VIS kazemat Gorinchem

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hallo Sven,

Heeee, ik heb schijnbaar een forummelding gemist.
Prachtige foto's, waarvan ik nog maar een paar heb en de rest ook nooit eerder gezien.
Mag ik ze gebruiken op op de Internet site en de FaceBook site van Vesting Gorinchem?
En ik wil zo graag ook aan de gemeente Gorinchem sturen.
Wij zijn bezig om deze V.I.S. kazemat weer open te krijgen en de bedoeling is, om deze dan zoveel mogelijk origineel in te richten.

Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem

https://www.facebook.com/vesting.gorinchem?ref=hl
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door ducatim901 »

Mooi initiatief.
Als jullie beginnen met het werk aan de VIS kazemat (als jullie het voor elkaar boxen) kunnen jullie dit laten weten?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Ja hoor en dan krijgt iedereen op dit forum een uitnodiging om in de V.I.S. kazemat te komen kijken en eventueel mee te helpen met het vergaren van informatie en het terugbrengen in originele staat.
Wij zijn al in gesprek met de gemeente Gorinchem.
Er is goede hoop.

Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem

https://www.facebook.com/vesting.gorinchem?ref=hl
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Sven Maaskant »

Beste Hugo,

Prachtig als de kazemat in ere zou worden hersteld. Een aanwinst voor de vesting Gorinchem en de NHW. Jammer dat De Vries Robbé ter ziele is; anders hadden ze wellicht nog een keer geld kunnen schieten :D .

Ik stuur je een mail.

Gr Sven
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Stukje vrij gegraven bij de VIS kazemat in Gorinchem.
Dit om te kijken, of de deurscharnierpennen nog aanwezig zijn.
Het leek erop, dat de ingang dichtgelast zat met stalen plaat van 6 mm dik.
Echter na even graven houdt die plaat op en blijkt tot onze verassing het 2e deurdeel van de originele deur erop te zitten. Nu is het even de vraag, of op deze 1e VIS kazemat een deur met 3 delen zat.
Door harde grond en veel afval aan stenen en flessen, zijn wij na 3 uur werk maar ca. 90cm diep gekomen.
Toen werd het donker. Wij hopen nog gelegenheid te krijgen om dieper te graven.
Zie bijgaande foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Sven Maaskant »

Op 1 van de foto's die ik postte zie je de keelzijde ontkist. Daaruit kun je opmaken dat er vier scharnieren waren en dus twee deurdelen.

Hou het forum op de hoogte van de werkzaamheden. Mooi om te zien! Hebben jullie enig idee hoe lang de kazemat al dicht is?

Sven
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hallo Sven,

Ja, het lijkt erop, of dat het twee delen zijn. Maar de onderste twee delen van zo'n originel deur, betaande uit drie delen waren niet zo hoog. Het bovenste deel besloeg bijna de helft van de opening, zie bijgaande tekeningen. Die zijn dacht ik ook door 1 van de forumleden gemaakt. De scharnieren van de onderste twee delen zouden nog net schuil kunnen gaan achter de schuine betonrand van de voetplaat van de kazemat.
De kazemat is denk ik pas in 1998 dichtgemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hier nog wat plaatjes, betreffende de scharnierpennen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Hoi Hugo,

goed bezig daar. Ik ben benieuwd wat jullie nog meer tegen komen.
Wat die deur betreft; voor zover ik weet waren er twee uitvoeringen, beide bestaande uit drie delen. De ene is die van de door jou geposte tekening, de andere bestaat uit drie ongeveer even grote delen. De laatste was ongeveer 1,80m hoog, de eerste rond de 1,65m. Als je dan kijkt naar de foto van de bouw komt 1,65m mij het meest logisch voor als je het vergelijkt met de militair die naast de deur staat.
Dit zou dus inderdaad inhouden dat er nog twee delen onder de grond zitten (zou ik trouwens erg zuinig op zijn...)


Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hallo Martijn,

Ja, ik ben het met je eens, de kans is groot, dat het een deur van het eerste type is.
We zijn al heel blij met deze vondst, want het leek erop, dat de deur weg was en er over de hele deuropening een stalen plaat van 6mm dik gelast zat.
Dus het was een verassing, dat die na een stukje graven ineens ophield en er een stukje deur tevoorschijn kwam, we zullen er zeker zuinig op zijn en nog op zoek gaan met de metaaldetector naar het ontbrekende deel.
Ik heb de gemeente Gorinchem ook al laten weten, dat er niets weggegooid mag worden.
Als dat deel ooit in de gracht verdwenen is, dan maken we weinig kans, want die is al een paar keer uitgebaggerd.
We hebben ook een plaatje metaal van redelijke dikte gevonden met twee vergane nokken erop, dat bewaren we ook, om te zien of het bij de VIS-kazemat hoorde.

Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem

https://www.facebook.com/vesting.gorinchem?ref=hl
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Heren,

De gemeente had vandaag ineens een aannemer geregeld met een graafmachine. Gelukkig konden een paar leden van onze werkgroep deze dag gedeeltelijk ook vrij krijgen en hebben wij vandaag even in de V.I.S. kazemat te Gorinchem kunnen kijken, daarna is de deur en het gat gelijk weer dichtgemaakt. Hopelijk kan het gat volgend jaar permanent open en een vandalisme proef deur op de kazemat worden gezet.
Tot onze verassing bestond de deur uit 2 delen. Alleen het onderste deel is nog aanwezig, maar tot onze verbazing is deze 2cm dikke pantserplaat ca. 3cm verbogen en sluit dus niet goed. Dus wij moeten overdenken, wat we gaan doen; een moderne vandalisme proef deur erop, of een replica van de originele, laten maken.
Voor het schietgat zit nog de originele inrichting met schuiven op wieltjes. Het is echter een andere constructie met kleine wieltjes, dan de bekende foto met de Schwartzlose mitrailleur. Deze schuiven zijn dus wel voor het kanon 6cm.
Ik ben even benieuwd, wat jullie van de algehele staat van de kazemat vinden en speciaal van de staat van het ijzerwerk.
Zie bijgaande foto's deel 1 en deel 2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

VIS kazemat Gorinchem, onderzoek foto's deel 2.


Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem

https://www.facebook.com/vesting.gorinchem?ref=hl
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door tim »

Mooi!
Die luikjes en hijsogen zijn nog in goede staat, helaas kan je dat van het leidingwerk niet zeggen..
Op 1 van de foto's kijk je er dwars doorheen, maar verderop kan het best weer hard zijn.

Als je een deur moet laten maken zou ik ik gaan voor een kopie van het origineel.
Desnoods aangepast naar hedendaagse hufterproofheid.
Je zou zelfs corten staal kunnen gebruiken, maar dat is wel duur.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door AvB »

Mooi en duidelijk een erg vroege kazemat met die afwijkende pantserplaten.
Jammer dat ie in de fik heeft gestaan. Zoek naar potloodaantekeningen op de muren vooral in de buurt van geschutsopening en in de afwachtingsruimte.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

Geen details van de geschutsopening ??

Even een blonde vraag: waarom doet de gemeente "veel" moeite om het open te laten graven om dan vervolgens de boel weer dicht te gooien ?
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”