Munitie bunker Den Helder

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door ducatim901 »

Als ik het goed heb waren er ook geen Bohlers in Den helder aanwezig.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

De redenering is als volgt : batterij begraafplaats en helsdiep hebben beide ondergrondse munitie bunkers met liften.
Deze bunkers zijn alle nog aanwezig ( 3 bij helsdiep en 1 op de begraafplaats.Deze liggen op enkele meters vanaf de geschutsbeddingen.De bunker waar ik in bezig ben ligt op minstens 200 meter van alle geschutsbeddingen van het 15 cm geschut.En is van een geheel ander constructie.Voor effectief gebruik is dat wel een heel eind vanaf het geschut.De afmetingen binnen 3x5 meter laten ook geen grote hoeveelheid 15 cm munitie toe.Ook is de opening niet gericht naar het geschut wat het nog minder logisch lijkt om in een geval van schaarste ,200 meter te gaan lopen naar het geschut.. Er is in fort kijkduin in het archief een stuk van de genie aanwezig waaruit blijkt dat " mijn " bunker is opgeleverd in April 1940 . Terwijl batterij begraafplaats al veel eerder gereed was .Daarbij heb ik een luchtfoto van de jaren dertig waarop batterij begraafplaats te herkennen is met alle munitie bunkers die erbij horen ,maar " mijn" bunker staat er niet op.Ook is er in het museum van fort kijkduin een foto van een Helderse dienstplichtige ( met naam en toenaam ) bij een kanon in de meidagen 40 te Den Helder.
Een van zijn kornuiten heeft een stuk munitie in handen wat toch echt een 47mm PAG patroon is.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Info ,bewijzen en bezoek natuurlijk altijd van harte welkom !!
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Nog even in de materie verdiept : Ik ben er van overtuigd dat de bunker niet bestemd was voor de munitie voor het kanon 15 cm zoals deze gebruikt werden in de batterij Begraafplaats.Reden is oa de ligging ,de bouw en de beschikbare ruimte.
Ook was er een obstakel ( waterkering ) voor de deur wat het in en uit brengen van 15 cm bemoeilijkt.Hiervan zal ik spoedig wat foto's posten .
- De foto nog eens goed bekeken welke zich bevindt in fort kijkduin.Als ik de patroon en het sluitstuk van het geschut op die foto goed bekijk en vergelijk met foto's van het NMM dan zou het hier ook om een kanon van 5 cm kunnen zijn.
Als ik deze gegevens combineer met : verhalen dat er een 5 cm voor de bunker stond en de info van eerder commentaar dat er geen Bohler in Den Helder was dan zou het misschien toch een 5 cm geweest kunnen zijn ? ?


( de foto's staan bij mij rechtop,voorbeeld gecontroleerd )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door svdb10 »

Hallo Richard,
Kanon op jouw onderste foto heeft typisch Krupp sluitstuk van rond 1900. Foto is een beetje donker waardoor de details wat lastig te zien zijn, maar ik zou zeggen een 7cm L40 (no 2 of no 3). Granaat is in ieder geval te groot voor een 5cm. Sowieso gaat het niet om een 5cm L50 no1 of no2 antitankgechut wat jij suggereert; sluitstuk daarvan ziet er heel anders uit.

Het kanon van 7cm L40 was vml marinegeschut dat later in de kustverdediging is toegepast. Daarnaast waren er in Mei 1940 een tweetal (?) batterijen opgesteld langs de grote rivieren, oa bij Ochten. Maar zover ik weet nooit in de rol als antitankgeschut!
Weet je zeker dat de foto die jij toont genomen is op de locatie? Het lijkt mij waarschijnlijker dat als deze foto uit de omgeving van Den Helder komt, deze bij één van de kustbatterijen genomen is die met dit kaliber uitgerust waren (Duinrand Noord, Falga of Zanddijk)

