Hospitaal (W.N. 130)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Hospitaal (W.N. 130)

Bericht door maarten-stahlbeton »

Kaart van 15.4.44 en kaart van 25.3.45 maken geen vermelding van dit W.N. Ik heb zelf geen Bauforschrittkarte van IJmuiden, maar R.R. geeft aan dat er nog een 118a zou moeten zijn??? Is deze compleet ondergewerkt?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 130

Bericht door Ruud »

maarten-stahlbeton schreef:Ik heb zelf geen Bauforschrittkarte van IJmuiden, maar R.R. geeft aan dat er nog een 118a zou moeten zijn??? Is deze compleet ondergewerkt?
Wat is R.R. (Rudi Rolf?)? De 118a is nog aanwezig, hier is een woning tegenaan gebouwd, de bunker is derhalve niet meer te bezoeken. Goede nieuws is dat ze hem zeker niet eventjes slopen!
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Rook

Re: W.N. 130

Bericht door Rook »

Och zo'n 118a is maar een paar daagjes knabbellen door zo'n grote jongen...
ziehier dit was die in Noordwijk in februari 2007..... helaas

edit> Bij nader inzien, bedoel je waarschijnlijk dat ze hem niet zullen slopen vanwege de woning.
CRW_7019.jpg
CRW_7020.jpg
CRW_7021.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: W.N. 130

Bericht door maarten-stahlbeton »

Viel dit W.N. nu onder Truppenverbandplatz Nord?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 130

Bericht door Ruud »

maarten-stahlbeton schreef:Viel dit W.N. nu onder Truppenverbandplatz Nord?
Ik ben niet precies op de hoogte wat in de Duitse terminologie een verbandplaats (Truppenverbandsplatz) was, ofwel wanneer bedoelt men een goed uitgerust ziekenhuis en wanneer een schuttersput met een paar rollen verband. Ongetwijfelt maakte men hier duidelijk onderscheidt in.
Plaats je kaartje of bron aub, want in het geval dat deze bunker gereed was zou ik zeggen dat men deze bunker bedoelde. Maar als boven al aangegeven er waren meer eerste hulp posten, bijv. in de M151 bij Batterij Wijk.
Bijlage is de bezetting van de positie W.N. 130 op 5-1944, nog geen opgave dus! In de Kampfanweisung van de Festung IJmuiden staat ook nog het eea over gewonden opvang.
Uitstapje naar weer een andere verbandpost, die van de Hafenartz; http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/di ... r_arzt.htm" target="_blank
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Harras

Re: W.N. 130

Bericht door Harras »

Ruud,
Lijkt mij logisch dat een verbandplaats een eerste hulppost is zoals de 151 en de Leitstand van Batterie Wijk. Dit oordelend naar de kenmerken die we kennen van foto’s met het bekende rode kruis bij de ingang. En een hospitaal de 118 van Wn130. De voorzieningen in het betreffende 118 geven daadwerkelijk een situatie aan dat men kon opereren. Indien te moeilijk ging men door naar het ziekenhuis in Beverwijk.
Wel vreemd maar dat kan een tijdsfactor zijn dat er twee hulpposten zijn op een geringe afstand zoals in Batt.Wijk.
In IJmuiden zelf had je op Wn.91 ook een 118 en naast het voormalige ziekenhuis stond ook nog eens een 638. Beide dus een hospitaal. Een 502 op Wn.98 was ooit een verbandplaats. Daarin waren zeker geen faciliteiten zichtbaar dat men kon opereren.

Ruud,
Ik lees het onderstaand op je website.
Zie http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/fe ... _frame.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Even ter herinnering. Een paar vreemde wisselingen.
De Kommandant van Kampfgruppe Süd was gelegerd in W.N. 119, op het voormalige Hoogoventerrein.
Als onderkomen en commandopost beschikt de bevelvoerder over een bunker van het type 117.
Voor de Kommandant van Kampfgruppe Nord was er in W.N. 91 als onderkomen de opvolger van de commandobunker type 117 beschikbaar, nl. het type 609, welke uit twee verdiepingen bestond.
In het Widerstandsnest 91 was eveneens een hospitaalbunker -type 118- gelegen waar gewonden militairen behandeld konden worden.


Ik ga er vanuit dat er binnen de Festung meerdere verbandplaatsen gelegen waren.
Op je vraag terug te komen over de truppenverbandplatz Nord of men hiermee de 118 bedoelen moet na mijn inziens in de Kampfanwesiung staan. Heb zelf nu geen beschikking over de Kampfanweisung maar als de 118 als Nord word aangegeven dan zijn de overige bunkers zoals de 151 als verbandplatz gelegen. Niet als truppenverbandplatz. Maar dat is nu zonder de documenten te beoordelen mijn suggestie.
Gr.H
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 130

Bericht door Ruud »

