Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Joop,

Ik heb nog nooit iets gezien of gelezen over kachels in een P. Op zich niet zo verwonderlijk omdat het schuilplaatsen waren bij vijandelijke artilleriebeschietingen en geen verblijfsruimten.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Goedendag Dirk,

Groepsschuilplaatsen werden ook ingezet als verbandpost, telefooncentrale of commandopost (oa Maarssen, Amstelwijk, Numansdorp, Loenersloot ea). Dan lijkt mij een kachel niet onbelangrijk. Het kachelverhaal wordt overigens bevestigd in het boek 'Kazematten in het Interbellum" op pag 90 rechtsboven dus helemaal raar zal het idee niet zijn.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Joop,

Ik vindt het idee ook niet raar maar ik heb er nooit iets over gelezen of gezien. Onmogelijk is het niet. het verhaal van de commandoposten is mij bekend van de telefooncentrale niet.
Telefoonapperatuur en met name centrales waren zeer zeldzaam in de mobilisatie 1939. Een algemene klacht van de bevelvoerenden op de Grebbeberg.
Weet jij exact waar er een was ingericht? Voor mij belangrijk voor het naslagwerk "verbindingsdienst" dat ik aan het voorbereiden was.


Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Dirk,

Ook ik tast voor wat betreft de telefoonposten in het duister.

Wat ik inmiddels heb achterhaald, CP Amstelwijk had in ieder geval telefoonvoorzieningen, de interlokale lijn Breda-Moerdijk-Dordrecht-Rotterdam liep daar vlak voorlangs en was afgetapt, evenals de lijn Dordrecht-Hoekse Waard. Er waren dus goede telefoonverbindingen met Willemsdorp, het kantonnement in Dordrecht, de Hoekse Waard, Rotterdam en Den Haag.

Maar eigenlijk ben ik nu nieuwsgierig naar de ventilatie en evt verwarming van de Groepsschuilplaatsen. :lol:

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb ook nog een foto waarop de ventilator zichtbaar is. Verder nog een aantal tekeningen van de inrichting van de P. O.a. met britsen.

Als je me een PB stuurt met je mailadres zal ik ze naar je toe sturen.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door ducatim901 »

Kaartjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Jack, Thanx !
Dit kaartje is volgens mij het netwerk voor de opsplitsing van Brigade C in groep Spui en groep Kil, deze laatste situatie was van toepassing tijdens de inval van de Duitsers.

Dirk, ik zal je een PB sturen, wellicht kan je ook eens contact opnemen met Jack...

Overige forumleden, reageren mag, graag zelfs!

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door ErwinZ »

Joop Schreuder schreef:Overige forumleden, reageren mag, graag zelfs!
Ook als we niks te melden hebben. Zoals ... nu ?
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Erwin, op mijn leeftijd ben je blij met iedere glimlach :lol:

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Martijn »

Als het gaat om het ventileren (en dat is bij de P m.i. het geval) dan heb je een luchtstroom nodig. Hiervoor zijn dan de twee buizen aangebracht; de ene rechts van de ingang met omlaag gebogen uiteinde en de andere links met T-stuk en "schoorsteen". De aangebrachte kap zal dan helpen de luchtstroom op gang te houden en zo de ventilatie bevorderen.

Overigens is het in de meeste P's zo dat er aan de binnenzijde maar aan 1 van de 2 buizen een mogelijkheid zit om er iets op aan te sluiten. Dit kan alleen bij de buis links van de ingang (welke in de zijwand naast de ingangsverdediging de verblijfsruimte binnen komt.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Een late reactie op een vraag van 22 oktober 2013 over een locatie van een P/G combinatie maar ik ben op dit moment bezig met alle P'tjes en G'tjes:
met zekerheid vastgesteld dat dit de W(eesp)1 met de G33 ernaast is.
Aan de hand van luchtfoto's de hoogspanningslijn gevonden die op de foto is te zien. Daarom kan nu met zekerheid gesteld worden dat de P en G op de foto de groepsschuilplaats W(eesp)1 met de G33 ernaast is.

Greetz,

Joop
P + G Naarden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door AvB »

Beter laat dan nooit Joop! Bedankt voor de identificatie! :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Graag gedaan hoor, de teller staat inmiddels voor wat betreft geïdentificeerde objecten op 293 nog bestaande groepsschuilplaatsen, 12 restanten, 125 gesloopte en 140 gepland: voorbereidende grondwerken wel uitgevoerd maar bouwwerk nooit (meer) gerealiseerd. Daarnaast ook nog 22 stuks G gevonden en 4 stuks gepland maar nooit (meer) gerealiseerd. Wordt vervolgd...

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Sven Maaskant »

Joop, zie nrs 21 en 22. Niet afgestort. Had je die categorie al?

gr Sven
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Sven Maaskant »

En dan wil je natuurlijk ook het lijstje erbij
Schermafbeelding 2016-02-18 om 22.50.33.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”