Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Hey mensen, zojuist heb ik even zitten lezen wat hier nu allemaal weer verschenen is (Was even drie dagen weg en hoppa, ineens staat je topic weer vol ;) )

(@Paul) Voor zover ik weet werd er nauwelijks 's nachts gevlogen vanaf Flugplatz Katwijk. De jagdgeschwaders die er gestationeerd waren hielden zich voornamelijk bezig met kustpatrouilles overdag's en het opleiden van nieuwe vliegers. (Opleidingen gebeurden binnen een jagdgeschwader meestal in de IV. Gruppe, in Katwijk was dit bijvoorbeeld toen Jagdgeschwader 1 op het vliegveld gestationeerd was IV./JG1)

(@Maarten) Stond een dergelijk rek voor een verrekijker of iets dergelijks ook in de bunker te Valkenburg, of weet je dit niet.

(@All) Kan ik al concluderen uit de rest van de berichten dat het hier een luftschutzbunker zonder typenummer of benaming betreft en dat de "scharte" hoogstwaarschijnlijk diende ter observatie van het omliggende terrein?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
luchtkastelen 40-45

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Scharte? Gewoon nooduitgang...
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door maarten-stahlbeton »

Het verhaal van de scharte geldt natuurlijk alleen voor de gefechtsstand. Of de gefechtsstand in Valkenburg ook zo'n kijker gehad heeft durf ik niet te zeggen. Het lijkt me wel eigenlijk.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Ik geloof dat het Katwijks Museum nog een luchtfoto bezit waar de "missende hoek" wel op staat... Ik zal maandagavond eens kijken of ik wat kan vinden...
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: niet alle beton is dezelfde bunker...

Bericht door Jeroen R. »

luchtkastelen 40-45 schreef:
De bunker op Goeree diende voor observatie en bediening van het schijnvliegveld; vandaar het kleine piepgaatje (niet nabijverdediging) in die specifieke richting. [...] Overigens is de functie "Blinkfeuer" voor de Goeree bunker door Jeroen Rijpsma "verzonnen" op basis van gelijkenis met echte Blinkfeuer-bunker en de veronderstelling dat er vanuit de controlebunker op een schijnvliegveld lichtsignalen werden gegeven. Documentatie over schijnvliegvelden en vergelijking met andere bunkers lijken deze veronderstelling echter tegen te spreken.

Groet, René D.
In de lijsten van de Neue Westwall planning staat bij de locatie van de S-Flugh. op Goeree 'Bunker fur Lichtanlage'. Zodoende kwam ik tot de conclusie dat het een Blinkfeuer zou zijn. Ik ga er niet van uit dat het een Leuchtfeuer betreft, voor zover ik weet is voor deze functie nooit een specifieke bunker gebouwd (kan het mis hebben) en ik heb op deze locatie op een kaart nooit een Leuchtfeuer zien staan, in tegenstelling tot andere Leuchtfeuers in de omgeving. SF31 Ouddorp is pas op 20.2.44 opgeheven dus het kan zijn dat met vooruitziende blik deze bunker in de zomer van 42 is gebouwd met genoemde functie.

(Bron: 719. Infanterie-Division Abt. Ia Nr. 296/42g.Kdos.Div.St.Qu.,den 3.5.42 Betr. II.-IV. Dringlichkeitsstufe des westwallart. Ausbaus d. Küste (IMG-Washingtondocs 450694- en verder) & KTB Nr. 6 des Flughafenbereichs 6/III Gilze-Rijen. BAMA RL 20/248)

Wat ik apart vind aan een soortgelijke bunker nabij het schijnvliegveld op Schouwen is dat deze op minimaal 500 meter (wellicht meer) afstand van de periferie van de dummy stond. Hiertussen stonden zelfs enige boerderijen. Mocht dit eventueel ook een Blinkfeuer zijn......het scheen dan niet van groot belang te zijn dat de nep start- en landingsbanen konden worden bestreken.

groet,
Jeroen
Tom Oliviers

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door Tom Oliviers »

Uit mijn ondervindingen na enkele bezoeken aan het bommenwerpervliegveld van Vitry-en-Artois nabij Douai in Noord-frankrijk:

Die luftschutzbunker met nooduitgang vind je ook hier 5x terug. aan deze luftschutzbunkers zijn telkens een groot manschappenverblijf aangebouwd met een kleine kantine/refter/leefruimte met kachel. Ook op het vliegveld van Merville vind je deze Luftschutzen geïntegreerd in een manschappenverblijf (verblijf vervaardigd uit formstein en/of baksteen) terug.

