Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

wattman schreef:
Ik heb nog geen correspondentie over de bouw van de bunker zelf gevonden, die schijnt er ook vrijwel niet te zijn, ook niet in de aangedragen archieven.
Heb je nu die stukken waar ik nu tot 3x toe naar verwijs ingezien of niet? Nogmaals het gaat mij om het voorkomen van dubbel werk. Zo, ja stuur dan een copie door.
Daar antwoord ik toch op? :?
Nee, ik heb die (nog-)niet ingezien.
BunkerOwner

Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

ErwinZ schreef:
ErwinZ schreef:Kan deze discussie niet even in de koelkast totdat er een moment is dat alle belangstellenden open kaart kunnen spelen? Dit is nu een welles - nietus discussie. ...
Dat riep ik vorig jaar en dat speelt nog steeds imo. Zolang niet alle informatie openbaar op tafel ligt dan heeft deze discussie niet zo veel zin.

Ik zie het document van Bunkerowner dan ook graag tegemoet.
Prima, dan houden we er toch simpelweg mee op om zaken/bevindingen te delen.
Beetje jammer, veel opmerkingen en kennis die kan bijdragen aan echte waarheidsvinding.
Al schiet dat in dit sfeertje inderdaad niet echt op :roll:
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Te Koop, Bunker Van Ouwenlaan 11

Bericht door ErwinZ »

BunkerOwner schreef:Prima, dan houden we er toch simpelweg mee op hier zaken/bevindingen te delen.
Beetje jammer, veel opmerkingen en kennis die kan bijdragen aan echte waarheidsvinding.
Al schiet dat in dit sfeertje inderdaad niet echt op.
Ik ben juist voor discussie, dat zou je moeten weten. Maar dan heb je wel de bewijsvoering van beide kanten nodig. Zolang dat nog niet openbaar is kan er inderdaad een 'sfeertje' ontstaan. Mijn strekking is dan ook, in het algemeen dan, om even geduld te hebben.

De recente ontdekkingen van die kabels in de brug is zeker interessant.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door rony »

Het is net nu het moment om met open kaarten te spelen.
Guido zijn document op tafel gooien ( Niet meer uitstellen tot.....) en
dan discussiëren met de andersdenkenden.
Zo kom je tot een oplossing!
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Bas de Mos »

We kunnen zo langzamerhand wel Dr. Phil gaan inschakelen om deze discussie in goede banen te leiden :lol:
Het is zo vreemd niet dat er een aantal leidingen de bunker in en uit gaan. Dat er aan vier kanten kabeldoorvoeren werden geplaatst lijkt me gewoon iets uit voorzorg; mocht er een kabeltje bij moeten dan was er alvast een doorvoer, is makkelijker dan weer moeten boren. Als je ziet hoeveel kabels een simpele 622 binnen komen tbv 2 telefoons en elektra..
622_07_NA_2.13.167_1034_01.jpg
Natuurlijk kunnen we aannemen dat de bunker middelen tot communicatie had, zoals elke St bunker. Maar hoe mysterieus wil je het maken door er 'geheim communicatiecentrum' van te maken? De discussie pruttelt maar voort op een zinnetje die ooit is geschreven gebaseerd op het split-level ontwerp. Deze schrijver(s) waren zo wijs om geen conclusie te trekken, iets wat nu wel volop gebeurt (de '100%'-en vliegen om onze oren) zonder dat er inderdaad ook maar enig hard bewijs op tafel is gekomen (46 pagina's lang!!). We zijn allemaal benieuwd naar het document en hoop dat er meer in staat dan in het topic al is besproken, ander komen we er geen stap mee vooruit. (en ja, ik weet het, we moeten komen kijken)

