VIS kazemat Gorinchem

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

VIS kazemat Gorinchem open!

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Wij hebben ons project "openstelling VIS-kazemat Gorinchem" grotendeels gerealiseerd. Het was nog iets complex, omdat de dicht tegen de kazemat staande grote bomen gespaard moesten worden, daarvoor hebben wij een grondkerende constructie bedacht, die ook geplaats moest worden. Verder was er nog een gestuurde boring nodig t.b.v. een drainagepijp. Ook is een kabel getrokken tussen het Groot Kruitmagazijn en de kazemat. Een elektrisch aansluiting is handig bij het opknappen van de kazemat en misschien in de toekomst om iets met een beamer te doen.
Woensdag zijn we begonnen, samen met diverse aannemers.
Er is nu een toegangspad en de replica buitendeurdelen zitten er op.

Wie foto's wil nemen en eventueel dingen opmeten is welkom a.s. zaterdag 2 oktober om 13:30, echter alleen als je ook meehelpt met het bezemschoon maken van de kazemat. Die ligt namelijk vol met rommel en er staat ook een laagje water in van ca. 10 cm.
Om 14:00 uur gaat een groep vrijwilligers aan de gang om de rommel te verwijderen en de kazemat bezemschoon te maken.
Gaarne even aanmelden, als je komt bij hugo.ouwerkerk@vestinggorinchem.nl

Zie bijgaande foto's.

Voor een fotoverslag van de werkzaamheden zie: https://vestinggorinchem.nl/activteiten ... s-kazemat/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door ducatim901 »

Ziet er al mooi uit!
Ik zou graag langs komen maar ben helaas dit weekeinde in Limboland voor de Roparun.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door BetonBijter »

Complimenten Hugo voor het door jou en je team verrichte vele werk.
Ben geen techneut maar heb één technisch vraagje. De kazemat ligt een
tikkeltje afgelegen en die kabelbeschermingspijp lijkt me op de foto's
niet echt 'hufterproof'. Had die niet (grotendeels) achter de grondkerende
constructie weggewerkt kunnen worden ?
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Hoi betonbijter,
Achter de constructie had beter geweest, echter wij wisten niet hoe hard de aannemer zou gaan en of we die konden laten wachten op langdurig een stugge kabel door dikwandige gaspijp met 90 graden bochten wurmen. Ook doordat dit eerst een 2e optie was en we niet het kachel schoorsteengat van de te voren hadden ingemeten, wisten we niet of dit goed ging passen. De 1e optie was door de ingestorte buis voor kabel in de betonvoet. Maar dan moest er nog dieper worden gegraven en die buis komt recht omhoog in de afwachtingruimte, die nu vol modder, rommel en water staat. Vele generaties jeugd hebben tot ca. 1990 in die kazemat gespeelt en dus is de kans 100% dat die buis vol met steentjes is gestampt. Daarom vlak voor aanvang project toch maar optie 2, het kachelkanaal, als uitgangspunt genomen. Dus daarom hebben wij er maar voor gekozen deze pijp binnen de grondkerende constructie te laten lopen. Hij is overigens dus wel dikwandig en wordt met speciaal gemaakte beugels op de wand vastgezet met bouten die worden vastgelast, dus toch wel redelijk hufterproef, lijkt mij.

M.v.g., Hugo
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door BetonBijter »

Dank Hugo, voor je heldere antwoord. Soms nopen de omstandigheden
je inderdaad naar bewind van zaken te handelen.
Succes met dit mooie project !
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door AvB »

Mooie ontwikkelingen! Ik was graag langsgekomen maar helaas andere verplichtingen..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Sloopwerk VIS-kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Na een korte winterstop zijn half maart de werkzaamheden aan de VIS-kazemat weer hervat, door vrijwilligers van de Werkgroep Vesting Gorinchem.
Streefdatum restauratie gereed is Open Monumentendag 10 september 2022.
Het verloop is nog steeds te volgen in de wekelijkse fotoverslagen op: https://vestinggorinchem.nl/activteiten ... s-kazemat/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

VIS kazemat Gorinchem te bezichtigen

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

De VIS-kazemat in Gorinchem is op Open Monumentendag 10 september 2022 van buiten en van binnen te bezichtigen van 10:00 tot 17:00.
Een groep vrijwilligers is nu precies een jaar bezig om de VIS-kazemat te restaureren. Het werk is klaar, hoewel we komend jaar nog met wat kleine dingen bezig blijven. Er zijn ook plannen om een periscoop te maken en eventueel een nabootsing van het 6 cm kanon.
M.v.g., Hugo.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Heren,

