Redefining the Atlantikwall

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Redefining the Atlantikwall

Bericht door Remco de Goede »

Internationale tweedaagse bijeenkomst mbt de Atlantikwall.

Zie bijgaand uitnodiging en inschrijfformulier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Panzerwerk »

Hoi iedereen,

Wie van jullie gaan naar het symposium, in het bijzonder de stichtingen?
M.i. de enige (en laatste?) kans om op het gebied van rijksbescherming op
korte termijn stappen te zetten.

hoor graag van jullie.

Peter
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Remco de Goede »

Peter,

Waarschijnlijk ga ik wel, ik heb het idee dat Mark Witte ook wel interesse heeft (Mark kom er eens in). Ik weet dat hij over zo'n soort samenkomen al vaak gedacht heeft namelijk. Ik weet niet wat de rest van de stichtingen doen (HvH, Scheveningen, Noordwijk, 2x IJmuiden evt de jongens die bij ouddorp bezig zijn met W.N 220 en misschien wat mensen uit Den Helder)
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door wattman »

Ik heb mij reeds aangemeld, ook omdat het vanuit professioneel perspectief voor mij interessant kan zijn.
gr.
Hendrik (SAMS)
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Mir »

Ik weet dat vanuit de Stichting Vesting Hoek van Holland de voorzitter gaat, en Annelies en ik hebben ook wel interesse om te gaan, maar dat is nog niet zeker.

groet,
Mirjam
pauldijkstra

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door pauldijkstra »

Hoi daar,
Ik ben er (als het goed is) 2 en 3 september.
Groeten,
Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door tim »

vanuit de stichting atlantikwallmuseum scheveningen gaat er sowieso een bestuurslid (jeanette doll).
daarnaast gaan zoals boven te lezen is hendrik ploeger, ik zelf en waarschijnlijk onze bunkerkunstenaar robin de goede :)
misschien 1, mogeljk 2 dagen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Panzerwerk »

Collega's,

Dank voor de reacties.
Vanuit Zeeland zitten we te denken om richting dit symposium te komen met
een Nederlands selectievoorstel voor rijksbescherming van de belangrijkste
bunkercomplexen. Dit voorstel moet dan wel gedragen zijn door de stichtingen
uit den lande.

Eigenlijk bij deze dus de vraag wie van de stichting wil meewerken aan de lijst.
Het boek van Hans en Rudi biedt m.i. een goede basis, maar moet nader worden geconcretiseerd
tot een top 50 ofzo. Zeer belangrijk is een regionale spreiding, gekoppeld aan een selectiekader ala
Ambachtsheer (+ en - )

Ik wil wel een eerste aanzet geven.

groet,

Peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door PdK »

Ha Peter,

Ik heb het plan in ieder geval 2 september af te reizen. De bedragen ter deelname vind ik niet echt bemoedigend, met name voor zo'n onderwerp dat niet makkelijk toegankelijk is. Ik verwacht dus wel een uitstekende lunch...

Wat betreft de lijst voor rijksbescherming. Hier zou ik graag aan meewerken. Ik neem privé contact met je op.
Binnen de Stichting Vesting Hoek van Holland is gewerkt aan een dergelijke lijst voor gemeentelijke bescherming binnen de gemeente Westland. Deze lijkt inmiddels voorzichtig zijn vruchten af te werpen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door jack »

Hoi Peter,

Ik ben waarschijnlijk namens WO2GO aanwezig in Middelburg.

Je voorstel lijkt mij een zeer goed plan, en ik zal het in de eerst volgende bestuursvergadering op tafel leggen.
Als daar wat uitkomt mail ik je wel.

Groeten,

Jack
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Panzerwerk »

Beste collega's,

In de vakantieperiode is e.e.a. wat stil komen te liggen, maar bij deze eindelijk de vervolgstap.

Zoals geschreven is het symposium mijn inziens de uitgelezen kans om als gezamenlijke bunkerorganisaties
actie te ondernemen gericht op het beschermen van de Atlantikwall-restanten in Nederland. Voor de Rijksdienst
is het van belang dat de Nederlandse AW in een internationaal kader wordt geplaatst. Het symposium kan daarvoor
een basis vormen. Verder bestaat er nog altijd het beeld dat het bunkerveld verdeeld is als het gaat om
welke relicten voor bescherming in aanmerking zouden moeten komen. Dit wordt versterkt omdat
de laatste jaren door bunkerorganisaties allerhande losse aanvragen zijn ingediend voor individuele
objecten.