- de bouwkosten zeggen iets anders
Een belangrijk noodhospitaal mag wat kosten, vooral voor de Reichskommisar.
- de constructiesnelheid zegt iets anders
Een belangrijk noodhospitaal moest snel beschikbaar zijn, en er werd sowieso in razend tempo gebouwd.
- het ontwerp zegt iets heel anders
Dat argument is al onderuit geschopt, als je op de twee verdiepingen doelt.
- de plaatselijke context zegt iets heel anders
Hij staat nabij een normaal ziekenhuis waar Seyss en de hele SS verdediging geholpen moesten kunnen worden, een bom er op en de hele zooi stortte in. Een betonnen ziekenhuis nabij een normaal ziekenhuis komt in de gehele Atlantikwall veel voor en vanwegen de Reichskommisar hier logischerwijs wat uitgebreider.
- de bezetting van de bunker zegt iets heel anders
SS personneel in een SS complex, omringd door SS complexen.
- de specifieke ligging ten opzichte van bep. panden zegt iets anders (in combinatie met metingen, afstanden en logica)
Weet niet waar je op doelt, zal in het rapport wel te lezen zijn?
- de hoeveelheid lege ducts en de hoeveelheid liggende communicatielijnen zeggen iets anders
Zegt mij weinig.
- de getuigen van in- en net na de oorlog zeggen iets anders
Het is geen bewijs maar we moeten het ook niet onderschatten, kom maar door met dat rapport!
- Defensie zegt iets anders...
Maar WAT zegt defensie dan, dat heb je sinds pagina 1 van het topic nooit gezegd. Wederom hoop ik dat we dat in het rapport gaan lezen met onderbouwing.
- Kenners als Hans Sakkers, Bosma, Ambachtsheer en vele, vele anderen zeggen iets anders
Ook zij hebben het ooit geformuleerd als een vermoeden vanwege split-level. Dat is net zo veel waard als dat ik en vele, vele anderen vermoeden dat het wel gewoon een hospitaal was.

Oja Alexander, de kabels bleven vaak gewoon zitten. Toen Wn. 66 op de schop ging kwam het hele elektra netwerk uit de grond! Was een gaaf gezicht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door XX_Alexander_XX »

Hey bas, ja ik weet dat kabels normaal gesproken blijven zitten. Ook op 67 zijn we een kabel tegengekomen waarvan we het einde niet konden vinden en er zullen er wellicht meer liggen. Het vermelden van mijn projectbezoek op een locatie is ter ondersteuning dat oude kabels niet worden verwijderd, zelfs niet als het oude geheime kabels zijn :).

Dat er kabels lopen naar de seys etc zou ik eigenlijk ook verwachten tbv communicatie van en naar de andere bunkers. Het zegt mij persoonlijk niet zo veel in het kader van communicatiebunker oid maar als daar bewijs voor is dan zou dat wel een extra dimensie geven aan de locatie.

Zonder andere gegevens blijft het cirkeldebateren. Wanneer gaan we een keer langs? Uitnodiging van guido hebben we dus geen smoesjes. Met de tijd die er hier gespendeerd is met berichten typen hadden we het allang met een groep kunnen bezichting......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door AvB »

Iedereen heeft die bunker toch al 3 x gezien in verband met openstellingen etc. Kan je wel de kruipruimte eindeloos ingaan maar ook dat zegt niks, zie Bas z'n antwoord.
Prima, dan houden we er toch simpelweg mee op om zaken/bevindingen te delen.
Je hebt nog niks gedeeld, dus doe dat eens. Óf je moet je bevindingen voor je houden en die plaatsen op een later moment. Maar je kan niet beloven dat er iets naar buiten komt over een maand, terwijl er een jaar later nog niets ligt. Daarom gaan mensen twijfelen aan je verhaal. Heel logisch.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Guido,
Voor de duidelijkheid;
Ik noem je zeker geen idioot, hooguit koppig (Ben ik zelf ook).
Als ik jouw bevindingen buiten beschouwing laat doe ik dat omdat ik daar nog niks van heb mogen lezen in een betrouwbare geschreven bron.
Ik vind dat een discussie over een bunker gevoerd moet worden m.b.v. heldere bronnen.
De aanwezigheid van een boel kabels en doorvoeren is heel interessant, maar daarmee is nog niks bewezen.
Je vind mij koppig omdat ik vasthoud aan de hospitaal theorie, maar dat doe ik puur omdat alle documenten die IK tot nu toe onder ogen heb gehad in die richting wijzen. Als jij met duidelijke info komt over een geheim datacentrum zal ik daar onbevooroordeeld naar kijken en m'n conclusies trekken.

