Gedeeltelijk afbreken van een bunker

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
edbremer
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2013, 22:45

Gedeeltelijk afbreken van een bunker

Bericht door edbremer »

Goedemiddag,

Mijn naam is Ed Bremer en ik ben nieuw op dit forum. Ik woon in Rockanje en de kern van mijn woning is een gemetselde bunker uit WOII. Het zijn 2 gewelvde compartimenten met daaroverheen een halfrond dak. Dikte van het dak ongeveer 1.50m.
Het is wat ik noem een 2-onder-1 kap woning want de bunker is door muren gesplitst in 2 woningen.

De buurman wil nu zijn deel slopen.

Ik ben bang voor de integriteit van het deel waar wij in wonen met name het dak.
Is er iemand die hier iets over kan zeggen?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Gedeeltelijk afbreken van een bunker

Bericht door WimVe »

Hallo Ed,

Welkom.
Dit is wel een zeer vreemde vraag. Maar misschien kun je wat foto's maken en de locatie melden.
Dan kan er vast iemand hier van het forum melden wat voor soort bunker het is en ook niet onbelangrijk: of ie historische waarde heeft.
Joop Schreuder †

Re: Gedeeltelijk afbreken van een bunker

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Ed,

Welkom. Kan je een schetsje of tekening posten, dan is eea meer duidelijk.

Ten aanzien van het bouwkundige aspect:
Bij een gemetselde toogconstructie, want daar hebben we het hier over, kan je niet zomaar gaan slopen, de constructie is meestal zo ontworpen dat deze zelfdragend is. Verstoor je de balans dan kan met name de fundering gaan verzakken en scheurt de constructie. Gevolg is meestal dat de toog (het dak) dan bezwijkt. Ook kan de toog bezwijken doordat de tegendruk van de naastliggende toog wegvalt.

Een en ander moet vooraf zorgvuldig door een bouwkundig constructeur worden berekend. Het kan zijn dat er bouwkundige aanpassingen voor- en tijdens de sloop noodzakelijk zijn.

In ieder geval moet er een sloopvergunning bij de gemeente worden aangevraagd, die zal zeker vragen gaan stellen.


Ten aanzien van het historische aspect:
Naast het feit dat het zomaar slopen of veranderen van een bunker buitengewoon verwerpelijk is kan ook het bestemmingsplan van de gemeente (dit ken ik niet van deze gemeente) zich verzetten tegen de sloop of aanpassing, bijvoorbeeld omdat de bunkers een gemeentelijk monument zijn of dat ze in het bestemmingsplan een bijzondere waarde toegekend hebben gekregen. Buurman zal het bestemmingsplan na moeten leven.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Gedeeltelijk afbreken van een bunker

Bericht door bram »

Beste heer Bremer,

Ik ben correspondent van Menno van Coehoorn. Dit is een landelijke stichting die het militair erfgoed voor het nageslacht tracht te bewaren en meer onder de aandacht wil brengen. Als zodanig probeer ik de ogen en oren te zijn van deze stichting. Sloop is zoals Joop het al stelde wel het laatste dat we willen.

U kunt mij een privébericht sturen met met name met het adres waar u het over heeft. Ik kan dan kijken wat er aan te doen is. Dit alles naast de bouwtechnische aspecten die wellicht al genoeg aandacht vragen.
Bram
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Re: Gedeeltelijk afbreken van een bunker

Bericht door jawolliebollie »

Ed heeft mij tijdens het rondleiden op Voorne in Stelling bij het bataljonshoofdkwartier benaderd met deze vraag.
Hij woont in de buurt en ik heb hem voorgesteld de vraag op deze site te stellen.

Groeten, Fred
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”