NL'se Radar Meidagen 1940

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
JWLB

NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door JWLB »

Beste lieden,

Recent heb ik een zeer interessant Fotoalbum van de Duitse inval van Nederland kunnen bemachtigen, en naast een aantal zeldzame foto's van de Nederlandse kustverdededing kwam ik tot mijn grote verbazing een foto tegen van een 'Holl. Hörchgerat'. Na wat research kwam ik erachter dat Nederland vier van zulke machine tot zijn beschikking had in de meidagen, waarvan er twee uiteindelijk naar Engeland zijn overgebracht. Verdere informatie omtrent deze radarsystemen ontbreekt.

De Radarinstallatie waar ik het over heb stond waarschijnlijk in Hoek Van Holland. Zou iemand mij meer informatie kunnen verstrekken over de installatie waar ik op doel?

Bij voorbaat dank,

J.W.L. Bode
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door wattman »

Een "Horchgeraet" lijkt me een zgn. Luistertoestel. Dat is geen radar.

http://www.museumwaalsdorp.nl/akoestiek.html" target="_blank
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door Danny »

De Duitsers hebben in de oorlogsjaren ook Horchgeräte gebruikt. Deze werden ingezet bij slecht zicht, bijvoorbeeld mist. Hiermee kon vroegtijdig activiteit in de lucht worden waargenomen en een ruwe schatting van de richting waar deze activiteit vandaan kwam. Zoek op Google maar eens op Horchgerät, dan zie je er een hoop foto's van. Best een fascinerend stukje techniek.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door PdK »

JWLB schreef:Beste lieden,

Recent heb ik een zeer interessant Fotoalbum van de Duitse inval van Nederland kunnen bemachtigen, en naast een aantal zeldzame foto's van de Nederlandse kustverdededing kwam ik tot mijn grote verbazing een foto tegen van een 'Holl. Hörchgerat'. Na wat research kwam ik erachter dat Nederland vier van zulke machine tot zijn beschikking had in de meidagen, waarvan er twee uiteindelijk naar Engeland zijn overgebracht. Verdere informatie omtrent deze radarsystemen ontbreekt.

De Radarinstallatie waar ik het over heb stond waarschijnlijk in Hoek Van Holland. Zou iemand mij meer informatie kunnen verstrekken over de installatie waar ik op doel?

Bij voorbaat dank,

J.W.L. Bode
Dat klinkt interessant.
Kun je ons wellicht verblijen met een foto van je genoemde opstelling? Wat betreft Hoek van Holland wil ik de locatie graag helpen bevestigen/ontkrachten.

Peter
JWLB

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door JWLB »

Bedankt voor de informatieve reacties!

Wattman; ik heb mij inderdaad waarschijnlijk vergist, het zal inderdaad waarschijnlijk een luistertoestel zijn ipv een radarinstallatie. Mijn fout!

Hierbij nog de foto:

Afbeelding

Enkele dagen geleden heb ik contact opgenomen met het Fort HvH maar tot op heden heb ik nog geen reactie ontvangen. Ik zie dat ze in de kerstperiode extra open zijn, dus wie weet kan het personeel mij aldaar er meer over vertellen.

Mocht iemand nog wat toe kunnen voegen..!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door ducatim901 »

Het gaat hier idd niet om radar maar om een zoals de Duitsers het mooi zeggen een "Horchgerät", vaak stond zo een luisterapparaat in contact met een luchtafweerbatterij of zoeklichtbatterij.
Zo kon men de vliegtuigen van ver aan horen komen in de nacht of met slecht weer zoals mist en kon de batterij zich alvast gevechtsklaar maken.
In het Legermuseum in Delft hebben ze een hele mooie staan, deze is volgens mij wel van een ander ontwerp.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door svdb10 »

Oud krantenartikel uit het NRC van jaren terug... "Ook Nederlanders vonden de radar uit"
Er blijken in mei 1940 dus wel enkele experimentele nederlandse radarsystemen geweest te zijn. Interessant!
(heeft dus weinig met de foto te maken)

Heb het artikel beetje ongemakkelijk over twee scans moeten verdelen want was nogal onhandig van formaat voor mijn bescheiden A4-scanner hier thuis.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door ErwinZ »

Intressant!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door ducatim901 »

Nederland had aan de vooravond van de Duitse inval idd enkele radars, ik weet
er niet het mijne van maar we hebben wel meer leuke snufjes gebruikt, een soort
Infrarood apparaat waarmee men konden zien of er schepen in de haven voeren.
Heb er wel eens wat van gevonden in het NA.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
hamelzm
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2019, 21:12

Re: NL'se Radar Meidagen 1940

Bericht door hamelzm »

Nederland had vier experimentele radars. Een radar (electrisch luisterapparaat) stond op het Malieveld.
Twee zijn in onderdelen verscheept naar Engeland. De andere twee zijn vernietigd.
https://www.museumwaalsdorp.nl/nl/radar ... 1936-1940/

Ook beschikte het leger over een infrarode rivierversperring.
https://www.museumwaalsdorp.nl/nl/infra ... 1934-1947/
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”