Nog even terugkomende op mijn eerdere aanname, dat de dikke achterwand van 1,8 m en het langs de gehele achterzijde aanbrengen van een dik grondlichaam bij de VIS-kazemat Gorinchem, ermee te maken had, dan men rekende om inkomend artillerievuur van die zijde.
Die aanname blijkt correct te zijn. Dit heb ik net gevonden in een nota van toelichting, behorende bij het ontwerp.
Schootsrichtingen vijandelijk vuur.jpg
Driesluizen is ten zuiden van Gorinchem in het Land van Altena, Noord-Brabant, net voor de inundatievlakte van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
IMG_4327.JPG
Het betreft de blauwe lijn op deze tekening. Alles aan de rechterzijde wordt gezien als mogelijke vijandelijke schootsrichting.
Muurdikten.jpg
Men stelde om die reden dus ook nog voor om eventueel de binnenmuur van de afwachtingsruimte aan die zijde dikker te maken.
Echter de commandant van de Vestig Holland had daar later commentaar op en is dit laatste niet doorgegaan.

M.v.g.,
Hugo Ouwerkerk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Mooie vondst! Dit werpt bij mij wel meteen de vraag op waarom er niet voor is gekozen de ingang aan de minst kwetsbare zijde te plaatsen. Het lijkt logischer deze aan de noordwestelijke zijde van de kazemat te maken. Dit zou ook meer in lijn zijn met wat het V.I.S. voorschrijft.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Stoel kanon 6 cm kazemat geplaatst

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Heren,

Wij hebben de stoel kanon 6 cm kazemat geplaatst, echter nu hebben wij al verschillende reacties gehad, dat de deurtjes volgens een tekening en de foto's van de oefenkazemat voor en achter moeten zitten i.p.v. aan de zijkanten, zoals origineel in de stelling van Amsterdam.

Dit zou echter inhouden, dat elke stoel enorm verbouwd zou moeten worden. De bevestigingsflens en gaten voor de spil van het affuit zouden op een andere plek nieuw geboord moeten worden. Er zouden dan dus loze gaten te zien moeten zijn. De rollerbaan onder die flens zit en de lange rollerbaan voor de rollers aan de achterzijde van het affuit zitten aangegoten aan de stoel als één gietstuk, die zouden dan ook vlak gemaakt moeten worden en nieuwe op een andere plek aangebracht. Dus een heel werk en dus hoge kosten. Ik vraag me af of dit daadwerkelijk is gebeurd.

Echter in de oefenkazemat staat de sokkel inderdaad met de deurtjes voor/achter geplaatst. Er zijn niet echt sporen op de bovenflens van de stoel te zien van verbouwingen. Alleen de eindstoppen op de lange rollerbaan zien er 'geknutseld' uit.

Onze stoel staat inmiddels muurvast omdat we we tussen de funderingsring en de onderflens van de stoel sealant kit hebben gebruikt tegen tussen kruipen van vocht. We gaan een poging doen om hem te lichten en te draaien.

Maar of dat dan inderdaad de originele situatie is geweest is dan toch nog wel enigszins twijfelachtig, tenzij iemand documenten kan laten zien die verbouwingen van de stoelen (of sokkels) aantonen, of het nieuw maken van gewijzigde stoelen voor de VIS-kazematten.

Dus mocht iemand hier meer informatie over hebben, dan zien we dat graag op korte termijn, want het werk aan onze nabootsing kanon 6 cm kazemat gaat gewoon door.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Ohja, liefhebbers kunnen onze werkzaamheden volgen met ons fotoverslag, wat regelmatig wordt bijgewerkt.

Zie: https://vestinggorinchem.nl/activteiten ... projecten/
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door AvB »

Hier kan ik wel gewoon foto's kwijt. ;)
Een aantal foto's van de stoel in Oldebroek. Echt maar een deurtje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Bedankt, maar die had ik wel gezien.
De achterzijde is niet goed te zien, maar het lijkt inderdaad of er maar één deurtje op zit.
In dat geval zou deze 'stoel' special voor de oefenkazemat gemaakt zijn.
Volgens de originele tekeningen en bij opstelling in de Stelling van Amsterdam hadden ze aan weerzijden een deurtje en die zijn hergebruikt in de VIS-kazematten.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

Ik zie foto's van vorderingen hier graag !

Vanuit een praktisch oogpunt: waar dienen de deurtjes voor, want die aan de achterzijde, dus vijand kant, kan als ik het zo zie niet eens open. Vooropgesteld het heeft dezelfde afmetingen en zit op dezelfde hoogte als die aan de voorzijde.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”