Harras schreef:De Kommandant van Kampfgruppe Süd was gelegerd in W.N. 119, op het voormalige Hoogoventerrein.
Als onderkomen en commandopost beschikt de bevelvoerder over een bunker van het type 117.
Voor de Kommandant van Kampfgruppe Nord was er in W.N. 91 als onderkomen de opvolger van de commandobunker type 117 beschikbaar, nl. het type 609, welke uit twee verdiepingen bestond.
In het Widerstandsnest 91 was eveneens een hospitaalbunker -type 118- gelegen waar gewonden militairen behandeld konden worden.
Dag Ron,
90 - 91, Süd - Nord, Nord - Süd, ik heb dit nou ook altijd met links en rechts. Süd moet Nord zijn en Nord moet Süd zijn en 91 moet natuurlijk worden 90 ....
g,Ruud
De Kommandant van Kampfgruppe Nord was gelegerd in W.N. 119, op het Tata terrein.
Als onderkomen en commandopost beschikt de bevelvoerder over een bunker van het type 117.
Voor de Kommandant van Kampfgruppe Süd was er in W.N. 90 als onderkomen de opvolger van de commandobunker type 117 beschikbaar, nl. het type 609, welke uit twee verdiepingen bestond.
In het Widerstandsnest 90 was eveneens een hospitaalbunker -type 118- gelegen waar gewonden militairen mishandeld konden worden
Dag Maarten,

Terugkomend op de discussie/vraag, de 118 in W.N. 130, het volgende:

Wbt de Hiërarchie in de Duitse ‘gezondheidszorg’ in de vm. Festung IJmuiden vind ik het volgende:

-Hauptverbandplatz (een hiertoe aangewezen Truppenverbandplatz)
-Truppenverbandplatz (Nord, Sud en Mitte)
-Verwundetensammelstellen (veel verschillende W.N.’s en/of Stz.Pnkt toe aangewezen)

Wbt de Truppenverbandplatz Nord zegt de Kampfanweizung van het 347 ID (late bron) het volgende:
Truppenverbandplatz Nord: Krankenrevier M.A.A. 201, Wijk aan Zee.
Men maakte dus nog (steeds) geen gebruik van de 118, op de locatie W.N. 130. Of men met de M.A.A. Batterie Wijk of de Abteilung zelf bedoelde is me (nog) niet duidelijk.

Bijgevoegde bijlage toont een San.Bunker in W.N. 130, deze bron is gedateerd 5-1943. Of de bunker was hier gepland, wel bijzonder dat hij dan aangegeven werd, dus dit is niet waarschijnlijk. Andere optie is dat de bunker al vroeg gereed was maar niet de hele periode na afbouw in gebruik was, of .... er is voor de 118 op nagnoeg dezelfde locatie (eerder/tijdelijk) een andere bunker gebruikt voor de gewondenverzorging. (de M.A.A. wordt niet genoemd).

Om het nog wat onoverzichtelijker te maken, staat er '45 in W.N. 130 een 639 (Großer Sanitätsunterstand) gepland ....

De Truppenverbandplatz Sud en Mitte waren gelegen in W.N. 90 en in W.N. 131, zie hiervoor de link boven (Hafenartz).
Zodra de situatie het toeliet werden de gewonden verder verpleegd in het Lazerett in Heemstede. De varende eenheden van de Marine maakten ook gebruik van het Lazerett in Heiloo.

Opmerkelijk details aan de 118 in Wijk a. Zee is de lange gang voorlangs die aan de zuidzijde via een lange trap naar boven liep, de duinrug op. Ik ga er vanuit dat dit alleen als nooduitgang bedoeld was of om boven op het duin even (stiekum) een sigaretje te roken ... met een brancard de lange steile trap op lijkt me nl. niet erg practisch.

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: W.N. 130

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Ruud en Harras,

Las jullie berichten net pas.

Ik kwam de term Truppenverbandplatz Nord tegen in een dokumentje gedateerd 18.8.44: "Massnahmen zur Verstärkung von Festungen", kort stukje over de versterking van het landfront. Hier word gesproken over de noordrand van W.N. 120/121/122 zuidelijk Truppenverbandplatz Nord richting W.N. 63.

W.N. 130 ligt eigenlijk precies hiertussen in, logisch om dus te stellen dat dit de Verbandplaats zou zijn. Vanaf wanneer is de sani bij Batterie Wijk in gebruik genomen? Zou dit eventueel een dependance geweest kunnen zijn ivm het Hoogoven terrein wat een obstakel tussen de Batterie en de Truppenverbandplatz vormt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 130

Bericht door Ruud »

maarten-stahlbeton schreef:Vanaf wanneer is de sani bij Batterie Wijk in gebruik genomen? Zou dit eventueel een dependance geweest kunnen zijn ivm het Hoogoven terrein wat een obstakel tussen de Batterie en de Truppenverbandplatz vormt?
Dag Maarten,
Ik heb geen idee! De data die ik genoemd heb geven iig een beetje een beeld. Of het een dependance was, ik denk dat we moeten denken in de orde van Truppenverbandplatz --> Verwundetensammelstellen.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”