Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hey allemaal...

Door het onderzoek naar Poorterhaven, kwam ik steeds meer te weet over Maassluis tijdens WO2. Mede door info van forumleden, maar ook van oud-Sluizers. Want ook in Maassluis zijn aardig wat Duitsers gelegerd geweest omdat Maassluis vanaf 1943 officieel tot de 1e verdedigingslinie “Landfront” behoorde van de Festung Hoek van Holland.

Drie Widerstandsneste 120, 121 en 122. Vanaf 1943 waren de vlieten een wasserpanzergrab waardoor er rondom Maassluis 6 walzkörpersperren zijn gebouwd. De buitenhaven was vanaf 43 een kleine Kriegsmarinebasis. Een duikbootversperring tussen Maassluis en Rozenburg. De Sluispolder werd geïnundeerd in het voorjaar van 1944. Een zwaar bewaakt peilbaken, daar waar nu de Laan 40-45 is. Een fiks aantal bunkers, waaronder een grote S.K. aan de Zuidvliet voor de Duitse staf. Een SD kantoor aan de Fenacoliuslaan en natuurlijk Poortershaven. En er is nog veel meer.

Ik heb alles, wat ik tot zover weet, op een kaart verzameld en deze hier als PDF bijgesloten >

[attachment=2]MS_Duitse locaties rondom Maassluis 40-45.pdf[/attachment]

Natuurlijk ben ik benieuwd of er nog meer bekend is onder de forum members?

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Joop Schreuder †

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Joop Schreuder † »

Goed stuk werk afgeleverd!

Greetz,
Joop
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Bunkertju »

Erg netjes Gertjan ;)

Greets

Jan
Annelies

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Annelies »

Leuke foto's en mooie PDF GertJan!

Heb je overigens het boek Duitse bunkers in Nederland?
Daat staat een Baufortschrittskarte met Sperren bij Maasluis in.

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

Heb me er nooit in verdiept. En misschien ook nog wel weinig andere zoals jij nu hebt gedaan? Des te spannender je onderzoek.
De kaart waar Annelies het over heeft zal deze zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Dank, dank... dank voor deze leuke reacties. Ik zit bijna te blozen :oops: achter mijn lappietoppie.

@ Annelies/Peter > Ja dat boek heb ik onlangs aangeschaf en ik ken dus sinds kort de kaart. Maar sinds een paar weken ben ik er achter dat er een echt Oud-Sluizer van 82 achter mij woont. Deze vreselijk aardige man kan uren kletsen, geweldig!!! En hij vind het prachtig als ik het in een kaart verwerkt, zo snijd het mes aan twee kanten.

Binnenkort wil ik gewapend met laptop en scanner het Gemeentemuseum Maassluis ingaan. Deze hebben een enorme fotocollectie en daar wil ik wel eens in spitten. Ze zullen me niet weigeren denk ik. Ik bepaal (mede) hun jaarlijks subsidie bedrag via de Culturele Raad Maassluis... ;) HaHA!

Groet Gertjan 8-)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door ducatim901 »

De Stellingen die buiten de Festung lagen maakten deel uit van het Vorfeld van de Festung Hoek van Holland, hier maakten alle stellingen deel van uit die op de kaart staan die op de site van Jan Lugtmeijer staan, het Vorfeld was niet alleen Landfront (Maassluis wel zoals je terecht opmerkt) maar ook de stellingen die in de kuststrook (Freie Küsten Hoek van Holland-Scheveningen) behoorden tot het Vorfeld.
Denk alleen eerder dat de Stellingen en versperringen in de stad meer deel uitmaakten van de stadverdediging, ik zal hier weer eens eens een keer wat over opzoeken, begin nu toch weer te twijfelen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Jeroen R. »

Hoi Gertjan,

interessant en mooi gedaan.
In het gemeentearchief Rotterdam ligt in ieder geval ook nog een mooie foto van een Walzkorpersperre over de spoorbaan. Al mijn familie komt uit Maassluis, mijn oom van 77 is nogal geinteresseerd in WOII en zal ook nog de nodige herinneringen hebben. Mocht je de orale historie verder willen onderzoeken.
Verder heb ik een paar foto's van militairen te Maasluis, o.a. op het pontje naar Rozenburg.
Je kunt me een PM sturen als dit je interesse heeft,

groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo allemaal...