De rijksdienst heeft veel van deze verzoeken afgewezen omdat nog altijd een goed toetsingskader
ontbreekt. Daarbij komt dat het aanwijzingsbeleid naar de toekomst toe (blijvend) stringent zal zijn,
en dat het rijk onvoldoende prioriteit ( en daarmee personele) capaciteit beschikbaar stelt om werk
van de atlantikwall te maken. M.a.w. willen we als bunkerveld hebben dat er überhaupt een beschermingslijst
komt, voordat alle bunkers door sloopacties al verdwenen zijn, dan is het tijd om nu snel met een shortlist
te komen en daar met z'n allen de handtekening onder te zetten.

Als Stichting Bunkerbehoud wil ik hier het initatief wel toe nemen en heb inmiddels gesproken met de Wn2000
en St.Vesting HvH, die het initiatief ondersteunen. Uiteraard zal ook contact gezocht worden met de andere
Stichtingen zoals MvC en SME, Awmuseum Noordijk en Scheveningen. Op deze wijze wil ik een regionale
spreiding krijgen en vraag daarbij via deze weg ook jullie hulp (als er vertegenwoordigers van Scheveningen,
Noordwijk en Den Helder hier op 't forum zitten, bij deze verzoek om contact op te nemen).

Momenteel ben ik bezig met een conceptlijst, gebaseerd op het rapport 'Zand Erover' en het boek
'Bunkers in Nederland' van Sakkers/Rolf. Mijn inziens moet het echt gaan om een top40, max een top 50
van complexen en enkele losse objecten. Keuzes maken is van belang, omdat het niet geloofwaardig is als
je alles tot rijksmonument zou willen verheffen. Dit houdt evenwel niet in dat wat niet op de lijst komt, niet
waardevol is en daarmee gesloopt zou kunnen worden. Tevens is relevant dat het in sommige gevallen wellicht
verstandig kan zijn concrete sloopdreiging als argument mee te nemen, boven sec. de bouwkundige of historische
waarde. M.a.w. bescherm je zuiver een uniek bunkercomplex dat interessant is, maar onder het zand ligt (en
niet bedreigd wordt)… of een iets minder intact complex dat concreet wordt bedreigd...

Lastig… maar we moeten er nu echt werk van maken. Dus bij deze ook de vraag voor jullie steun, want ik wil
de conceptlijst deze week afronden. Geen keuzes maken of alles willen beschemen betekent een ding: zekere sloop.

Groet,

Peter
BunkerOwner

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door BunkerOwner »

Erg goed initiatief, ik begrijp alleen de slotzin niet:

"Geen keuzes maken of alles willen beschermen betekent een ding: zekere sloop."

Ik zou niet weten waarom? Is het niet zinvol om de AW op een gelijkwaardig niveau te krijgen als de Waterlinie?
Die is immers ook in het geheel, inclusief elk stukje tussenliggend beton, aangemerkt als monument?

Indien je met de vooraanstaande stichtingen, eventueel aangevuld met gelijkwaardige initiatieven uit de overige landen die binnen de AW vallen, een goed concept neerlegt dan KAN men er bijna niet omheen...
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door Panzerwerk »

Hoi,

Het probleem is gewoon dat men voor de Duitse relicten nu eenmaal andere normen hanteert
dan voor ons eigen erfgoed... Verder is sinds de aanwijzing van de HWL het aanwijzingsbeleid
drastisch veranderd. met de opmerking bedoel ik met name dat als we niet met een totaalbod
komen, de individuele aanvragen die voor elk complex of individueel bedreigde bunker ad-hoc
worden ingediend, kansloos (en zinloos) zijn.

groet,
Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door tim »

hoi peet, ik zal namens de stichting atlantikwallmuseum scheveningen de regio haaglanden vertegenwoordigen.
zoals eerder in de mail besproken, zal de lijst voornamelijk gebaseerd zijn op de waardebepaling uit ''van verdediging naar bescherming'' van henk ambachtsheer.

groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Redefining the Atlantikwall

Bericht door BunkerOwner »

Hoi Peter: duidelijk ;)
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”