Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Cray »

ErwinZ schreef:
BunkerOwner schreef:Men is net de brug tussen bunker en villa aan het vervangen. Daar lopen zo te zien vijf kabels door de lucht nu, die exact hetzelfde zijn als de vijf die aan die kant binnenkomen en welke ik met Joop heb doorgemeten buiten het terrein.
Welke brug precies en zijn er foto's van?
Ik heb net even wat foto's gemaakt, het was wat vochtig.

Zie onderschrift voor commentaar.
DSC02119.jpg
DSC02125.jpg
DSC02145.jpg
DSC02150.jpg
DSC02148.jpg
DSC02149.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Het bruggetje net na de schuilbunker, gezien vanuit de van Ouwenlaan. Dat bruggetje waarmee je direct op het terrein van Clingendael staat, bij het koetshuis.

Ik maak morgen even een paar afbeeldingen.

//edit: cray was me voor. Zijn er drie dus zo te zien.

@ Cray, zijn communicatiekabels. Stroomkabels zien er anders uit en lopen daarnaast normaliter niet zo met drie stuks gelijk op, ook niet in 1 duct. Ze zijn gelijkwaardig aan de kabels welke wij in de kruipruimte zien liggen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Remco de Goede »

Mooie ontwikkelingen! IK volg het topic met interesse en ben benieuwd naar de definitieve bevindingen.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door XX_Alexander_XX »

BunkerOwner schreef:
XX_Alexander_XX schreef:
BunkerOwner schreef: De dikke kabeldoorvoeren aan elke zijde van de bunker wijzen 100% op een communicatie rol.
Dit zijn allemaal originele doorvoeren. Bij eentje is men het bekistingshout vergeten weg te halen zelfs.
Defensie heeft bestaande doorvoeren gebruikt (wat sowieso gebruikelijk is bij her-ingebruikname van WOII bunkers door Defensie).

De lijnen die Joop al had doorgemeten lopen over het hoofdterrein richting de villa (en overige bunkers), die zouden sowieso logisch zijn geweest binnen het stützpunkt. De doorvoeren naar de drie andere zijdes echter alleen als er inderdaad een communicatie (schakelpunt-) rol geweest is. In dat opzicht zijn de bevinding van Hans Sakkers en Ruud Pols in hun 'Siedlung und Bauten-boek' hierbij bevestigd m.b.t. de grote hoeveelheid kabel invoeren.
De duitse kabels zijn in sommige doorvoeren blijven zitten. Is dat in het kader van doorgebruik tijdens de koude oorlog of was het teveel moeite om ze te verwijderen?
Men is net de brug tussen bunker en villa aan het vervangen. Daar lopen zo te zien vijf kabels door de lucht nu, die exact hetzelfde zijn als de vijf die aan die kant binnenkomen en welke ik met Joop heb doorgemeten buiten het terrein.

Ik ga er vanuit dat de lijnen tussen de bunker en de villa, eventueel tussen de bunker en de 'Seyss-bunker' gewoon nog gebruikt zijn na de oorlog, dat waren prima interne verbindingen.

Overigens wordt de Seyss-bunker mede nog niet in de markt gezet vanwege het gebruik van actieve lijnen aldaar door defensie. Maar dat zullen moderne lijnen zijn.

Over het algemeen zie je dat men de lijnen liet zitten als ze niet in de weg zaten. Nieuwe ernaast door de bestaande doorvoeren.
Ok ben benieuwd of er in de overige lege doorvoeren uberhaupt wel kabels hebben gezeten dan. Zijn daar aanwijzingen voor?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Hendrik,
Vergeet niet dat er in de oorlog ziekenhuisinrichting in de bunker is geplaatst, ik zou er niet teveel mysterie achter zoeken..
Alles duidt er vooralsnog op dat de bunker als hospitaal is gebouwd, dat er ook een verbindingscentrale in heeft gezeten.is helemaal niet raar, maar daarvoor ontbreekt tot nu toe alle bewijs (als we de bevindigen van guido even buiten beschouwing laten).
Het Servaesbolwerk daar weet ik niks van, maar lag die ook niet in de nabijheid van een civiel ziekenhuis, en in een stad waar veel Duitse millitaire en civiele personen resideerde? Dan is een hospitaalbunker toch ook niet zo vreemd?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Tja Tim,
'als we de bevindigen van guido even buiten beschouwing laten'...
Dat kun je wel doen, maar die bevindingen zeggen ondertussen iets totaal anders dan dat jij maar hardstallig vol blijft houden. Zou ook niet weten waarom je bevindingen erbuiten zou moeten laten? Zeker feitelijk onderzoek en bevindingen ter plaatse, maar goed.. daar waag je je niet aan ;)

- de bouwkosten zeggen iets anders
- de constructiesnelheid zegt iets anders
- het ontwerp zegt iets heel anders
- de plaatselijke context zegt iets heel anders
- de bezetting van de bunker zegt iets heel anders
- de specifieke ligging ten opzichte van bep. panden zegt iets anders (in combinatie met metingen, afstanden en logica)
- de hoeveelheid lege ducts en de hoeveelheid liggende communicatielijnen zeggen iets anders
- de getuigen van in- en net na de oorlog zeggen iets anders
- Defensie zegt iets anders...
- Kenners als Hans Sakkers, Bosma, Ambachtsheer en vele, vele anderen zeggen iets anders

