Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

De Stützpunktgruppe Schouwen.
peterms50

Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

Beste mede bunkeraars,

Op deze plek loopt nu de N57 naar Neeltje Jans.

Ik heb de bouw van de dam meegemaakt en ben toen ook met de bus daar geweest vanaf de parkeerplaats waar dit complex gelegen was.

Maar ik ben al een tijdje bezig met dit verdedigingswerk. Zo vind ik de kuil op 51.669451, 3.724539 merkwaardig. Hek erom heen en verboden toegang borden. Ik vind daar aan een zijde wat metselwerk, licht grijze baksteen. Aan andere zijde vd weg vind ik op 51.670825, 3.721291 een stuk oud asfalt (?) en daar dichtbij op 51.670736, 3.720965 een grote stalen deksel met eronder een betonnen bak met soort waterpomp erin. Aan de binnenzijde van het dijklichaam zag ik een ouderwetse afvoer van terracotta materiaal uit de dijk komen op deze plek: 51.670716, 3.721590 dit kon zomaar iets uit begin jaren 40 zijn.
Ik weet dat er veel verandert is, door de watersnood en aanleg dam, maar het was best een behoorlijk complex (zie boek Heijkoop&Rijpsma).
Wie weet hier meer van ? weet of echt alles verwijdert is ? of ondergeschoven ?
Ik ben benieuwd!
grt, Peter
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door Remco de Goede »

Hallo Peter,

Heb je foto's voor meer duidelijkheid?
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

Ha Remco,

Helaas niet, maar in december zit ik er een week met verlof dan kan ik wel eea maken.
Of eerder als ik niet kan wachten...:-)

grt, Peter
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door Sjarel »

Naar mijn weten zijn dit de restanten van een werkhaventje o.i.d. dat daar in de jaren zestig is gebouwd. Duidelijk te zien op deze luchtfoto. Betreft het steigertje rechts, de weg en parkeerplaats zijn nog in het landschap terug te vinden.
Screen Shot 2016-11-28 at 14.00.27.png
De stelling zelf lag meer richting westerschouwen. Nabij de grote pier welke is aangelegd als oprit voor de werkbrug naar de Roggenplaat. Dit was trouwens de oude moerdijkbrug!

Maar niets Duits helaas!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door ErwinZ »

De Duitsers waren niet vies om zelf een overslagplaats aan te leggen voor het zware materieel wat nodig was voor de bouwstellingen. Ik ken het gebied verder niet maar ik denk dat het wel de moeite waard is om uit te zoeken of het 'werkhaventje' er al eerder lag.
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door Sjarel »

Het haventje van het vlak naast gelegen Burghsluis is daar wel voor gebruikt. Maar deze luchtfoto komt uit 1972, in 1959 is zowel de steiger als de toelopende weggetje nog niet te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

Sjarel,

Als ik naar de huidige situatie kijk is inderdaad dat schuin stuk weg te herkennen. En die loods zal dan tussen de huidige bossages hebben gestaan. Maar dat is nog geen verklaring voor die kuil denk ik ?
Op jou eerste foto lijkt midden in toch wel een bunker achterbouwsel te staan ? ik denk dat dat nu de locatie van de n57 is, brainstorm eens mee.

iets naar het westen is idd nog restant van de werkbrug te zien. Zijn er tekeningen die duidleijk op die locatie wijzen ? Volgens het bekende atlanticwall boek was het complex daar gesitueerd waar duinen overgingen in dijken.
ps van 17 dec tot 23 dec ben ik in Haamstede, misschien eens zoeken daar ?

grt en bedankt weer.
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

voor een vergelijk is de Westenschouwse inlage wel interessant trouwens.
Ten weste vd dam is de kustlijn behoorlijk verandert door bouw dam.

Sjarel, de zuidelijke punt met bunkerachterbouwsel van je eerst foto lijkt hier te hebben gestaan: 51.668055, 3.721465
Als ik werk met voormalige plek schuur bij voormalig haventje in verhouding met de nu nog zitbare slootjes van de inlage rechts van die kuil op 51.669496, 3.724554
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

hm...het bunkerachtig bouwsel staat niet op de luchtfoto van 1959.... dus geen bunker
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door Sjarel »

Ik heb het nog eens aan m'n vader nagevraagd. De kuil is ergens eind jaren tachtig gegraven als zijnde natuurontwikkeling, tegelijkertijd is daarbij de directiekeet die gebouwd was voor de bouw van de kering gesloopt. Het puin is het enige wat rest.

Stelling lag inderdaad op de overgang van duin naar dijk, echter ligt de nieuwe dijk niet exact op de zelfde plek. In principe lag de stelling waar je nu het duin op komt vanaf de parkeerplaats. Maar goed, ik denk dat er echt niets meer te vinden is.
Screen Shot 2016-11-29 at 17.09.09.png
En ik raad je aan om eens hiermee te spelen! De luchtfoto's zijn van betere kwaliteit dan die van google en je kan erg fijne overlay's maken met de foto's vanuit andere tijden. Ik heb er menig bunkertje mee gevonden ;) http://zldgwb.zeeland.nl/gwbh5/?Viewer=Luchtfotos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

Hoi, kijk dat is leuke info! dus einde vd kampweg.

Ik zie inderdaad iets bij overgang duinen-dijk op jou 1945 foto.

Ook de kleine recreatiewoning in de duinen kan ik vinden, die is ook van voor de oorlog en een vd weinige zaken die de Duitsers hebben laten staan in de duinen.
Ook herken ik de Kraaijesteinweg, Toledopad en Steenweg, dit is erg leuk!

Ik ga met jou link aan de gang, dank!

Weet je vader ook of eea gesloopt is of daar onder het zand geschoven is ?
Halverwege die hol was er ook een wandelpad naar het strand in mijn kinderjaren, later dichtgemaakt.
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

Leuk, net vergeleken met huidige situatie, het greppelpatroon in die inlage is nog het zelfde. Wat opvalt is in het midden ongeveer de sloot van boven naar beneden, zigzaggend. Die stopt bij de dijk, dat dijklichaam zie je nu ook nog, als je dan de verhoudingen pak zal het complex hier zijn geweest:

https://www.google.nl/maps/place/51%C2% ... 4d3.713444

Daar toch eens beter kijken want dat heb ik nog nooit gedaan, wel heel vaak gewandeld uiteraard.

de kustlijn is daar best veel gewijzigd ivm aanleg neeltjejans, vandaar dat ik dus op verkeerde locatie aan het zoeken was..

in boek van Heijkoop-Rijpsma op blz 182 zie je dus precies van rechts dat pad vanaf de parkeerplaats komen!
die bunker op de foto zal dus wel weg zijn, daar staat nu een bankje..

grt, Peter
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

Hoi,

Vandaag daar wezen struinen, zijn best wat hoge ´bulten´ zand. Waar best een bunker onder past.
Geen puin resten gevonden. Dus er is eea onder het zand geschoven of netjes opgeruimd.

grt, Peter
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door Sjarel »

De duinen daar zijn nog jong. En zit onder die ''bulten'' een behoorlijke asfalt zeewering. Helaas!
peterms50

Re: Wn 307 H (later Wn 310H en in Wn323H)

Bericht door peterms50 »

ik bedoel de duinen in de bocht van einde kampweg. in de binnenbocht.
die andere zijn idd van jaren 80.

grt peter
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schouwen”