Tobruk Küver 2231

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Plaats reactie
pauldijkstra

Tobruk Küver 2231

Bericht door pauldijkstra »

In het 'bunkerarchief' in het NA zag ik in de inventaris deze Tobruk staan met Küver ervoor. Heeft iemand deze tekening eens gezien, zou die hem dan willen posten als je er een kopie/foto van hebt. Ik ben benieuwd wat dit voor Tobruk moet zijn, en wat er aan gegevens in het tekeninghooft staat.
Tobruks C Küver 2231 (2 tekeningen) Noot: Tobruk, ongeveer R 55 (inventaris 1038)
Groet,
Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tobruk Küver 2231

Bericht door tim »

hoi paul, ik weet het niet zeker want ik heb de tekening niet, maar volgens mij is het gewoon een 58c
als het wat bijzonders was had ik het waarschijnlijk wel gefotografeerd:-)
er zijn trouwens een heleboel tekeningen in het archief met de aanduiding ''kuver'' erop.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Tobruk Küver 2231

Bericht door Jeroen R. »

Hallo,

Küver staat voor Küstenverteidigung en is een woord wat vaak werd gebruikt in het kader van de Duitse (militaire) kustverdediging in de jaren 1941/1942.
Een ander woord hiervoor is Küstenbefestigung. Küstenverteidigung kom je tegen in documenten, op kaarten en bunkerplattegronden uit die periode. Het woord groeide zodoende langzamerhand uit tot een 'term', en werd spordadisch ook gebruikt als aanduiding voor bunkers uit die periode. De term verdween uit het spraakgebruik toen het concept van de Neue Westwall en Atlantikwall werd gelanceerd. Soms kom je het echter nog tegen op stukken van latere datum, bijvoorbeeld op een plattegrond van de L484.

Groet,

Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”