de week een kort stukje film tegen: Docmentaire (The Atlantic Wall 2 of 5)
over de bombardemend op Festung IJmuiden in 1944.
Herkende het meteen, had al lang geleden de foto's ervan gezien, maar dit wist ik nog niet :o :)
Wil dit toch even met jullie delen, helaas is het een heel kort stukje van nog geen 3 seconden maar toch-
duidelijk herkenbaar in de ( linkerhoek) de nog inaanbouw niet afgemaakte Schnellbootbunker2.
Het begint bij minuut 1:33 / 1:37.
http://nl.youtube.com/watch?v=jGxvE9UK1 ... re=related" target="_blank
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Festung IJmuiden

Bericht door Danny »

Wel verdraaid! Je hebt gelijk. Gaaf. Wellekom nog trouwens voor het geval ik dat nog niet gezegd zou hebben.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Festung IJmuiden

Bericht door Maarten »

Bekend gezicht op 08.05 van het filmpje :lol:
Rob Mans

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Festung IJmuiden

Bericht door Rob Mans »

Goed te zien zeg, Schnellbootbunker 2 op het filmpje!

Groetjes,
Rob
jan lugtmeijer †

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Festung IJmuiden

Bericht door jan lugtmeijer † »

Maarten schreef:Bekend gezicht op 08.05 van het filmpje :lol:
En op 4.44 der Rudi :ugeek:
Panzermauer

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Festung IJmuiden

Bericht door Panzermauer »

Ik weet het niet maar volgens mij weet bijna iedereen hier waar een Panzermauer is en voor staat. :? :)
Maar goed nog even wat anders tussendoor, mijn Pa heeft nog een klus gehad aan het dak van de SchnellbootbunkerII eind jaren 60 Begin jaren 70, wat sloop werk en raparatie van het dak, zaten grote scheuren in en is toen waterdicht gemaakt.
Leuke is nog dat ie nog een oude Duitse schroevendraaier vondt binnen in de bunker....waar ook wat werkzaamheden waren, staat nog een nummer op 6 en een Kanarie keur Marine stempel op nr 102 Typische Duitse grote kwaliteits schroeven draaier uit die tijd!
Nah maak er nog wel eens een foto van mocht er intresse in zijn. :?
En vertelde nog wel eens dat ie toen ie nog jong was, de Schnellboten nog heeft zien varen in het kanaal gingen soms met een noodvaart richting Amsterdam! Zat wel eens te vissen langs het kanaal met zijn broer, was ie gelijk uit gevist de golven sloegen toen bijna over de dijken, als je bleef zitten werd je zeker door het water het kanaal in gesleurd.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Algemene vragen en opmerkingen, Festung IJmuiden

Bericht door Ruud »

Panzermauer schreef:Leuke is nog dat ie nog een oude Duitse schroevendraaier vondt binnen in de bunker....waar ook wat werkzaamheden waren, staat nog een nummer op 6 en een Kanarie keur Marine stempel op nr 102 Typische Duitse grote kwaliteits schroeven draaier uit die tijd!
Nah maak er nog wel eens een foto van mocht er intresse in zijn. :?

En vertelde nog wel eens dat ie toen ie nog jong was, de Schnellboten nog heeft zien varen in het kanaal gingen soms met een noodvaart richting Amsterdam! .
Dag Panzermauer,

Welkom op het forum.

Een foto van de schroevendraaier zou leuk zijn.

De Schnellboote door het kanaal; weet je vader dit zeker, waren het geen Flugsicherungsboote of andere patrouillevaartuigen?

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Panzermauer

Re: Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door Panzermauer »

Wel die boten vaarden wel eens incidenteel daar door het kanaal als ze een hoge piet officier moesten ophalen of wegbrengen in Amsterdam.
Ja zal die foto wel even maken vande week.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door hnauta »

Hallo allemaal,

Even terugkomend op het stukje film op Youtube: dit betreft de aanval van 26 maart 1944 op de Schnellbootbunkers van IJmuiden en heeft eigenlijk niet veel te maken met de strekking van de aflevering van History Channel...

Groet,
Hans
Panzermauer

Re: Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door Panzermauer »

Hier nog even als beloofde de foto's van de grote schroevendraaier uit de Schnellbootbunker IJmuiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door tim »

toen had je nog echte gereedschapsmakers ;)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door ducatim901 »

Als je die van de SBB laat vallen dan heb je denk ik snel een lekke SB.....
Of een collega minder....
JK.
-->tim<-- schreef:toen had je nog echte gereedschapsmakers ;)
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door pauldijkstra »

ducatim901 schreef:Als je die van de SBB laat vallen dan heb je denk ik snel een lekke SB.....
Of een collega minder....
JK.
-->tim<-- schreef:toen had je nog echte gereedschapsmakers ;)
Of een boswacher :P (SBB = Staatsbosbeheer)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Films, foto's, TV, Video en audiofragmenten, Festung IJmuide

Bericht door Ruud »

4 april 2011
TV | 04 apr 2011 | 17:35
Aflevering 12: Festung IJmuiden. In de duinen bij IJmuiden stuiten we op vele begroeide en bekladde bunkers. Het zijn sporen van de Duitse aanwezigheid tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als onderdeel van de Atlantikwall werd van IJmuiden een vesting gemaakt. Voor de bouw van de bunkers werden hele wijken...

http://www.rtvnh.nl/programma/183/Onein ... rd-Holland

g,Ruud

ps Volgens mij heb ik een van die lui eerder gezien ..... :ugeek:
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Films, foto's en audiofragmenten, Festung IJmuiden

Bericht door BunkerKB »

Meerdere malen verneem ik dat het duin voor de Leitstand Heerenduin ten tijde van de oorlog er niet lag maar strand. Zo ook tijdens het filmpje van TVNH geeft de persoon die geintervieuwd werd dit aan. De geintervieuwde bunkerkenner zou beter moeten weten. Laat een ieder zijn huiswerk beter doen. Want indien men de vele foto's en plattegronden bestudeerd zal zien dat de flankerende bunkers van Batt.Heerenduin en Olmen, deels in en voor het duin lagen en dit is wat we noemen het eerste duin. Dit duin is wat je ziet als je vanuit de bunkers van Batt. Heerenduin naar zee kijkt. Dus conclusie de beide Batterijen staan niet op het eerste duin.
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”