Richtkijker 15 cm te koop

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Plaats reactie
jantje beton

Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door jantje beton »

.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door PdK »

Bizar(!) dat meneer Bal niet even aanklopt bij het Atlantikwall Museum Scheveningen met zijn vondst (en achtergrond)... Of is dat wel gebeurt?
jantje beton

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door jantje beton »

PdK schreef:Bizar(!) dat meneer Bal niet even aanklopt bij het Atlantikwall Museum Scheveningen met zijn vondst (en achtergrond)... Of is dat wel gebeurt?
Het hoort toch zeker bij jullie in het museum thuis , zijn tel. nummer staat erbij dus zeker het proberen waard
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door M.S.Laarman »

Staat het de 'zoon van' niet vrij te doen met zijn nalatenschap wat hij wil? Wie weet welke financiele nasleep het overlijden van zijn vader heeft gehad? Natuurlijk is het het beste op zijn plaats in een lokaal museum, maar die kunnen natuurlijk meebieden. Helaas is het nog altijd zo dat de beste mogelijkheid om ergens een goede prijs voor te krijgen, een veiling is.En dat is misschien meer van belang voor veel mensen, in plaats van sentimentele of historische overwegingen. Ik hoop dus op kapitaalkracht bij het AW museum, het is ze van harte gegund!

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door MM 305 »

En momenteel is de prijs nog laag.
jantje beton

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door jantje beton »

MM 305 schreef:En momenteel is de prijs nog laag.
Het staat al op gerserveerd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door Robin de Goede »

Een gelijk optiek zoals behandeld op Duitse sites:

[quote]es handelt sich um das Nahbereichsfernrohr 5 + 10 x 70 von Zeiss.
Es diente zum Seitenrichten von Geschütztürmen und wurde auch als Richtoptik für Mittelpivotlafetten eingesetzt.
Das abgebildete Teil soll --so der private Vorbesitzer, kein Sammler und alles Militärische hassend-- von einem Verwandten von Bord der Prinz Eugen mitgenommen worden sein, die in Kopenhagen zur Übergabe ankerte.
Hört sich natürlich toll an, aber solche Geschichten habe ich schon häufiger gehört und bin dann eher besonders skeptisch. Auch stelle ich mir vor, wie jemand 1945 quasi mit Aktentasche diesen Koloss von Bord geschafft haben will.
Wie dem auch sei, es ist eine tolle Optik, die wahlweise 5 fache und nach Umschaltung 10 fache Vergrößerung hat.
Da sieht man mal wieder welch ausgezeichnete Optik die damalige optische Industrie bereits herstellen konnte.

Gruß Piotr
/quote]

[quote]Hallo,

es handelt sich um das Nahbereichsfernrohr 5 + 10 x 70 von Zeiss und wurde bei der Kriegsmarine ab 15cm Rohrkaliber eingesetzt.
Es diente zum Seitenrichten von Geschütztürmen und wurde auch als Richtoptik für den direkten Schuß benutzt. Leider habe ich nicht die Möglichkeit Bilder einzustellen.
Zum Marktwert kann ich nicht viel sagen
Es gibt nicht sehr viele Sammler, die derartige Großgeräte sammeln.

Gruß/quote]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Robin de Goede op 13 jan 2012, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door PdK »

M.S.Laarman schreef:Staat het de 'zoon van' niet vrij te doen met zijn nalatenschap wat hij wil? Wie weet welke financiele nasleep het overlijden van zijn vader heeft gehad? Natuurlijk is het het beste op zijn plaats in een lokaal museum, maar die kunnen natuurlijk meebieden. Helaas is het nog altijd zo dat de beste mogelijkheid om ergens een goede prijs voor te krijgen, een veiling is.En dat is misschien meer van belang voor veel mensen, in plaats van sentimentele of historische overwegingen. Ik hoop dus op kapitaalkracht bij het AW museum, het is ze van harte gegund!

Groet,

Maurice
Ik had er eigenlijk niet bij stil gestaan dat de heer Bal overleden is en dat het dus om een nalatenschap gaat. Beet je stom van mij kant, want dan had ik mijn reactie een stuk genuanceerder geformuleerd.
In ieder geval hoop ik op een goede afloop met mooie eindbestemming, waarbij ik als eerste aan het museum denk.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door Remco de Goede »

Is de bieder Bas "onze" Bas de Mos? Dan komt ie in ieder geval goed terrecht.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door M.S.Laarman »

Peter, men kan niet alles weten.

Dit soort advertenties print ik dan en stop in Bal's boek op pagina 129. Meer mensen met z'n afwijking?

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door Bas de Mos »

Nee ik ben het niet, ik verzamel niet echt maar hoop inderdaad dat hij goed terecht komt en niet te ver van Scheveningen. De stichting zit helaas ook niet al te ruim met geld meer volgens mij, we zijn bezig met opknappen enzo in de 608 dus elke inkomende cent vliegt er net zo hard weer uit :D
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door Ruud »

Remco de Goede schreef:Is de bieder Bas "onze" Bas de Mos? Dan komt ie in ieder geval goed terrecht.
Ik lees op het forum van de HBP dat de kijker door het Bunker Museum Den Haag is aangekocht.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door wattman »

En wordt in de inventarislijst beschreven als een "top goodie", waarmee je "naar vrouwelijk schoon op het strand kan koekeloeren".
Ik verzin ik zelf niet, staat letterlijk zo op hun forum. :P
Overigens had wijlen de heer Bal warme banden met deze club waar het 602 museum uit voort is gekomen.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Richtkijker 15 cm te koop

Bericht door Bas de Mos »

Hij blijft in ieder geval in de buurt gelukkig!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”