Munitie bunker Den Helder

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Zoals waarschijnlijk wel bekent is in Den Helder langs de toenmalige Stroweg de batterij " begraafplaats " aangelegd.
Eind jaren 30 kwam men tot de conclusie dat de batterij aan de achterzijde ( vanaf de Stroweg ,thans Jan vervailleweg)
kwetsbaar was .Daarom kwam daar een opstelling voor een Pag 47 mm kanon.Bij deze opstelling werd ook een munitie bunker gebouwd welke begin 1939 gereed kwam.De bunker is half onder de grond gebouwd en bestond uit een centrale ingang met twee kamers van ongeveer 3x5 meter voor de opslag van munitie.Naar verluid een voor pantser en de andere voor brisant (?)
munitie.Momenteel ben ik bezig om een en ander weer toonbaar te maken.
Wordt vervolgd......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Als jochie in de jaren zestig van de vorige eeuw speelde ik vaak met mijn broer bij en op deze bunker.Op dat moment was de bunker in gebruik bij de BB ( burgerbescherming ) .Ook gingen er later verhalen dat er munitie was opgeslagen en dat er een keer is ingebroken en er detonators zijn gestolen.Daarmee zijn verschillende verkeersborden beschadigd.Verder was er een verhaal dat in tijden van oorlog de gemeenteraad van Den Helder er zou gaan vergaderen.Laatst sprak ik een oud politie man,hij vertelde dat de politie er ook nog munitie had opgeslagen.Jaren geleden raakte de bunker in ongebruik.Al snel werd het een plek voor de jeugd,zwervers en druggebruikers.De deur stond een stuk open en zoals vele bunkers werd het een grote puinhoop.Omdat de bunker half onder het maaiveld ligt bevond zich origineel een waterkering in de ingang ( hierover later meer ). Na de oorlog is de ingang veranderd en er een put aangelegd en aangesloten op het riool.Gelukkig had de jeugd deze put vakkundig dichtgegooid dus de bunker vulde zich met water.Wat ik kan zien op de muren en kozijnen is dat het ongeveer een halve meter hoog heeft gestaan.Een paar jaar geleden werd er aktie ondernomen door de stichting stelling Den Helder.De mannen van de Flagruko hebben de boel uitgemest.( " het was echt erg " aldus Ramon ).Vervolgens is er electriciteit aangelegd,een ventilator geinstalleerd en ging de boel op slot.In Juni van dit jaar kreeg ik de sleutel en toog opgelaten naar de bunker.Dat viel ff tegen : iemand was zo vriendelijk geweest om het slot onklaar te maken.
Dan maar een snijbrander halen ...........
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Openbranden van het slot
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jaap Waterreus

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door Jaap Waterreus »

Wat gaat er in de toekomst met deze bunker gebeuren ?
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

De binnenkant : achter de voordeur een klein portaal van 1x1 mter met een diepe nis/kast.Links en rechts een ruimte van 3x5 meter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Het inwendige
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Ruimte links,met achter in de ventilator in de oude luchtschacht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Rechter munitie ruimte
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

De eerste stap was het voorportaal af te schermen.Zoals te zien is op de foto's ligt de bunker half verdiept en is er boven de deur een soort van afdak.Tot nog niet zo heel lang geleden was de boel behoorlijk overwoekerd en stond er aan de rechterzijde zo'n ouderwets stenen urinoir.Omdat de bunker naast de ingang van het kerkhof ligt werd dit behoorlijk gebruikt.Na het slopen ervan was de ingang van de bunker natuurlijk een goede tweede keus,uit het zicht en onder een afdak.
Ook lagen er resten van druggebruikers.Daarom heb ik besloten om het portaal ontoegankelijk te maken dmv een hekwerk.
Boven de deur hangt nu ook een lamp met bewegings melder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

De bunker zal in de toekomst gebruikt worden voor de produktie van Sybrandy kruidenbitter.
Dit is een van origine Friese kruidenbitter welke ontstaan is in 1920 in het plaatsje Wirdum.
Het wordt binnenkort weer geproduceert op traditionele wijze.
En een variant genaamt : Bunker bitter.
Tot voorkort zat de brouwerij in Schooreldam,binnenkort dus in de bunker.
ook komt er een klein plekje voor de geschiedenis van de bunker en enkele spulletjes van de gebruikers oa de B B.
Openstelling 2020 op oa bevrijdingsdag ,bunkerdag,monumentendag etc etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door svdb10 »

