Rijswijk Overvoorde

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Rijswijk Overvoorde

Bericht door Remco de Goede »

In ons onderzoek naar het hoe en wat van park Overvoorde in Rijswijk ben ik op een aantal punten gekomen waar ik zelf niet uit kom, maar waarop wellicht iemand een antwoord heeft.

1. Een verzetstekening van 17-08-1944 in de cirkel omringt met prikkeldraad staan een 9 tal tekentjes van "iets" wat wellicht wapens oid voor moeten stellen.
In mijn archief met "Zeichen fur Stellungskarten" staan deze tekens niet vermeld. Op zich is dit niet zo raar daar dit een verzetstekening betreft en geen duitse tekening.

Iemand enig idee wat dit betreft? MG? Flak?

Mijn volgende vraag heeft eigenlijk ook betrekking op deze tekening. Er is een archief mbt verzetsdocumenten waar deze ook uit komt (afkomst is waarschijnlijk van Klaas van Brakel). Hij heeft me weleens iets verteld over dit archief maar ik kan me niet meer herrineren hoe en wat. Wie weet waar dit archief zich bevind? (kaarten en informatie van het verzet) volgens mij ook in het NA maar de medewerkers konden dit niet (of begrepen niet wat ik bedoelde)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Remco de Goede »

Het volgende punt. Betreffende de SK (commando) bunker.

Op een tekening van 07-07-1943 staat op de plaats van de SK bunker nog een adcock radar en is de SK bunker (waarschijnlijk) nog niet aanwezig, op dit moment is het volgende onderdeel gelegerd op Overvoorde, 4e Kompanie Luftnachrichten Funk Horch Regiment west, Luftflotte Kommando 3. Op dit moment is de locatie zeer waarschijnlijk nog een afluisterpost van de Luftwaffe.

Met de informatie die we nu hebben kunnen we concluderen dat de SK (commando) bunker pas in het najaar (2. winterausbauprogram) van 1943 gebouwd is. Op dit moment (winter 1943) word de locatie aangeduid als baupunkt 233 betriebsstand.
Waarschijnlijk heeft er rond deze tijd een wijziging in de functie van het complex plaatsgevonden.

In een later stadium, 1944 (en wellicht reeds winter 1943) word er gesproken over een Quartiermeisterabteiling van de SS (onderdeel van Stp.Gr Scheveningen) op 24-05-1944 zijn de volgende troepen aanwezig op Overvoorde

Bfh.d.W.SS Qu.abt bezetting 10/35/77
SS nachrichten kompanie Bfh.d.W bezetting 0/3/19
SS backereizug Bfh.d.W bezetting 0/3/14
Nachrichten Fern-aufklarungs kompanie 13 (NFAK) bezetting 0/1/5


Mijn vraag

Wat/wie was er zo belangerijk dat er met de schaarse grondstoffen op dat moment een SK (commando) bunker van dit formaat gebouwd werd. Een bakkerij in een ST bunker lijkt me niet logisch daarom lijkt het waarschijnlijker dat het "wellicht iets" met de Quartier meisterabteilung te maken heeft.
Maarr...
Nog niet eerder heb ik een ST (SK) bunker gezien met een ruimte voor kolenopslag die zo "enorm" is als het exemplaar op overvoorde ( 5 mtr breed, 2.45 mtr diep en +/- 3.5 mtr hoog = 43m3) de hoeveelheid kolen die hierin opgeslagen konden worden (en aangevoerd werden door de stortgoot, welke met een vrachtwagen te bevoorraden was) waren mijns inziens voldoende om de bunker een paar jaar van warmte te voorzien (de bunker was voorzien van Centrale verwarming) Wellicht waren er activiteiten in de bunker waarvoor veel warmte nodig was (een bakkerij??). Heeft iemand enige suggesties waarvoor dit zou kunnen zijn. En was de SK commando bunker wel een "commando" bunker? Of had deze bunker een totaal andere functie?

Alle suggesties, hersenspinsels en ideeen zijn welkom (geloof me we hebben zelf ook de meest gekke dingen bedacht)

Bijgaand een tekening van de bunker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Remco,

Betreffende je verzetskaartje, dat is wel heel erg schematisch, zie de luchtfotos van de lokatie dd 19-9-1944. Omgeving is inderdaad versterkt met loopgraven en kleine veldversterkingen.
Rijswijk1.jpg
Rijswijk2.jpg
Ik vermoed dat de pijltjes op je tekening infanterie opstellingen (schuttersputjes) aangeven

Greetz

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Bedankt voor je reactie, deze foto's hebben we idd ook al en je ziet hier de diverse veldversterkingen. Maar bij de specifieke tekentjes op de tekening kwamen vragen naar boven. Waarschijnlijk kunnen we dus uitgaan van schuttersputjes.
Heb je trouwens geen idee waar dit soort documenten te vinden zijn?
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Ronald »

Remco, volgens mij komt dit inderdaad uit het Nationaal Archief en ik heb een vermoeden uit welk archiefdeel.
Helaas weet ik het nummer niet uit mijn hoofd maar daar kom ik wel achter.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Remco de Goede »

Ronald,

Hou me aanbevolen als je het nummer achterhaalt hebt :)
markies †

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door markies † »

Er horen nog een aantal bladen bij de tekening van het verzet. Zal ze vrijdag wel meenemen.

