Redefining the Atlantikwall

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Robin de Goede »

Wattman,

Ik meen me te herinneren dat Defensie de Seys-bunker ooit heeft aangedragen als monument, maar dat de gemeente Wassenaar niet geinteresseerd was in het object.

Gr,

Robin
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
pharos

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door pharos »

Peter,
Wil je niet vergeten m ook de Seyss-Inquart bunker in Apeldoorn/Loolaan op te nemen incl de SS-wachtbunker. Is naast de plek waar vorige Koninginnedag de aanslag plaats vond.

bedankt
René
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Panzerwerk »

heeft iemand een korte omschrijving van wat er nog over is van Delfzijl... wellicht even over te tikken uit Rolf/Sakkers

Peter
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Ties »

Delfzijl/Farmsum: FL246(Nu Aquariom), 668 met Tobruk aan de Koperweg, 656 Geefsweersterweg(Laatste Canadees gesneuveld)

Borgsweer: Opgeblazen Tobruk

Nansum: FL246 en M383(samen met die van Batterie Termunten de enige twee gebouwd in de AW)

Termunten/Fiemel: M383, FL317(2maal gebouwd in de gehele AW), 668, 2x open bedding, 7 gemetselde bouwwerken, 3 tobruks verdop de dijk

Appingedam: Tobruk tussen spoor en autoweg, VF Jukwerderweg, VF Groevesluis, VF Holeweg

Holwierde: VF bunker

Marsum/Holwierde: Navigatiestation koude oorlog (7bunkers)

Haren: 608 en BB-Bunker, BB-Bunker naast het spoor

Eelde: Telefon-Unterstand en tweemaal bijzondere Luftwaffe gebouwen in boerderijstijl

Groningen: 2x Toog-bunker en tobruk(vloeivelden voormalig Suikerunieterrein) complex is geheel intact, Hereweg BB commandobunker

Marum/Trimunt: Radarstelling Lowe
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door wattman »

Ik zie dat het programma vrij strak is, en ik ben zelf niet van plan om lang bij de borrel te blijven. Ik plan daarom om met de trein die in Amersfoort aankomt om 9.35 uur uit Den Haag aan te komen om de koffietijd voor aanvang zoveel mogelijk te kunnen benutten.
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Panzerwerk »

Hallo,

Dank voor de aanvullingen uit Groningen; even goed om beeld te hebben wat er grofweg is.
Binnen de huidige stellingbeschrijvingen wordt niet afgedaald op typologisch niveau, juist
om de leesbaarheid zo groot mogelijk te houden. Zal dus beschrijven, verschillende groepsonderkomen
en gevechtsopstelling, typologisch zeldzaam...

Na overleg met de MvC neem ik nu wel in overweging de niet-Atlantikwall-relicten niet langer op
te nemen als ze buiten de kust liggen. Het betreft hier dan met name de vliegvelden, objecten
van Abteilung S&B etc. Het symposium richt zich op de Atlantikwall en daar over een selectie van
die relicten zijn we het denk ik wel over eens. Voor de overige bouwwerken ben ik het met hun eens
dat aanvullend onderzoek nodig is om tot een goede afweging te komen.

Lijst is sowieso agendavormend bedoeld, dus vooral om met RCE en provincies in gesprek te komen
en verdere uitwerking te geven aan de bescherming. Die oproep staat ook in de laatste regel.

Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door ducatim901 »

Ha die Peter,
Misschien een beetje laat maar is het mogelijk om de antitankmuur met de 625B's, 611 en de 631B er ook bij te zetten.
De reden, dit is één van de weinige stukken Seefront die over meerdere honderden meters nog compleet is (op de twee doorgangen naar het strand en de 654B na) met de St-bunkers er nog in.
Alleen Den Helder, IJmuiden en op De Beer waren soortgelijke stukken aan de Seefronten gebouwd, voor zover ik er nu zicht op heb is naast HvH alleen het stuk van IJmuiden over gebleven met de 506-en.
Alleen op de kanaaleilanden zijn verder nog soortgelijke stukken Seefront terug te vinden.
Helaas ligt alles onder het zand, maar met HvH en de laatste sloop activiteiten in het achterhoofd, zou het niet misstaan dit deel te beschermen en op te nemen in de lijst.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Ruud »

Even kort verslag van ‘Refinding de Atlantikwall’. Mn. Peter wil ik complimenten maken voor het intiatief tot en de petitie die hij namens de bunkerorganisaties in Nederland heeft aangeboden. Ik denk dat de bunkers nu weldegelijk onder de aandacht zijn. Verdere twijfels worden ook wel weggenomen door het feit dat dit symposium georganiseerd is, dus we staan bij de Rijksdienst mi. zeker op de agenda! Ook goed om te zien was dat (bijna alle?) bunkerorganisaties die de petitie steunen, door deze mee te ondertekenen, aanwezig waren als steun voor Peter en natuurlijk om onze belangen duidelijk te maken.

Wat me opviel, behalve dat er in (voor mij te) pittig Engels werd gediscussieerd, dat de Academici die in mijn optiek het beleid gaan bepalen erg ver van het veld zitten. Opmerkingen als er moet een inventarisatie komen en vragen als ‘zijn er kaarten met hierop de bunker’ en ook het feit dat Raversijde voor vele onbekend is geeft voor mij wel wat aan. Dus voor deze heren ligt er de uitdaging toenadering te zoeken met het veld ... want op al deze vragen kunnen we bevestigend antwoorden, en we weten ook waar Raversijde ligt :evil:

Tot zover even mijn persoonlijke visie, ik ben iig positief .. maar even afwachten wat de toekomst brengt.

