Wat is dit voor huls

Door de Duitsers gebruikte eigen wapens en veroverd materiaal (Beute).
Plaats reactie
pauldijkstra

Wat is dit voor huls

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Een paar dagen geleden vond ik bij een Nederlandse bunkerstelling op de Afsluitdijk deze huls. Persoonlijk denk ik dat het een vooroorlogse Nederlandse 'losse flodder' is (gezien de punt).

Wat denken jullie en kan iemand mijn gevoel bevestigen of juist ontkrachten en een juiste beschrijving van het projectieletje geven.

Alvast bedankt!

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Wat is dit voor huls

Bericht door jan lugtmeijer † »

Het is in ieder geval een (afgeschoten) losse flodder. Of het voor- of na-oorlogs is, geen idee. Ziet er uit als dezelfde munitie die ik gebruikte toen ik bij de Luchtmacht mijn tijd verdeed als dienstplichtige. 7.62 patroon voor de (FN) FAL. :geek:
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat is dit voor huls

Bericht door ducatim901 »

Ik zat me al af te vragen waarom die Duitsers niet over de "dodendam" gekomen waren... :twisted:
Maar Paul, Om eerlijk te zijn heb ik met Losse Flodders ernstig weinig ervaring.
groeten jk.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wat is dit voor huls

Bericht door Danny »

Hey Paul,

Dat is een nederlandse losse flodder voor de Diemaco C7... 5,56 zo uit mn hoofd. Hij is best modern. Aan de stempel te zien komt 'ie uit 2000. Militaire oefening geweest daarzo denk ik.

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jan lugtmeijer †

Re: Wat is dit voor huls

Bericht door jan lugtmeijer † »

Zat ik aardig goed, de Diemaco is de opvolger van de FAL en heeft inderdaad een kleiner kaliber (5.56)
pauldijkstra

Re: Wat is dit voor huls

Bericht door pauldijkstra »

Hoi mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Deze hoort dus niet in mijn vitriene. Wat ik dan erg raar vind, is dat deze op terrein ligt waar al zoo ontzettend lang niet meer een militaire oefening geweest is. Kan het misschien ook gedaan zijn door iemand die een 'battlefieldtour' o.i.d. gedaan heeft, of is deze munitie alleen voor dienstwapens/militaire wapens?

Gr,

Paul
Patrick

Re: Wat is dit voor huls

Bericht door Patrick »

Deze munitie is niet vrij te verkrijgen en valt onder de Wet Wapens en munitie. Oefenmunitie is in principe slechts voor het leger voorbehouden. Het is niet toegestaan om met een werkend vuurwapen (en zeker niet met een .223" of 5,56 mm) over straat te lopen, tenzij daar vergunning voor is. Ik schiet zelf met groot kaliber geweer (idd ook een Fal, Jan :D ) en geloof me, die komt niet zomaar de kluis uit. Misschien toch een oefeningetje geweest van de marine of zo.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wat is dit voor huls

Bericht door tim »

paul, je wilt niet weten waar tegenwoordig nog geoefend word.....
heb vooral in noord holland vaak vreemde dingen in de duinen gevonden, zoals afdrukken van rookpotten (en de potten zelf) die door de marine en het korps mariniers gebruikt worden, en volle doosjes losse flodders!)
deze zijn daar echt niet allemaal verloren door soldaatjespelende kinderen!
gr,tim

zal wel behoefde zijn aan nieuwe oefenlocaties :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Wapens”