En ondertussen blijf je me maar een 'idioot' noemen (hier en tegen anderen)... :o ;)
Laatst gewijzigd door BunkerOwner op 30 nov 2015, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

XX_Alexander_XX schreef:
Ok ben benieuwd of er in de overige lege doorvoeren uberhaupt wel kabels hebben gezeten dan. Zijn daar aanwijzingen voor?
Ga ik naar kijken, al zal dat lastig vast te stellen zijn. Wellicht door losse stukken kabel in directe nabijheid.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door wattman »

BunkerOwner schreef: - de bouwkosten zeggen iets anders
- de constructiesnelheid zegt iets anders
- het ontwerp zegt iets heel anders
- de plaatselijke context zegt iets heel anders
- de bezetting van de bunker zegt iets heel anders
- de specifieke ligging ten opzichte van bep. panden zegt iets anders (in combinatie met metingen, afstanden en logica)
- de hoeveelheid lege ducts en de hoeveelheid liggende communicatielijnen zeggen iets anders
- de getuigen van in- en net na de oorlog zeggen iets anders
- Defensie zegt iets anders...
- Kenners als Hans Sakkers, Bosma, Ambachtsheer en vele, vele anderen zeggen iets anders
Twee opmerkingen:
- ik ben zeer benieuwd naar je document en de onderliggende stukken. Tot nu toe heb ik qua documenten niets gezien wat de these ondersteunt, allen maar documenten die richting hospitaal wijzen. Die correspondentie m.b.t. het ontwerp als hospitaal heb je die nu geraadpleegd of niet?
- Bosma wordt hier meen ik iets in de mond gelegd. Hij was in woord en geschrift zeer terughoudend in zijn conclusies, ook t.a.v. wat de aanleiding was van Schuilstad, de Utrechtse bunker.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ok, ben benieuwd. Ik was 2 maanden geleden bij een wegenbouwproject waar ze op geheime kabels waren gestoten van de overheid (natuurlijk niet bekend van tevoren). Lagen ook oude geheime loze kabels tussen en wat al niet meer. Mocht er verder geen oude Duitse kabels in de grond zitten aan die zijde dan is het mij nog een vraag of ze er toen wel gezeten hebben. Ik heb geen beeld bij of het standaard was om die oude Duitse kabels uit de grond te halen. Gezien hoe ze met andere oude kabels omspringen lijkt me niet vanzelfsprekend dat ze de kabels allemaal uit de grond hebben gehaald maar als er bewijs voor is dat het wel is gedaan dan zou ik het wel interessant vinden.

Het geschreven woord is lastig te interpreteren maar voor de volledigheid laten we het wel leuk houden en ons hier baseren op de feiten etc en niet op de man gaan spelen. :mrgreen:
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

wattman schreef:
Twee opmerkingen:
- ik ben zeer benieuwd naar je document en de onderliggende stukken. Tot nu toe heb ik qua documenten niets gezien wat de these ondersteunt, allen maar documenten die richting hospitaal wijzen. Die correspondentie m.b.t. het ontwerp als hospitaal heb je die nu geraadpleegd of niet?
- Bosma wordt hier meen ik iets in de mond gelegd. Hij was in woord en geschrift zeer terughoudend in zijn conclusies, ook t.a.v. wat de aanleiding was van Schuilstad, de Utrechtse bunker.
Hoho ;) ik probeer Bosma niets in de mond te leggen. Ik zeg alleen wat zijn bevindingen waren. Daarnaast zijn er meer die redelijk duidelijk zijn in hun bevindingen (Hans Sakkers bijvoorbeeld). Ook na diepgaand archiefonderzoek.

Het ontwerp, de extreme hoge kosten en de luxe binnen wijze geen van allen op een hospitaal. Los van het feit dat er steevast door Defensie en anderen wordt gezegd 'Vermoedelijk een hospitaal" of een 'Nooit als zodanig in gebruik genomen hospitaal". Als een bunker dat aangemerkt krijgt, maar er zijn tegelijkertijd aanwijzingen dat er wel degelijk gedurende een x-aantal maanden een volle bezetting was van ca 60 personen, inclusief strenge bewaking van de bunker, dan gaat het geheel een beetje ongeloofwaardig worden als men maar blijft roepen dat het een in-actief ziekenhuis was.

Het is voor mij naast documentatie over de bunker vanuit het bewind, die in het geval van 'misleiding' natuurlijk standaard "hospitaal" blijven gebruiken (anders heeft dat in het geheel geen nut gehad) in documenten, van groot belang wat de feiten zeggen. Wat de mensen zeggen die er in de oorlog en net na de oorlog binnen zijn geweest. Wat de zusters zeggen die er te werk zijn gesteld voor een bepaalde periode en wat Defensie zegt over wat zij aantroffen.

Dat wat communicatie over de bouw van de bunker niet vermeld, is de werkelijke bestemming of het uiteindelijke gebruik.

