Luchtfoto's

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door Remco de Goede »

Hieronder een (deel) van een luchtfoto van Sept 1944. Ik kan ivm copyright en andere reden (helaas) niet vertellen waar deze locatie exact is, maar ik ben benieuwd wat de omcirkelde dingen zijn.

Mij lijken het loopgraven met iets van open beddingen, maar vind het erg moeilijk te identificeren..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door Danny »

Die tanden zijn zoiezo loopgraven. Dat andere lijkt me een opstelplaats voor het een of ander. Er zit ook een soort laantje aan.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door Nathan »

Volgens mij doet het er niet toe of je vermeldt waar het is, maar het copyright schend je sowieso door het te plaatsen hoor.
Maar misschien kan iemand het aan de samenhang zien van de objecten of het infanterie,- artillerie,- of luchtafweerstellingen zijn.

Kun je het niet vragen aan de copyrighthouder/eigenaar van de foto?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door PdK »

De zigzag lijnen zijn inderdaad erg herkenbaar loopgraven. Dan zou je zeggen, 4 lichte luchtafweer beddingen, met zelfs een opstelplaats voor zoeklicht in het midden? Of een bedding voor een afstandsmeter.
Opvallend is wel dat de loopgraaf daar doorheen anders kleurt. Misschien een stukje overdekt, met (te) vers zand er bovenop?
jan lugtmeijer †

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door jan lugtmeijer † »

He Remco, je redenen om de locatie niet te verhullen zullen dan uitsluitend moeten vallen onder "helaas" want anders kun je best vertellen waar de foto genomen is want dan valt het niet onder copyright maar onder citaatrecht :ugeek:
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door wattman »

De loopgraaf lijkt me op het punt van de lichte lijn inderdaad overdekt.
Met mijn bescheiden strategisch inzicht (de KMA heb ik maar overgeslagen) zou ik in die open beding een stuk PAG opstellen. Voertuigen kunnen immers alleen over die weg aanrijden.
Joop Schreuder †

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door Joop Schreuder † »

Dit is een veldstelling waarmee in eerste instantie widerstandnesten werden gebouwd en waar later midden- en noord Nederland na begin 44 mee is volgeplempt. Kilometers loopgraaf is in die tijd gegraven. Inderaad, daar komt de fascinatie van Duitsers voor standkuilen vandaan. De stelling op de foto lijkt op een post die de doorgaande weg moet kunnen afgrendelen. Een aantal "MG ringstande aus Rundholz" en een Offener Feuerstellung fur Le PAK.
Op watwaswaar.nl onder "wat-luchtfotos" zijn een aantal luchtfotos toegankelijk gemaakt, daar zal die van Remco wellicht ook wel vandaan komen. Ga maar eens kijken daar.
Meestal zijn de stellingen te herkennen aan de loopgraven, de hierop aangesloten feldbefestigungen zijn over hel algemeen goed "getartnd". Zonder de stellingkaart is het lastig om te bepalen wat er waar zit.
Over het algemeen betreft het Tobruk achtige posten (L/Smg, mortier, PAG en beobachtung).
Als je wilt weten wat er onder de Tarnung zit is een handig hulpmiddel het boekje "Feldbefestigungen des deutschen Heere 1939-1945 uitg. Dorfler Zeitgeschichte.

Greetz,
Joop
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 12 okt 2008, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door wattman »

Nou Joop, loopgraven aanleggen hadden ze zo'n 30 jaar eerder al een paar jaar kunnen oefenen. ;)
Zie trouwens net een in dit opzicht interessant topic op een ander forum
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... highlight=" target="_blank
Vergeleken met 1914-1918 is zo'n stellinkje als op de foto natuurlijk klein bier, heeft nauwelijks diepte en aflossing wordt in het vlakke polderland een hachelijke onderneming. Lijkt een beetje op de situatie waarin de Hollandse jongens in 1940 werden achtergelaten. Enige pluspunt voor de verdediging is nog dat een aanvaller niet best door dat zelfde polderland kan oprukken (zoals de Geallieerden in 1944 tussen Nijmegen en Arnhem mochten ondervinden).
Werd trouwens het eigenlijke graafwerk niet uitbesteed aan Nederlanders?
Joop Schreuder †

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door Joop Schreuder † »

Inderdaad, in WO I werd er al enorm door alle betrokkenen in de grond gewroet, maar de nadruk lag daar op aanvalsloopgraven en sappen die onder vijandelijk vuur moesten worden aangelegd.
Graafwerk uitbesteden is een understatement.... Tot '44 werd dit gedaan door eigen Wehrmachtpersoneel, (NSB)vrijwilligers en loonwerkers uit de omgeving. Hier en daar "geholpen" door geinterneerde Joden uit kamp Vught en dependance Moerdijk. Hierna volgden de razzias in het kader van de Arbeidsinzet waarbij de mannelijke bevolking werd opgepakt om verplicht te werken aan de stellingen, met name die na 6 juni 44 feldmassig en behelfsmassig werden gebouwd. Honderden kilometers loopgraaf en stellingen zijn toen met schop en kruiwagen aangelegd.

Greetz
Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luchtfoto, wat is dit?

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Bedankt voor dit duidelijke antwoord, het betreft idd een doorgaande weg naar een "grote stelling". Het geplaatste deel van een foto komt niet van de website die je noemde maar is er een van een set die iemand voor bijzonder veel geld aangeschaft heeft en ze (nog) niet online wil plaatsen of laten plaatsen, hier heb ik alle begrip voor maar we waren benieuwd wat het nu precies was.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Luchtfoto's

Bericht door Remco de Goede »

Via het HBP forum vernomen van "Stutzpunktgruppe"

http://www.flickriver.com/photos/mullev ... 661097443/" target="_blank

Zeker wel de moeite waard om eens te kijken, misschien herkent iemand een locatie.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Luchtfoto's

Bericht door wattman »

De directe link naar de collectie op Flickr

http://www.flickr.com/photos/mullevoord ... 751288089/" target="_blank

"slechts" 2466 foto's
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door AvB »

Zit hier geen © op?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Juttertje

Re: Luchtfoto's

Bericht door Juttertje »

copyright zou kunnen, maar iig zeer interessant voor prive research doeleinden, heb zelf ook al eens eerder wat van deze foto's gedownload van het web (dezelfde bestandsnamen) die kwamen van Watwaswaar..... (op zich mooi want tegenwoordig kan je daar slechts fragmentjes van foto's downloaden) best kans dat dit alle luchtfoto's van die site zijn....... iig in een lekkere bruikbare resolutie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door Remco de Goede »

Ik had ze maar snel "gedownload" want ervaringen uit het verleden blijken dat zulke "projecten" vaak weer offline zijn.

Mbt copyright, we hebben namens de NCBB weleens digitale luchtfoto's van Overvoorde gekocht in Wageningen (voor een hele forse prijs per stuk) daar stond verder niks bij over copyright etc.

Heeft iemand trouwens al locaties herkent?
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”