De backereizug is vermoedelijk gehuisvest geweest in het kantine/ keuken gebouw. Let maar op het formaat schoorsteen.

Om de gedachten scherp te houden : ondergrondse gebouwen hebben een gemiddelde temperatuur van 14 graden (mits er geen waterlekkage is). Zet hierin een aantal mensen en de temperatuur loopt al snel op. Dit is de reden dat er een grote doorstromimg van lucht moet zijn, danwel een koelinstallatie. Blijft erg vreemd die grote hoeveelheid kolen.

Om alle discussies lekker door elkaar te laten lopen, let op de ingangen van de bunker. Zij zijn uitgevoerd als sluizen maar er is geen leidingwerk hierop aangesloten. Rara
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Ruud »

markies schreef: Om alle discussies lekker door elkaar te laten lopen, let op de ingangen van de bunker. Zij zijn uitgevoerd als sluizen maar er is geen leidingwerk hierop aangesloten. Rara
Veldstellingen konden ook een zogenaamde gassluis hebben, zelfs met gordijnen of een teerpapieren deur ... uiteraard voor een standige bunker vreemd!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Joop Schreuder † »

Hebben Kuverbunkers eigenlijk wel een luchtbehandelingsinstallatie net zoals de Regelbauten? Het lijkt me voor de hand liggen dat de bunker als SK is ontworpen op de ontwerpregels van een Kuver..
Tevens kan het oorspronkelijke doel van de bunker (opslag of Luftschutz) het ontbreken van een echte gassluis verklaren.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door tim »

ha joop, zover ik weet hadden kuvers alleen het zu- en abluft systeem voor de ventilatie.
geen luchtzuiveringsinstallatie....
ik heb trouwens in stp. gr. schoorl een (feldmassige) gas ontsmettingsbunker gevonden met resten van de pakking op het kozijn van de ingangsdeur..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Jeroen R. »

Beetje van de hak op de tak, maar wellicht is deze info leuk voor Overvoorde, mochten jullie het niet al weten.

In tegenstelling tot wat ik eerder schreef waren er bij Overvoorde 10 (!) mijnenvelden, ik heb nu pas de lijst compleet doorgenomen vandaar een bewerking van dit berichtje.
3 voorbeelden;
nr. 333 genaamd Begegnung was voorzien van 965 Panzerminen (type 403e) en 627 Schutzenminen (type Schu.Mi.42) en was 1600 x 60 groot. Gelegd 17.6.43.
Nr. 379 genaamd Brunn was voorzien van 142 Schu.Mi.42 en was in oppervlakte 100 bij 5 meter.
Nr. 380 genaamd Brixenhad 118 Schu.Mi.42 en was 80 bij 30 meter groot.
Laatse 2 velden gemiddeld 3 mijnen per 2 strekkende meter. Beide velden gelegd op 27.7.43.

Bron: Minenubersicht K.V.A. 16.Lw.-Felddivision (volgens mij in de 575-serie NIMH)

groet,
Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen R. op 13 jun 2009, 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Remco de Goede »

Jeroen,

Bedankt voor de informatie! Dat er een mijnenveld was was bekend, maar deze exacte informatie is zeer welkom! Heb je voor mij een scannetje van dit document :)
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Jeroen R. »

Goed, scan en mail ik je van het weekend. Mocht ik het vergeten moet je maar een PM sturen.
Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door Remco de Goede »

Beste Mensen,

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten (of misschien ook niet) ben ik achter de schermen (met nog wat mensen) al een tijd bezig met de geschiedenis van Park Overvoorde in WOII.
Vandaag heb ik mijn onderzoeksresultaten tot op dit moment in een PDF-file online gezet op mijn site. Wellicht vinden jullie het interessant om eens te kijken en evt jullie gedachten er eens over laten rollen en evt opmerkingen door te geven.

Bedankt!

http://www.bunkerfotos.nl/rijswijk.htm" target="_blank" target="_blank
pauldijkstra

Re: Rijswijk Overvoorde

Bericht door pauldijkstra »

Remco de Goede schreef:Beste Mensen,

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten (of misschien ook niet) ben ik achter de schermen (met nog wat mensen) al een tijd bezig met de geschiedenis van Park Overvoorde in WOII.
Vandaag heb ik mijn onderzoeksresultaten tot op dit moment in een PDF-file online gezet op mijn site. Wellicht vinden jullie het interessant om eens te kijken en evt jullie gedachten er eens over laten rollen en evt opmerkingen door te geven.

Bedankt!

http://www.bunkerfotos.nl/rijswijk.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Hoi Remco,
Momenteel lees ik je stuk door, maar ik zou als ik jou was nog wel even de spelling onder de loep nemen. Er zit toch nog wel een aantal rare fouten in als ik het lees (switch tt en vt) enz. Verder lijkt het er zo op het oog goed uit te zien ;-)
Gr,
Paul 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”