Overigens heb ik heel bewust eerst alles uitgezocht alvorens hun uitgebreide bevindingen/conclusies erbij te nemen.

Ik heb nog geen correspondentie over de bouw van de bunker zelf gevonden, die schijnt er ook vrijwel niet te zijn, ook niet in de aangedragen archieven.

Conclusies kunnen enkel worden getrokken uit een samenvoeging van alle aspecten en gevonden zaken.

Wel een hoop andere zaken gevonden overigens. Zoals bepaalde eenheden welke in de bunker zaten of erbij betrokken waren en (zoals jullie straks ook zullen oordelen) een paar zaken die neerkomen op simpele logica. Sommige zaken konden nu eenmaal 'niet zo zijn', en anderen zaken 'moesten zo zijn'. Klinkt nu wat cryptisch, maar straks is dat helder. ;)
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

XX_Alexander_XX schreef:Ok, ben benieuwd. Ik was 2 maanden geleden bij een wegenbouwproject waar ze op geheime kabels waren gestoten van de overheid (natuurlijk niet bekend van tevoren). Lagen ook oude geheime loze kabels tussen en wat al niet meer. Mocht er verder geen oude Duitse kabels in de grond zitten aan die zijde dan is het mij nog een vraag of ze er toen wel gezeten hebben. Ik heb geen beeld bij of het standaard was om die oude Duitse kabels uit de grond te halen. Gezien hoe ze met andere oude kabels omspringen lijkt me niet vanzelfsprekend dat ze de kabels allemaal uit de grond hebben gehaald maar als er bewijs voor is dat het wel is gedaan dan zou ik het wel interessant vinden.

Het geschreven woord is lastig te interpreteren maar voor de volledigheid laten we het wel leuk houden en ons hier baseren op de feiten etc en niet op de man gaan spelen. :mrgreen:
Alles uit de Koude-oorlog werd heel bewust uit de tekeningen en openbare systemen gehaald. Men ging er destijds vanuit de de Russen sowieso zouden komen ooit. Op zo'n moment moest het niet zo zijn dat ze met het overnemen van wat PTT kantoren direct alle locaties van de bunkers en communicatielijnen wisten.

Bij het 'saneren' van de bunkers in Kloetinge en Oegstgeest stond geen enkele leiding (stroom, telefoon, overige communicatie) op de tekeningen van het Kadaster. Als ze er al op stonden dan waren ze bewust fout ingevoerd (wat wij zelf overigens met onze glasvezels ook doen).

Voor Kloetinge moest een fax aangesloten worden, de KPN-er aan de andere kant van de lijn reageerde met "dan moeten we even een geultje graven en een gat boren". Die kon in hun systeem niet eens terugvinden dat er maar liefst 4 x 500 telefoonlijnen de bunker in kwamen, in 1984 nog netjes vervangen/aangelegd.

Energieleveranciers begrijpen er ook niets van als ze aangeeft dat je toch echt 3 x 10KV op je terrein hebt liggen ;)

Heerlijke gesprekken/discussies zijn dat! :D
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ja vandaar ook mijn bedenkingen of er kabels hebben gezeten aan die zijde van de bunker. Verder is het wel een spannend verhaal en ben benieuwd naar al de conclusies.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

XX_Alexander_XX schreef:Ja vandaar ook mijn bedenkingen of er kabels hebben gezeten aan die zijde van de bunker. Verder is het wel een spannend verhaal en ben benieuwd naar al de conclusies.
Te zien is: WOII aan 3 zijdes, Koude-Oorlog aan vier zijdes van de bunker.

Maar het zou zeker interessant zijn om te weten of alle ducts actief benut zijn gedurende WOII.

Zij komen, net als bij het Servaasbolwerk, op ca 1,5 meter onder het maaiveld de bunker uit.

Zou ook interessant zijn een deel af te graven om te zien of er gelijkwaardige 'overkappingen' boven de kabeluitgangen aan de buitenkant zitten. Dat was bij het Servaas wel het geval. Soort luifeltjes.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Te Koop, Bunker Van Ouwenlaan 11

Bericht door ErwinZ »

ErwinZ schreef:Kan deze discussie niet even in de koelkast totdat er een moment is dat alle belangstellenden open kaart kunnen spelen? Dit is nu een welles - nietus discussie. ...
Dat riep ik vorig jaar en dat speelt nog steeds imo. Zolang niet alle informatie openbaar op tafel ligt dan heeft deze discussie niet zo veel zin.

Ik zie het document van Bunkerowner dan ook graag tegemoet.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door wattman »

BunkerOwner schreef: ik probeer Bosma niets in de mond te leggen. Ik zeg alleen wat zijn bevindingen waren.
Dan ben ik zeer benieuwd naar de vindplaats. Ik lees namelijk iets anders.
Ik heb nog geen correspondentie over de bouw van de bunker zelf gevonden, die schijnt er ook vrijwel niet te zijn, ook niet in de aangedragen archieven.
Heb je nu die stukken waar ik nu tot 3x toe naar verwijs ingezien of niet? Nogmaals het gaat mij om het voorkomen van dubbel werk. Zo, ja stuur dan een copie door.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”