Ohhh ... wat vonden de aanwezigen van de site?

g,Ruud

ps Jack ... net getest met een F650, F800 en een R1200 .... heb je gemist!
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door wattman »

Ruud schreef: dat de Academici die in mijn optiek het beleid gaan bepalen erg ver van het veld zitten.
Ik betwijfel of de academici die er waren wel het beleid gaan bepalen. In elk geval zit deze academicus hier op het forum, weet iets over Raversijde en kruip ook af en toe in een bunker of gang, dus maak er gebruik van indien nodig.

M.b.t. de website, ik vond die presentatie niet super helder m.b.t. de mogelijkheden en aanbod, dus ik wacht even af tot die werkelijk de lucht in gaat.

Ik kreeg van die Italiaan, Gennaro Postiglione, trouwens nog het adres van de Atlantikwall website van de polytechnic van Milaan:
http://www.atlanticwall.polimi.it/" target="_blank

groet,
Hendrik
pauldijkstra

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door pauldijkstra »

Kijk, de tv was dag 2 aanwezig, hierbij een linkje: http://www.omroepzeeland.nl/114887/2010 ... nkers.html" target="_blank
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door wattman »

Interessant dat ik die lengte van 2700 kilometer weer lees en hoor in de reportage. Op wikipedia lees ik dat ook, en ook zo'n getal werd op het symposium genoemd. Als ik de kustlijn van Noorwegen tot Spanje ruwweg meet, dan kom ik tot ca 5000 kilometer (hemelsbreed is het al meer als 3500 km). Wellicht tijd om een goed gedocumenteerde "fact sheet" te gaan samenstellen (ook t.b.v. beleidsmakers)?
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Jeroen R. »

Ruud schreef:dat de Academici die in mijn optiek het beleid gaan bepalen erg ver van het veld zitten.
Is een veel gehoorde klacht toch? De Ivoren Toren. Men blijft op abstract niveau/conceptueel discussieren over de inhoud. Procedures en de theorie rondom het vakgebied worden sturend in het denken en beslissen.

Hendrik, volgens mij maakt de kust van Noorwegen geen onderdeel uit van de Atlantikwall, althans zo is dat destijds kennelijk gedefinieerd. Kan het mis hebben.

groets,
Jeroen
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Ruud »

Jeroen R. schreef:
Ruud schreef:dat de Academici die in mijn optiek het beleid gaan bepalen erg ver van het veld zitten.
De Ivoren Toren. Men blijft op abstract niveau/conceptueel discussieren over de inhoud.
Mijn woordkeuze had beter gekund, lees het maar als de (toekomstige) Beleidmakers. Iig ligt er voor hen de uitdaging vanuit die toren af te dalen naar het 'veld', de petitie is hopelijk een goed begin.

Meen dat er op het symposium verteld werd dat de lengte vd A'wall 4800 km zou zijn. Noorwegen zal idd het verschil maken door de ellelange kust.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door wattman »

Jeroen R. schreef: Hendrik, volgens mij maakt de kust van Noorwegen geen onderdeel uit van de Atlantikwall, althans zo is dat destijds kennelijk gedefinieerd. Kan het mis hebben.
Deze jongens vinden in elk geval dat Noorwegen er wel onder valt:
http://www.atlantikwall-research-norway.de/" target="_blank" target="_blank

Op wikipedia staat
De Atlantikwall (Nederlands: Atlantische muur) was een 2685 kilometer lange verdedigingslinie, die de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog aanlegden ter voorkoming van een geallieerde invasie.
De Atlantikwall liep van Noorwegen, via Denemarken, Duitsland, Nederland en België naar Frankrijk tot aan de grens met Spanje.
Wie zich geroepen voelt mag dit aanpassen.

Maar ik ga over " facts" binnenkort wel een topic openen. Ik zie allerlei getallen (niet alleen op het gebied van lengte) genoemd worden die geen onderbouwing hebben.

Met betrekking tot de Ivoren toren en het veld. Ik vind het allebei gevaarlijke uitdrukkingen omdat er al snel sprake kan zijn van een waardeoordeel. Ik stel zelf vast dat er op allerlei niveau (beleid, wetenschap, musea, bunkerploeg, kunstenaar, " maniacs' (in de woorden van een spreker op het symposium), individuele liefhebber, amateur wetenschapper, locaal bestuur, etc, etc) naar de relicten van de Atlantikwall gekeken wordt. Het zou prettig zijn als die verschillende invalshoeken een beetje met elkaar gaan communiceren.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door jopaerya »

Hallo Hendrik

Jammer dat je de tweede dag niet bezocht hebt , want dan had je van Janne Wilberg (National Fortification Heritage/Norwegian Defence Estates )
de juiste totaal lengte's van de kusten van Noorwegen , Denemarken , Duitsland , Nederland, Belgie en Frankrijk kunnen zien en horen .

De opmerking over de naamvoering Atlantikwall is volgens de "Niederschift uber die Besprechung beim Führer" op 14-09-1942 van Denemarken tot Bayonne en op 28-06-1943 alleen nog van Holland tot Bayonne , zoals je weet als academicus zorg altijd voor een goede analyse en een diepgaand onderzoek en niet van een paar internetsite's .

Nu nog even terug naar het onderwerp , wat ik erg jammer vond dat deelnemers zoals Leonard de Wit , Drs Ellen van Waerden en Prof. dr. Marieke Kuipers de bijeenkonst erg vroegtijdig hebben verlaten. Dit zijn mensen die invloed kunnen hebben op het beleid hoe om te gaan met de resten van de Atlantikwall .

Ik ben het met je eens dat er een open communicatie moet komen uit alle geledingen en uit diverse invalshoeken over de Atlantikwall , mijn eigen visie is door de vele gesprekken die ik gevoerd heb met diverse mensen uit diverse vakgebieden deze twee dagen weer vergroot .

Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”