Uitspraken als de snelheid van bouwen, mate van luxe enz.; ik betwijfel of jij en ik voldoende kennis hebben van Duitse vestingbouw en de organisatie s&b om daar een helder oordeel over te hebben. De situatie in Den Haag laat zich door de bemoeienis van s&b uberhaupt moeilijk vergelijken met andere gebieden..

Gr, Tim

Als je wel gelijk hebt, dan is hier iets gebeurd dat z'n weerga niet kent. Iedereen inc. Rommel misleiden over de werkelijke functie van de bunker, het zou wat zijn!
Zelfs zeppelin is dan niet zo geheim geweest als de van Ouwenlaan, want dat stond op tekeningen gewoon zo aangegeven.

Ik ga zelf wel naar het niod, hopen dat ik daar wat wijzer van word.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door wattman »

Laat ik nog melden dat ik zeer uitkijk naar het aangekondigde samenvattende document, liefst met alle ondersteunende documenten.

Daarnaast hoop ik tijd vrij te maken om samen met Tim naar het Niod te gaan om in elk geval de stukken waarvan we de vindplaatsen hebben te raadplegen.
Joop Schreuder †

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Joop Schreuder † »

Binnenkort ga ik bij Guido weer verder met het kabelonderzoek. Heeft vanwege de drukke werkzaamheden van Guido en ondergetekende even stil gelegen. Intussen is de kabelkelder verder verkend, dat scheelt mij weer een hoop kruipwerk op mijn ouwe dag. Geleidelijk zal meer duidelijk worden, ook over de invoeren.
Omdat de bunker tot in de jaren 80 is gebruikt zijn veel kabels na-oorlogs en ook de invoeren kunnen later geboord zijn.
Detailonderzoek tot in de afgepelde kabels zal weer veel info opleveren.

Eerst ga ik even op Overvoorde aan de gang, daar zit ook nog het een en ander aan kabel in de grond ;) .

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Bas de Mos »

Ik zit nog steeds op het puntje van m'n stoel! Gaat nu wel zeer doen ;)
Joop Schreuder †

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Joop Schreuder † »

Van het westelijke front geen nieuws.

Op Overvoorde tot nu toe alleen wat elektrakabels en een aardsluiting nabij een Kuver gevonden uit de beginperiode. Telefoonkabels tot nu toe alleen kunnen idenfificeren als recent spul (BB/Koude Oorlog)

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door rony »

wattman schreef:Laat ik nog melden dat ik zeer uitkijk naar het aangekondigde samenvattende document, liefst met alle ondersteunende documenten.

Daarnaast hoop ik tijd vrij te maken om samen met Tim naar het Niod te gaan om in elk geval de stukken waarvan we de vindplaatsen hebben te raadplegen.
En hebben de twee heren al tijd vrij kunnen maken?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Nee helaas niet, nieuwe baan, dus vol aan de bak ;)
niod is prio laag geworden.. en werk aan de bunkers gaat voor!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Kugelblitz
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2014, 19:25

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Kugelblitz »

Ik denk dat we vooral blij en dankbaar mogen zijn voor alle informatie en mogelijkheden die we door Guido al hebben kunnen krijgen. Tot voor kort was deze bunker nog potdicht en kon je er enkel van dromen hem eens van dichtbij te kunnen bekijken, laat staan er ooit eens doorheen te mogen lopen! Als een ander bedrijf dit werk had aangeschaft dan hadden we hoogstwaarschijnlijk helemaal niks geweten. Ik volg met grote interesse elke ontwikkeling, hoe klein ook! :D Laten we vooral ons geduld niet verliezen nu we met z'n allen zo ver zijn gekomen...

Als Guido liever nog even wacht met het publiceren van zijn bevindingen (wat op zichzelf al een gunst is), dan moeten we dat maar accepteren. Dat het voor sommigen wat langer duurt dan gehoopt is dan maar even zo.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”