Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
BeatleHans
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2015, 23:04

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door BeatleHans »

Kan iemand mij zeggen wat voor kazemat bij de ezelsdijk stond ? Het gaat dan om waar nu het rioolgemaal staat. Ik heb een foto gevonden in het Utrechts Archief waar hij opstaat (zie blow up van die foto). Dus eigenlijk de "grote" bunker van het begin van dit al.
Kazemat Ezelsdijk2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door svdb10 »

Er was een V.I.S. kazemat voor mitrailleur genaamd "Ezelsdijk". Zie kaartje hier: viewtopic.php?t=2761#p31573
Maar de kazemat op jouw foto ziet er met die schuine dakranden niet direct uit als een V.I.S. kazemat...
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
BeatleHans
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2015, 23:04

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door BeatleHans »

Vraag: ik ree vanmiddag langs de sloop van het oude belastingkantoor aan de Talmalaan in Utrecht. na de sloop van het belastingkantoor komt er op maaihoogte 1940 een bunkerconstructie te voorschijnt, die qua vorm heel lijkt op een S7 bunker... gaan ze deze week waarschijnlijk verder slopen. I ga morgenochtend even terug om foto's te nemen ...Maar volgens mij als het echt een S7 is mogen zij hem niet slopen...enige S bunker überhaupt nog aanwezig van de vele die stonden ten noorden van de Vecht of aan de spoorlijn Utrecht-Amersfoort....
Ik had al veel S-bunkers en betonnen loopgraven gelocaliseerd, maar er ontbraken er nog een paar. Locatie en richting (in de richting van het spoor, schietgaten richting Amersfoort/Hilversum kloppen met waarom die daar zou zijn uitgelegd. Klopt ook met dingen die op deze site qua locatie van bunkers zijn gemeld....

Morgenochtend hopelijk ook even melden bij de gemeente...

Misschien heb ik het mis.... maar anders moet die bewaard blijven...!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”