Als referentie een foto van een 7cm L40. Let ook op de grootte van de granaat t.o.v de arm van de soldaat. Dit lijkt mij redelijk overeen te komen met jouw foto
7_5%20cm%20Krupp%20holland%20ax.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door svdb10 »

richard smith schreef: 03 nov 2019, 22:15... Er is in fort kijkduin in het archief een stuk van de genie aanwezig waaruit blijkt dat " mijn " bunker is opgeleverd in April 1940 . Terwijl batterij begraafplaats al veel eerder gereed was .Daarbij heb ik een luchtfoto van de jaren dertig waarop batterij begraafplaats te herkennen is met alle munitie bunkers die erbij horen ,maar " mijn" bunker staat er niet op...
Ik kwam dit document tegen dat juist wat anders lijkt te zeggen: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
302-307 Opzichtersdagboek voor het werk in de Stelling van Den Helder, 1940 - 305 Batterij Begraafplaats, 1940 februari 26-april 26

Op de overzichtskaart (scan 5) staat volgens onderaan mij de schuilplaats/bergplaats getekend waar we het over hebben. Helaas valt uit de tekening niet af te leiden wat de functie was :(
Maar op basis van deze kaart (en het bijbehorende opzichtersdagboek) zijn mijn voorzichtige conclusies:
- het object lijkt wél deel uit te maken van de batterij Begraafplaats
- in tegenstelling tot wat jij schrijft, lijkt het gebouw juist al vóór april 1940 aanwezig te zijn geweest, in tegenstelling tot de twee personeelsschuilplaatsen en de nieuw te construeren munitiemagazijnen, waarvan de bouw juist in dit handboek beschreven worden
- ik ben het met jouw eens dat het geen (primair) munitiemagazijn lijkt te zijn. Maar de constructiedetails wijzen volgens mij sterk op functie gerelateerd aan de kustbatterij.

Interessante puzzel!
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Hallo ,ja ik ben het er mee eens dat de bunker wel een onderdeel is van de batterij begraafplaats.
Maar niet als manschappen verblijf zoals vaak wordt omschreven.
En ook niet als bergplaats voor 15cm munitie.
Wat we inmiddels voor zeker mogen aannemen :
er stond geen 47mm Bohler voor de de deur.
de foto is niet gemaakt voor de bunker ( geen 50 mm )

Ik zal morgen wat detail foto's maken van enkele onderdelen.
Hopenlijk komen we dan wat verder.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Bij binnenkomst ,recht tegenover de deur een nis/kast met stalen kozijn en sporen van scharnieren en knevels.
In deze nis/kast aan de linkerkant nog een nis/kast ook met stalen kozijn en sporen van scharnieren .
Dus een kast in een kast ?

Voor de nis/ kast aan de linker kant een blok beton . Het zit vast aan de grond maar staat los van de wanden.
Hierop sporen van 3 bouten.Daarboven op de muur ook sporen van bevestigingen.


nb : de foto's zijn gemaakt met een iphone in de normale positie,geupload in de ipad staat ze ook in de normale positie.
bij het schrijven van deze topic heb ik de voorbeeld functie gebruikt ter controle en staat ze ook goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Inmiddels is de brouwerij "Sybrandy " in gebruik en brouwen en bottelen we een echte kruiden bitter.
Volgens 100 jaar oud origineel recept.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door tim »

Gaaf hoor!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door rony »

Moeten die flesjes ook liggen zoals een wijnfles Richard?
I'll Come Back.
Gr
rony.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Zeker ,dat is beter voor de smaak .

En af en toe draaien.

:-)
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

In iedergeval is de bunker ingang na de tweede wereldoorlog veranderd.
Voor de deur was een circa 60 cm hoge waterkering .
Dit was natuurlijk nodig omdat de bunker half onder het maaiveld ligt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

De oorspronkelijke muur is later verlengt met metselwerk met aan het einde een trap.
Ook kwam er een put met aansluiting op het riool van de " nieuwe " Janvervailleweg ( voorheen de Strooweg )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Platte grond van de bunker ,afkomstig uit het boek :Kustversterkingen 1900-1940 door Drs JR Verbeek.

beschrijving van de nummers :1 munitie bergplaats
2 portaal
3 buizenbergplaats
4 gassluis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”