Ik las hier op dit topic iets over de plaats van deze luftschutzbauten: Vitry was het flugplatzkommando A 39.XI en was uitgerust met een 100m lange barrak en verkeersgeleidingstoren. (die er nog steeds staat). Wij vonden aan deze verkeersgeleidingstoren en kommando-barrak geen luftschutz terug, maar enkel drie rond de startbanen. Ook lag er één op een aanzienlijke afstand ten zuid-oosten van de administratiegebouwen en een andere op een zeer grote afstand ten noorden van het ganse vliegveld. (samen met een betonnen bunker met vier wellblech binnenkamers, eventueel de opslagplaats voor de boordmunitie?)

met vriendelijke groet,

Bunkerfreak
Tom Oliviers

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door Tom Oliviers »

Mijn volgende vraag is: zouden deze luftschutzen met aangebouwde leefruimte de pilotenverblijven kunnen zijn of verblijven voor de manschappen van het vliegveld (grondpersoneel)? Waar leefden/sliepen de piloten van het vliegveld als ze van dienst waren?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Oostelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

De piloten en het personeel leefden in het barakkenkamp nabij het vliegveld aan de Wassenaarseweg. De bunker stond toentertijd tussen de opstelplaatsen van de vliegtuigen. Puur gebruik als luftschutz is misschien wel het meest aannemelijke in dit geval omdat er in de omtrek van de opstelplaatsen bij een eventuele aanval weinig plek was om je te verschuilen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
luchtkastelen 40-45

Vitry-en-Artois

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Ho stop! Nu dreigen we niet alleen appels en peren te vergelijken, maar ook nog abrikozen...
Tom: Uit mijn ondervindingen na enkele bezoeken aan het bommenwerpervliegveld van Vitry-en-Artois nabij Douai in Noord-frankrijk:
Die luftschutzbunker met nooduitgang vind je ook hier 5x terug. aan deze luftschutzbunkers zijn telkens een groot manschappenverblijf aangebouwd met een kleine kantine/refter/leefruimte met kachel. Ook op het vliegveld van Merville vind je deze Luftschutzen geïntegreerd in een manschappenverblijf (verblijf vervaardigd uit formstein en/of baksteen) terug.
Ik las hier op dit topic iets over de plaats van deze luftschutzbauten: Vitry was het flugplatzkommando A 39.XI en was uitgerust met een 100m lange barrak en verkeersgeleidingstoren. (die er nog steeds staat). Wij vonden aan deze verkeersgeleidingstoren en kommando-barrak geen luftschutz terug, maar enkel drie rond de startbanen. Ook lag er één op een aanzienlijke afstand ten zuid-oosten van de administratiegebouwen en een andere op een zeer grote afstand ten noorden van het ganse vliegveld. (samen met een betonnen bunker met vier wellblech binnenkamers, eventueel de opslagplaats voor de boordmunitie?)
De bunkers op Vitry-en-Artois en Merville zijn niet vergelijkbaar met de standaard 4x6 m Luftgau Holland schuilbunker in dit onderwerp. De bunkers op Vitry-en-Artois en Merville zijn Küver-achtigen met een betonnen kern en aangebouwde ruimten van metselwerk. Qua bouw en ligging (elk apart en verspreid rond het vliegveld, maar niet in de buurt van vliegtuigopstelplaatsen) lijken me dit eerder Flakbunkers dan schuilplaatsen. Wie kan dit bevestigen?

Grt, René D.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”