Van de week een leuke ontdekking gedaan en vandaag ben ik foto's gaan maken. Tijdens het uitlaten van de hond liep ik over de Vlaardingsedijk, daar waar "Walzkörpersperre" 440 heeft gestaan. Ze hadden in een groenzoom onlangs het gras gemaaid en daardoor zag ik onderstaand betonpaaltje staan. Ik werd redelijk enthousiast want volgens mij is dit toch echt een onderdeel van de "Höckerhindernis" welke voor de sperre stond?
MS_Restant_Höckerhindernis_Boonersluis_01.jpg
Verder lopend kwam ik op het stort van Conline (voorheen Key&Kramer) en ik heb die betonblokken daar al 40 jaar zien liggen. Maar door de ontdekking van de "Höckerhindernis" hadden blokken toch mijn extra aandacht en wat is dat daar? Een bekistingspatroon... zou het kunnen dat deze stukken het restant zijn van de sperren?
MS_Restant_01.jpg
Ik denk dat de sperren op de dijk en de spoordijk zijn gesloopt en de restanten hier zijn gedumpt. Onderstaand nog een paar foto's van blokken restant, op één staat zelfs een tekst. Volgende keer zal ik wat water en een doekje meenemen, misschien wordt er wat leesbaar.
MS_Restant_09.jpg
MS_Restant_10.jpg
MS_Restant_12.jpg
Ben benieuwd naar jullie reactie en ik hoop dat jullie het zelfde constateren als ik?

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door tim »

hoi gertjan,
het betonnen paaltje lijkt me niet van de hocker bij de walzkorpersperre.
zekerheid kan ik je natuurlijk niet geven, maar het ziet er meer uit als een ''civiele'' poer van de paal van een hekwerk (T) profielen met daartussen gaas of draad.
deze vind je overal terug, en hebben mij ook al eens aan het denken gezet.

als het onderdeel van de ''drakentanden'' was, was het blok onder met betonijzer bevestigd aan het betonnen profiel waarop alle tanden gegoten werden.
dat zou je nog moeten terugvinden.
Meestal zit er bovenop zo'n wokkel ala camouflagehaak waaraan prikkeldraad bevestigd kon worden.

de tekst op het stuk beton is waarschijnlijk OPEN.

gr, tim :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Danny »

Het zou ook een tui-blok kunnen zijn.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door tim »

ha danny, dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.. beetje klein voor een tuiblok.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Joop Schreuder † »

Gelet op de omgeving kunnen het ook oude fundatiepoeren en kantplanken van broeikassen en warenhuizen zijn....
Het is tenslotte en oude stort.

joop
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Heren...

Let op de vorm van het blok, de drie zijden haaks en de ander loopt schuin. De schuine zijde is ook in de rijrichting, komende vanaf Vlaardingen. Poeren zijn meestal aan 4 zijde symetrisch schuin. Het paaltje staat ongeveer 15 à 20 meter voor de voormalige locatie van de sperre.

Ik zal van de week gaan prikken om te kijken of er een fundering aan vast zit, ik heb positieve twijfels. Maar van de week meer...

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Ha allemaal...

Het betonnen paaltje welke ik als een onderdeel van de "Höckerhindernis" zag, is dit niet. Van de week geprikt en gevoelt, het paaltje stond los en is dus wat anders, jammer.

Dan het volgende in onderstaande luchtfoto van het Fenacoliusplein - Maassluis, staan in het omcirkelde deel drie "bunkers". Klik even voor een vergroting!
MS_RAF_Fenacoliusplein_1944.jpg
Er stonden hier 2 munitiebunkers en een schuilplaats. Is er iemand die de types herkent en het mij wil vertellen?

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”