Flugplatz Katwijk - Vliegtuigopstelplaatsen

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Flugplatz Katwijk - Vliegtuigopstelplaatsen

Bericht door Danny »

Dag lieverds, ik heb toevallig een hele zooi luchtfotos weten te bemachtigen toen ik op monumentendag een praatje stond te maken. En wat denken jullie. De "missende hoek" staat erop. Zo heb je niks en zo heb je ineens 5 foto's waar de hoek wel op staat. Bij deze de "missende hoek". Hierop zie je dat de bunker echt tussen de opstelplaatsen ligt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
luchtkastelen 40-45

Flugplatz Katwijk - bunker tussen vliegtuigopstelplaatsen

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Quod erat demonstrandum... Thanks for the pic! Staat er ook een datum op de foto? 1942/43?
Wat me overigens op deze foto-uitsnede opvalt, is dat er 8 kleine omwalde opstelplaatsen rechts liggen voor fighters maar dat het (nieuwe?) cluster van 12 veel groter is. Naar mijn beleving hebben er alleen Me109 en FW190 op Valkenburg gestaan, maar dit lijkt te wijzen op plannen voor grotere typen. Ik heb nu even geen literatuur bij de hand, maar misschien heeft iemand anders een zinvolle suggestie?

Grt, René D.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

De luchtfoto dateert uit 26 september '44. Zo nu en dan kwamen er ook transporttoestellen op Valkenburg. Ook heb ik wel eens foto's gezien van Bf110's op Valkenburg (Een tussenlanding waarschijnlijk). Het vliegveld is buiten gebruik gesteld omdat het binnen de actieradius van de geallieerden lag, waardoor het regelmatig aangevallen werd. Het bijgevoegd plaatje (12-8-'43) laat weinig aan de fantasie over wat dit inhield:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
luchtkastelen 40-45

Flugplatz Katwijk - vliegtuigopstelplaatsen

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Antwoord op mijn eigen vragen:

Volgens verschillende internet- en geschreven bronnen hebben op Katwijk/Valkenburg alleen Me109s (van eind december 1940 t/m juni 1942) en FW190s (in juni/juli 1942) gestaan. Na de zomer van 1942 is het vliegveld niet meer gebruikt en later zelfs onklaar gemaakt door sloten door het landingsterrein te graven. Typisch genoeg heeft er van oktober 1942 t/m maart 1945 wel een Flugplatzkommando Katwijk bestaan.

Wat meetwerk leert dat de 11 of 12 rechthoekige scherfmuren ca. 15 m breed en 10 m diep zijn; jagerformaat dus. De hoefijzervormige wallen rechts in beeld meten slechts ca. 5 x 7,5 m en zijn dus waarschijnlijk voor voertuigen.

Groet, René D.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Vliegtuigopstelplaatsen

Bericht door Danny »

Even de berichten verplaatst naar een nieuw topic:

Hey René,

Jij suggereert dat de hoefijzervormige wallen voor voertuigen zouden kunnen zijn. In principe lijkt mij dit wel plausibel. Het zou onhandig zijn om voertuigen voor brandstof en andere doeleinden (Bijv: anlasswagens, blusvoertuigen etc.) ver van de opstelplaatsen te stationeren. Ook werden objecten op het vliegveld verspreid om de schade te beperken in geval van een bombardement.

Heeft iemand enig idee waar documenten betreffende de opstelplaatsen en indeling van het vliegveld qua opstelplaatsen en plaatsen voor voertuigen te vinden zouden kunnen zijn? (Welk archief e.d.) Ik weet niet of dit werd gedocumenteerd...?

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Antoine

Re: Flugplatz Katwijk - Vliegtuigopstelplaatsen

Bericht door Antoine »

Hallo forumleden,

al een tijdje probeer ik me wat te verdiepen in de historie van Flugplatz Katwijk.

Met name vroeg ik me af of er van de in deze thread geposte strikefoto :

bommen op flpkatwijk: Bommen suizen naar beneden om terecht te komen nabij Flak Bat. Zuid-West. (Foto: R. Hulmer)

nog meer foto's bekend of verkrijgbaar zijn ?

Alvast dank voor een reactie.

Gr. Antoine
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Vliegtuigopstelplaatsen

Bericht door Danny »

Ik heb nog een zelfde soort luchtfoto van die gebeurtenis. Daarop is goed te zien dat de bommen bij Flak Bat. Zuid-West zouden neerkomen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flugplatz Katwijk - Vliegtuigopstelplaatsen

Bericht door ducatim901 »

Jonge, die dingen zwaaien nog erg af, eer dat die beneden zijn dan liggen ze er naast........
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”