VIS Diefdijk Zuid

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

VIS Diefdijk Zuid

Bericht door wattman »

Gisteren is een klein, maar zeer enthousiaste, team van de Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen naar het geniemuseum Vught gegaan om de befaamde S3k te bezoeken. Inmiddels zijn replica pantserluikjes geplaatst, zo bleek. Ook zijn de scharnieren van het toegangsluik weer werkend. We kregen ook nog wat mooie verhalen te horen over het transport binnen Vught zelf.

Op de terugtocht naar Scheveningen zijn we nog even de snelweg afgegaan om de doorgesneden groepsschuilplaats en de VIS Diefdijk Zuid te bezoeken. Bij de laatste kazemat krijg ik wat twijfels over het beheer van het object. Na het afdalen van een kunstzinnige, doch levensgevaarlijke trap (kunstzinnig: ik neem tenminste aan dat de trap niet spontaan voor de helft schuin is gaan hangen), is het "pad" naar de toegang van de VIS niet bepaald eenvoudig begaanbaar. Pas op de laatste meters ontdek je wat houtsnippers als relicten van het aangelegde pad. Ik verbaas me verder over een deur waar wel een slot aanhangt, maar niet is afgesloten. Binnen bleek dat het schootsveld aan het zicht is onttrokken door begroeiing. Inderdaad, bij een moeizame wandeling naar de voorkant, waarbij ik een klewang node miste, heb ik wel een heleboel interessante en minder interessante planten gezien (en gevoeld). Een poging om tot het schietgat zelf te geraken heb ik echter opgegeven.

Het lijkt me dat er in 2005/2006 een hoop moeite en tijd is geinvesteerd in deze VIS en zijn omgeving. Nu maakt het de indruk dat het beheer is opgegeven, en de buitenkant langzaam door de natuurlijk herwonnen wordt, terwijl aan de binnenkant graffity verschijnt, en de instructies op de muren langzaam maar zeker vervagen. Of is de wilde flora juist een deal met de locale groenbeheerders? Wellicht dat iemand op dit forum meer kan vertellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door jan lugtmeijer † »

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat die doorgezaagde vormeloze klomp beton in Vught nou niet echt iets uitstraalt. Volgens mij hadden ze dat ding net zo goed kunnen slopen (of zeg ik nu iets heel erg verkeerds :? ) of toch een plaats in de boulevard moeten geven.

En die VIS is toch eigendom van SME? Hoor je ook niets meer van.....
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door Ties »

Of die keitjes die erop zaten er opnieuw op te doen :)
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door wattman »

M.b.t. de S3, er wordt door de gemeente t.z.t. nog een lading basaltblokken en zelfs de hekjes zoals die op de Boulevard stonden afgeleverd (hoewel dit natuurlijk niet het originele hekwerk van 1939 is. Dat is tijdens WO II verdwenen). Het is dus een restauratieproject dat wat langer gaat duren.
De andere S3 in de Scheveningse Boulevard die ligt in het gebied van het project zal op Scheveningen zelf bewaard blijven, zo is de bedoeling.

Dit terzijde.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door Martijn »

jan lugtmeijer schreef:En die VIS is toch eigendom van SME? Hoor je ook niets meer van.....
Klopt. Zie http://www.kazemat-diefdijk.nl/ voor meer info.
Overigens gebeuren er nog wel dingen met het object. Zo is de pantserplaat in de geschutsruimte niet heel lang geleden (terug)geplaatst. Een jaar of twee geleden zat ´ie er iig nog niet in.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door wattman »

Dank voor je reactie. Maar ik begrijp dus dat er op dit forum niemand zit die direct met dit project of de stichting militair erfgoed betrokken is. Ik heb inmiddels wel gezien dat de stichting op 28 mei j.l. nog een excursie organiseerde.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door AvB »

In de winter ligt ie er weer vrij bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door Dikkieturf »

Hierbij nog wat foto's van de VIS op de Diefdijk.

M.v.g.

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door Dikkieturf »

nog een
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door Dikkieturf »

en nog een
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
robtas
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 07:23

Re: VIS Diefdijk Zuid

Bericht door robtas »

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje de berichten hier op het forum en vond het tijd worden mij ook aan te melden.
bij deze, ik zal mezelf even verder voorstellen bij forum,forums.

Ik heb gelijk een vraag, Ik ben een schaalmodel aan het bouwen van de kazemat Diefdijk-zuid.
Ik woon in de buurt en heb dus netjes alle maten genomen van the real thing, voordag er een nieuw slot op ging.
(ja hij is inmiddels helaas goed afgesloten)
nu zag ik hier op het forum foto's van andere VIS kazematten, met verschillende pijpen die schuin naar boven lopen
en bij sommige ook een ladder.

Kan iemand mij vertellen of dit bij elke VIS zo was, en dan met name Diefdijk-zuid.
Ik zie wel enkele pijpen uit de kazemat komen, maar kan niet beoordelen of ze recht omhoog gingen,
of schuin net als op de foto, tevens kan ik niet beoordelen of er ook een ladder naast de deur zat.

alvast vriendelijk bedankt, rob
Mijn familie wil me opgeven voor "help mijn man heeft een hobby", snap niet waarom!!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”