Alarmkorpern/Signalanlage

Door de Duitsers gebruikte eigen wapens en veroverd materiaal (Beute).
Jeroen R.2

Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Jeroen R.2 »

Hallo mensen,

Op het vliegveld Haamstede werd begin ‘42 een draadhindernis gepland die ‘mit Alarmkörpern versehen wird’. Mijn vraag is wat nu met deze Alarmkörpern precies bedoeld wordt: blikjes met knikkers die gaan rammelen of meer geavanceerdere (elektronische) detectiemiddelen? In de Unterlagen zum Fuhreratlas wordt alleen gewag gemaakt van een Starkstromsperre of Elektr.Hindernis, dit zijn hindernissen die onder stroom staan, maar niets over vormen van detectie. Voor batterij Renesse werd bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een ‘automatische signalanlage’ (zie kaartuitsnede). Slecht leesbaar voor mij wat geschreven staat bij de objecten in de versperring, iemand die betere ogen heeft? (links en rechts op het kaartje). Ben benieuwd om er mensen zijn met kennis over deze materie, hoor het graag,

Vr.gr.
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Klasio † »

Hoi Jeroen,

Helaas heb ik geen antwoorden voor je, maar misschien kan je je vraag beter stellen op het Axis History Fortificatie Forum? Daar zit wat meer kennis en krijg je eerder respons op dit soort vragen dan op dit forum.

Groeten, Klaas
Joop Schreuder †

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Joop Schreuder † »

Ik wil wel een poging wagen:

De simpelste vorm was een enkelvoudige starkstrom hindernis waarbij de stroom die door de hindernis liep werd bewaakt. bij toe- of afnemende stroom zit iets of iemand aan de draad te klooien.
Een en ander is keurig in de pioniervoorschriften verwerkt, de benodigde spullenboel lag in de depots.
Alarmanlage Starkstromsperre.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door ducatim901 »

Hee Joop,
Ga je volgende week nog mee naar het BAMA, Rene Vossebeld en ik gaan wel.......
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door tim »

hoi jeroen, links en rechts staat ''signal rakete''
dus licht raketten/kogels! :D

in scheveningen zouden volgens groep albrecht ook lichtkogels op het strand hebben gestaan, deze zouden geactiveerd worden d.m.v. een ''struikeldraad''....

de duitse bron van deze verzetsman zou het tevergeefs een keer hebben geprobeerd, er gebeurde namelijk helemaal niks.
vraag is natuurlijk of dit alles waar is, maar als ik jouw tekening zo zie raak ik steeds meer overtuigd :idea:
gr, tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Klasio †

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Klasio † »

Hoi Tim,

Ik kon het niet goed lezen, maar yes!, er staat inderdaad Signal Rakete. Na wat zoeken op het net kwam ik dit tegen: http://www.robertrtg.com/germantrip.html
Lijkt er dus op dat dit echt bestaan heeft en gebruikt werd.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Klasio † »

Hier nog een link met info:
http://www.lonesentry.com/articles/ttt/ ... flare.html

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door tim »

jeroen, weet jij toevallig waar de naam MARDER op de betreffende tekening vandaan komt?
is dit de naam van de batterij geweest, en is dit in documenten terug te vinden, of heeft er een duitser zitten kliederen :lol: ?
gr, tim .
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.2

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Jeroen R.2 »

Heren, dank voor de antwoorden!

Wat werd bedoeld met de ‘automatische signalanlage’ van batterij Renesse lijkt me met de Signal Rakete opgehelderd. Of men met de ‘Alarmkörpern’ ook een dergelijk systeem bedoelde is niet zeker, maar zou kunnen. Ik kom op internet helaas geen duidelijke definitie tegen voor deze term.

Bij de werking van de Starkstrom hindernis kan ik me voorstellen dat dit was bedoeld om:
1. De tegenstander een (dodelijke) schok te geven,
of,
2. Door het wegvallen van de stroomverbinding de conclusie te trekken dat de hindernis is doorgeknipt.
Het aanraken van de onder stroom staande hindernis kan volgens mij niet leiden tot een afname of toename van het voltage (en dus detectie). Maar ik ben geen elektronicus dus ik kan het mis hebben.

Tim,
MARDER ben ik behalve op deze kaart nog nooit tegengekomen in documenten. Al vanaf juni 1940 wordt de batterij aangegeven als (Sperr) Batterie Renesse en gedurende 5 jaar blijft dat zo. Apart.

Groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Danny »

Is Marder geen type tank?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jan lugtmeijer †

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door jan lugtmeijer † »

Danny schreef:Is Marder geen type tank?
Ja, ontwikkeld in de tweede wereldoorlog als tankjager bewapend met een 75 mm antitank kanon
Marder-I-Saumur.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen R.2

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Jeroen R.2 »

...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hey Jeroen, is dat een ei-handgranaat in de bek van die marter?? :D
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Danny »

Hmmm lijkt me duidelijk... een martersperre... :P Maarre even terug naar de discussie. MARDER als ik me niet vergis? :geek:
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door tim »

hoi danny, voortaan effe nadenken alvorens een bericht te schrijven 8-)
marder betekend marter op z'n duits.
vandaar de foto...
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Wapens”