Munitie bunker Den Helder

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
svdb10
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door svdb10 » 06 nov 2019, 20:54

Hallo Richard,
Kanon op jouw onderste foto heeft typisch Krupp sluitstuk van rond 1900. Foto is een beetje donker waardoor de details wat lastig te zien zijn, maar ik zou zeggen een 7cm L40 (no 2 of no 3). Granaat is in ieder geval te groot voor een 5cm. Sowieso gaat het niet om een 5cm L50 no1 of no2 antitankgechut wat jij suggereert; sluitstuk daarvan ziet er heel anders uit.

Het kanon van 7cm L40 was vml marinegeschut dat later in de kustverdediging is toegepast. Daarnaast waren er in Mei 1940 een tweetal (?) batterijen opgesteld langs de grote rivieren, oa bij Ochten. Maar zover ik weet nooit in de rol als antitankgeschut!
Weet je zeker dat de foto die jij toont genomen is op de locatie? Het lijkt mij waarschijnlijker dat als deze foto uit de omgeving van Den Helder komt, deze bij één van de kustbatterijen genomen is die met dit kaliber uitgerust waren (Duinrand Noord, Falga of Zanddijk)

Als referentie een foto van een 7cm L40. Let ook op de grootte van de granaat t.o.v de arm van de soldaat. Dit lijkt mij redelijk overeen te komen met jouw foto
7_5%20cm%20Krupp%20holland%20ax.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend

svdb10
Contacteer:

Bericht door svdb10 » 06 nov 2019, 21:14

richard smith schreef:
03 nov 2019, 22:15
... Er is in fort kijkduin in het archief een stuk van de genie aanwezig waaruit blijkt dat " mijn " bunker is opgeleverd in April 1940 . Terwijl batterij begraafplaats al veel eerder gereed was .Daarbij heb ik een luchtfoto van de jaren dertig waarop batterij begraafplaats te herkennen is met alle munitie bunkers die erbij horen ,maar " mijn" bunker staat er niet op...
Ik kwam dit document tegen dat juist wat anders lijkt te zeggen: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
302-307 Opzichtersdagboek voor het werk in de Stelling van Den Helder, 1940 - 305 Batterij Begraafplaats, 1940 februari 26-april 26

Op de overzichtskaart (scan 5) staat volgens onderaan mij de schuilplaats/bergplaats getekend waar we het over hebben. Helaas valt uit de tekening niet af te leiden wat de functie was :(
Maar op basis van deze kaart (en het bijbehorende opzichtersdagboek) zijn mijn voorzichtige conclusies:
- het object lijkt wél deel uit te maken van de batterij Begraafplaats
- in tegenstelling tot wat jij schrijft, lijkt het gebouw juist al vóór april 1940 aanwezig te zijn geweest, in tegenstelling tot de twee personeelsschuilplaatsen en de nieuw te construeren munitiemagazijnen, waarvan de bouw juist in dit handboek beschreven worden
- ik ben het met jouw eens dat het geen (primair) munitiemagazijn lijkt te zijn. Maar de constructiedetails wijzen volgens mij sterk op functie gerelateerd aan de kustbatterij.

Interessante puzzel!
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend

richard smith

Bericht door richard smith » 06 nov 2019, 21:50

Hallo ,ja ik ben het er mee eens dat de bunker wel een onderdeel is van de batterij begraafplaats.
Maar niet als manschappen verblijf zoals vaak wordt omschreven.
En ook niet als bergplaats voor 15cm munitie.
Wat we inmiddels voor zeker mogen aannemen :
er stond geen 47mm Bohler voor de de deur.
de foto is niet gemaakt voor de bunker ( geen 50 mm )

Ik zal morgen wat detail foto's maken van enkele onderdelen.
Hopenlijk komen we dan wat verder.

Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”