Gevechtsschade bunker Haagse bos

De Stützpunktgruppe Scheveningen
BunkerOwner

Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

Heren,

Op onderstaande bunker is nogal wat gevechtsschade te zien welke volgens mij niet afkomstig is van boordgeschut van een vliegtuig. Heeft de vesting zelf een aanval te verduren gehad? Er is wel een plattegrondje bekend waar de frontlinie langs het Stützpunkt loopt, maar van een daadwerkelijke 'belegering' is mij niets bekend. Jullie?
Bunker_Haagsebos.png
Bunker_Haagsebos-2.png
Bunker_Haagsebos-3.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BunkerOwner op 03 sep 2015, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door Bas de Mos »

Aan de kapotte granaatput te zien is daar een granaat in terecht gekomen (of anders er vlakbij). De foto is in juli 1945 gemaakt. I.p.v. oorlogsschade lijkt het me waarschijnlijker dat de plaatselijke jeugd een granaatje in de schoorsteen heeft gegooid 8-)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door ErwinZ »

Met een ontploffing in de granaat put krijg je niet die inslagen aan de zijkant. Dan zouden de scherven met een bochtje gaan. De kapotte muur en inslagen zijn door dezelfde externe klap veroorzaakt.

Er is wel heel wat verzamelde munitie in de lucht gegaan na de oorlog.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door Bas de Mos »

Das waar Erwin. Zou dan misschien eerder een eindje er vandaan zijn geweest, zo'n bakstenen put gaat vast vrij makkelijk kapot door een flinke drukgolf.
Batavia
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:53

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door Batavia »

Scherfschade van een bombardement/luchtaanval ?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door tim »

Dat is ook een mogelijkheid,
Het is overigens de 622.
Er zijn meerdere luchtaanvallen geweest tijdens de jacht op V2 installaties.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

Zeer zeker.
Vind ze alleen zo klein en te gespreid voor bomscherven...

Zou bijna een verzoek indienen om te mogen onderzoeken of dit granaat- of kogelinslagen zijn...

Edit, kapotte muur had ik niet eens gezien.
Het lijkt op de voorgrond ook wat donkerder/geblakerd te zijn.
Wellicht toch een inslag net naast de bunker.

Naast een aantal grote bombardementen is het een langere periode flink raak geweest in de 'groenstrook'. Hierbij werden veelvuldig bommen afgeworpen en de bossen en landgoederen (de bunkercomplexen en V2 locaties inderdaad) met boordvuur onderhanden genomen.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door maarten-stahlbeton »

BunkerOwner schreef:...Er is wel een plattegrondje bekend waar de frontlinie langs het Stützpunkt loopt, maar van een daadwerkelijke 'belegering' is mij niets bekend...
Frontlinie langs Den Haag op? Dat lijkt me sterk.

Veel schade aan bunkers is inderdaad pas na mei 1945 aangericht, munitieruimingen, kinderen die spelen, oefeningen BS, enz. Naar welke zijde is deze muur eigenlijk gericht?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door tim »

Naar de noord oostzijde..

Op Guido's scherpe luchtfoto zijn ook goed de kraters te zien van de aanval op filmstad (V2 reparatie/montagewerkplaats).
Of zit ik nu in het verkeerde topic?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

Nee hoor, hier prima ;)

Klopt, ook op andere plaatsen zie je duidelijk de inslagen.

@ Maarten, zal even duren, maar ik ga hem opzoeken voor je... (goed nadenken waar ik hem zag).
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door Danny »

Waarschijnlijk springput in de buurt van de munitieruimingen na de oorlog. Jammer dat je daar niet mag zoeken, anders hadden we het kunnen verifiëren met de piepstok.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door tim »

Dat zal een diepzoeker worden, de bunkers zijn daar rijkelijk aangeaard na de bevrijding. Ze liggen geheel weggewerkt in een kunstmatige heuvel 8-)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

... met vaak een pad er direct overheen aangelegd.

Maar juist dat vroege onderwerken door Defensie, dat wat al tussen 1945 en 1948 is weggewerkt, maakt dat er veel meer ligt dan dat is opgetekend door het BRV. Véél meer.... ;)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door ErwinZ »

BunkerOwner schreef:Maar juist dat vroege onderwerken door Defensie, dat wat al tussen 1945 en 1948 is weggewerkt, maakt dat er veel meer ligt dan dat is opgetekend door het BRV. Véél meer.... ;)
Ze waren niet altijd even nauwkeurig, dat klopt. Maar het was ten behoeve van defensie dus dat 'véél' zal wel mee vallen.
BunkerOwner

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

ErwinZ schreef:
BunkerOwner schreef:Maar juist dat vroege onderwerken door Defensie, dat wat al tussen 1945 en 1948 is weggewerkt, maakt dat er veel meer ligt dan dat is opgetekend door het BRV. Véél meer.... ;)
Ze waren niet altijd even nauwkeurig, dat klopt. Maar het was ten behoeve van defensie dus dat 'véél' zal wel mee vallen.
Ik weet er sowieso al 7 welke niet in het BRV staan, en niet altijd kleintjes. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”