Schuilplaatsen langs de kust WO1

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Beste forumleden,

Het Nederlandse leger bouwde in de laatste jaren van WO1 dik zeventig (en waarschijnlijk meer) schuilplaatsen langs de kust tussen IJmuiden en Hoek van Holland (afgezien van bij Den Helder). De meeste schuilplaatsen werden per twee gegroepeerd. De locaties lagen gewoonlijk 1 à 1,5 kilometer uit elkaar. Zoals velen hier weten, werden veel schuilplaatsen later geïntegreerd in de Atlantikwall.

Ik dacht 'even' een inventarisatie van deze werken te maken, maar dat valt toch tegen. De onderstaande lijst is zogezegd nog niet compleet, en over de kolom 'Integratie Atlantikwall' heb ik hier en daar mijn twijfels. Want ik heb slechts beperkt aantal bronnen (registratie van de EAI's na WO2 + dit forum + de HBP-site) en weinig kennis over de Atlantikwall.

Er staat bijvoorbeeld geen enkele schuilplaats tussen kilometerpaal 57 en 63 op de lijst - en dat is niet logisch. En er lijken elders ook wat 'gaten' in de linie te zitten. Ook heb ik op sommige locaties een registratie van 1 werk, terwijl ik er 2 verwacht.

Wie wil/kan helpen de lijst compleet te maken en te verbeteren? Alle suggesties zijn welkom, vooral vwb de integratie binnen de Atlantikwall. Nu staat er soms dat schuilplaatsen 'niet geïntegreerd' waren, terwijl dat wellicht wel zo was (maar ik weinig info heb over de ligging van Duitse steunpunten, vooral niet over Freie Kuste). Ook vond ik schuilplaatsen op een paar BFK's die niet door de EAI's (Eerstaanwezend Ingenieurs van de Genie) waren opgenomen. Alvast bedankt!

gr Sven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sven Maaskant op 13 okt 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door ducatim901 »

De Steunpunten lagen ongeveer 1km tot 1.5km bij elkaar vandaan.
Ik heb alleen van Sector katwijk een Nederlands kaartje gevonden.
De steunpunten waren eerst te bebouwen met houten "barakken" gelukkig
voor ons zijn ze of in de planning of later vervangen door betonnen versies.
Wat verder apart is om te zien dat de steunpunten niet zoals in het binnenland
waar er linies werden gebouwd maar van één kant te verdedigen waren maar
zoals de naam al aangeeft echt steunpunten waren die rondom beveiligd waren
met prikkeldraad en wapenopstellingen.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Ruud »

Voor IJmuiden mag je er twee noteren. Richting Zandvoort (zuiden van IJm.), zijn er ook twee gelegen, geen idee welke Paal. Wellicht kan Ron Bakker aanvullen.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Dank voor jullie reacties! Onder IJmuiden had ik alleen nog die in Olmen. Rond Kw-Nw ontbraken er meerdere steunpunten.

@JK - Geweldige toevoeging! Brengt me een stuk verder. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar je bron (of de vindplaats, want hiervoor kom ik nog wel een keer in het NA). Wil je die delen? In elk geval heb ik de nieuwe informatie daaruit verwerkt in de bijlagen bij mijn 1e post. Kun je nagaan of in alle steunpunten idd betonnen schuilplaatsen zijn gebouwd, of is het soms ook bij barakken gebleven?

gr Sven
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door ducatim901 »

2.13.45 map 1871.
Ik ga er van uit dat er nog meer moet zijn, maar ik heb er nog niet naar gezocht.
In de map zit ook nog wat HvH.
Als ik naar het BRV kijk dan is het meeste toch wel in beton gebouwd.
Ben in de duinen niet zo bekend, dus om het nu te gaan uitzoeken....heb wel leukere dingen te doen.....;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Ik hou ook niet zo van zand tussen mijn tenen. Ik loop tzt nog weleens door het inventaris heen. Nogmaals bedankt. Je info heeft me erg geholpen. Blijft gek: zoveel beton en zo weinig weerslag in bronnen, al ware het maar notariële akten of vergunningen voor gebruik van de grond.

Gr. Sven
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door KWD »

Ik hou ook niet zo van zand tussen mijn tenen.
Hallo Sven,
Je bent toch wel eens op het strand geweest als zon aanbidder of zit voortdurend met je neus in de archieven tijdens de mooie dagen die weer komen gaan In Vineta liggen vier Nederlandse manschappen/munitie onderkomens de exate nummers moet ik even opzoeken.

De bekendste is wel de keukenbunker de basis hiervan is een Nederlands onderkomen waaraan de Duitsers een keuken gebouw aan hebben gebouwd daarachter ligt er nog één de andere twee liggen naast huize Rielo van Dhr Heijstek.

In Nordmole zijn er twee aanwezig één met trap zoals in Vineta en één zonder trap.

Gr Zandhaas aka Klaas Willem
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

haha. Maar ik kom toch vaker op het strand dan in het archief. Op 1 of andere manier kwam het er nog niet van eens door Vineta te struinen. Ga ik zeker een keer doen! Dank voor de motivatie.

gr Sven
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door AvB »

Is nummer 47b te herleiden tot een bepaalde locatie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Jazeker. Het zou moeten gaan om de stelling tussen Delflandse hoofd V en V.A (tussen kp. 113 en 114). De nummering is van noord naar zuid, dus ik ga er maar even van uit dat het om de zuidelijke schuilplaats (van de twee) gaat.

Als ik het goed heb, lag dit paar schuilplaatsen in Wn. 9 HM. Dat is BRV complex 's-Gravenzande B. Ze worden aangeduid als Muni. Bunker. Maar dat kan iemand wellicht bevestigen (of afschieten).

Mooie foto!

Gr Sven
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door AvB »

Mooi! Dit zal wel een vroege foto zijn uit '40 of '41.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Die zou het moeten zijn inderdaad.

Fraaie camo. Zal waarschijnlijk Nederlands zijn. Ik zal nog even kijken of daar tijdens de BOUV-opkomsten en de mobilisatie een kustwacht zat. Dank je
IMG_3350.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door tim »

Gek zijn die kaarten weer terecht in het nimh??
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

;) ze waren niet echt kwijt. Inmiddels zijn de kaarten (en nog wat dingen) toegevoegd aan 575, maar voor zover ik weet nog niet digitaal beschikbaar via archieven.nl zoals de 'oude' 575-collectie.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door PdK »

Dan moet dit de andere op die locatie zijn ;)
ScreenShot016.jpg
Ik heb ze ooit geprobeerd te prikken (tot 2 meter), maar niet aangetroffen. Het duin is behoorlijk hoog geworden.

Geweldige foto Arthur. Van nummer 44 is er ook een mooie foto's in de zomer van '42 in gebruik door de Duitsers.

Sven. Bestaat er een kaart/document waarop de nummers zijn geïndexeerd?
In het NIMH ligt overigens wel een kaart van de Genie waarop de schuilplaatsen uit 1914-1918 in Hoek van Holland staan aangegeven. Hierop staan alleen geen nummers.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”