Dank voor de uitgebreide rapportage. Leuk om te lezen.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Het volgende probleem was de bunker droogmaken en drooghouden.
Door het dak liepen twee stalen buizen van ongeveer 5 cm ( doorvoeren ) waardoor het regenwater vrolijk naar binnen kwam.
Die heb ik gedeeltelijk uitgehakt,schoongeslepen en er toen op allebei een deksel opgelast en toen de boel afgesmeerd
met bitum.Aan beide zijden van de bunker bevinden zich twee " torentjes" .Dit was vermoedelijk voor luchtverversing.Er loopt een buis van ongeveer 15 cm diameter naar beneden die dan in de ruimte uit komt.Oorspronkelijk zat binnen in de bunker een soort patrijspoort en bovenop de toren een vierkant luik.
De foto' 's die ik hierbij plaats heb ik gevonden op internet.Hier wordt overigens gesproken over een manschappenbunker.
Op de foto staat nog het oude gascompresor gebouwtje wat tegen de bunker aanstond ( gesloopt 2018)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

De zuidelijke luchtschacht had al jaren geen luik meer.De stichting had hier bovenop reeds een stalen schoorsteen laten monteren en binnen in de ruimte een ventilator die constant draait en de lucht uit de bunker zuigt .Deze kun je zien eerder in dit topic op de foto van de linker munitie ruimte.Op de noordelijke toren zat nog het originele luik ,vast gerot en het stond zo'n 10 cm open.. Binnen zat er een keurig roostertje opgemonteerd.Het idee was me duidelijk.Een contante luchtstroom dor de bunker..Goed idee maar daar had de jeugd een stokje voor gestoken .Door het openstaande luik was de koker helemaal volgestampd met : aarde,blikjes,plastic,hout,stenen en noem maar op .Die liet dus geen lucht binnen .Helaas regende het wel in door de klep met als gevolg een zootje drap wat uit het ventilatie rooster kwam.De enige manier om de koker leeg te halen was de deksel bovenop te verwijderen.Met een haakse slijper heb ik de scharnieren doorgeslepen en het deksel verwijderd.
( dit wordt binnenkort wel binnen ten toongesteld ,samen met de resten van de originele klep die binnen zat )Na een dag martelen was de koker leeg.Boven op hebben we een nieuwe plaat gelast met een luchtkoker van staal met daarin spijlen zodat er niets door naar binnen gegooid kan worden.Tevens zit er een aansluiting voor een water slang .Die kan gekoppelt worden aan een tappunt op het kerkhof zodat we wanneer nodig binnen over water kunnen beschikken ( brouwerij ).
Er is dus nu een constante luchtstroom en de bunker is kurkdroog.
wordt vervolgd..........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door BetonBijter »

Sybrandy Bunkerbitter.
Artilleristendrank bij uitstek.
Zonder nawerking.
Lost alle kruitresten op :D

Prosit!
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door svdb10 »

Hallo Richard,
In jouw eerste post van deze thread schrijf je dat deze munitiebergplaats in 1939 speciaal gebouwd is voor het onderbrengen van de munitie van de 4,7 Böhler. Echter, de details van de ventilatiekoker, inclusief afsluitluik lijken mij identiek aan de ventilatiekokers op de munitiemagazijnen van de enkele honderden meters verderop gebouwde kustbatterij Helsdiep.
Weet je zeker dat 'jouw' bergplaats niet onderdeel uitmaakte van de kustbatterij begraafplaats (en dus bestemd was voor de berging van de 15cm granaten) ? Qua stijl zou dat veel meer voor de hand liggen. J.R. Verbeek (Kustversterkingen 1900-1945) heeft op pag.165 een plattegrondje afgebeeld van van hij het munitiemagazijn van Batterij Begraafplaats noemt, en dit lijkt mij vrijwel identiek aan jouw gebouw.
Benieuwd naar jouw onderbouwing waarom jij meent dat dit gebouw niet bij de batterij Begraafplaats hoorde. Sowieso waren er -voor zover ik weet- meestal niet hele grote munitievoorraden nodig voor een (mobiel) stuk pantserafweergeschut zoals de 4,7cm Böhler.
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”