Wn. 33 H (Oranjesluis)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door ducatim901 »

Zegguh Annelies,
Uit welk boek van Alain Chazette is de eerste foto afkomstig??
Mooie ploaties trouwens!!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Annelies »

Ha Jack,

Uit het boek "Armements & Ouvrages de forteresse du Mur de l'Atlantique"
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door ducatim901 »

Woops, Die heb ik gewoon boven staan en heb het niet eens gezien...........
I.i.g. bedankt voor het posten van het plaatje.
Oude foto's van (Sechsscharten)turme in Nederland blijven toch een zeldzaam gegeven.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Goof

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Goof »

Die vier schoorstenen zijn volgens mij van de kalkbranderij die daar destijds stond (zie het boek van Sakkers, waar hij is ingetekend op een overzicht van een schutterspositie).
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

Ha Hans! Leuk dat je je hebt aangemeld.

Alleen welk overzicht in Sakkes zijn boek bedoel je? Heb je misschien een pagina nummer. Ik weet namelijk geen andere tekeningen te bedenken in het boek, dan die in Vineta.
Of bedoel je de tekening uit het boek 'Stad binnen de Vesting'?
Goof

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Goof »

Hoi Peter, alweer twee boeken verwisseld (ze staan naast elkaar in mijn kast). De tekening staat op pag. 59 van "stad binnen de vesting". Op pag. 83 staat een foto van de kalkbranderij aan de Nieuwlandse dijk. Het verklaart in elk geval twee grote schoorstenen.
Annelies

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Annelies »

Hee is dit dokter Hans?
Of moet ik Lingekopf zeggen ;)
Goof

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Goof »

Ssst! niet doorvertellen! ;) Nou eens kijken wie Anneliese daar is.....
Annelies

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Annelies »

Ben benieuwd of je me kan vinden :)
Ik post niet regelmatig, maar je bent me vast wel eens tegengekomen.
Patrick

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Patrick »

@Goof: volgens mij kan dat nooit de Nieuwlandse Dijk zijn waar jij het over hebt. Ervan uitgaande dat alle ingangen van de bunker naar binnen gericht zijn, zou je hier de Maasdijk moeten zien. Links op de foto ligt dan nu de Oranjesluisweg, rechtdoor de Maasdijk incl. sperre, rechts de Pettendijk. De locatie van de schoorstenen zou dus ergens in het Hondertlandgebied moeten zijn, i.c. het Blauwhek of de Oude Dijk, of wellicht nog verder weg richting De Lier (overzijde van wat nu de A20 autoweg is). Feitelijk staat de fotograaf met zn rug naar het Staelduinse Bos toe. Vermits dit natuurlijk de Oranjesluis is :)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

Dat klopt inderdaad Patrick,

De tekening in het betreffende boek beschrijft het uitzicht richting het Noorden, gezien vanuit Hoek van Holland. Dus het gaat hier om andere schoorstenen. Namelijk om die van de kalkbranderij, die er vandaag de dag zelfs nog staat. Namelijk op de camping bij Vluchtenburg. Volgens de verhalen was hier ook een onderkomen/verzamelplaats van het verzet.

Bovendien klopt het onderschrift in het boek hier ook niet. Het is geen tekening van het schootsveld in een bunker. Deze tekening zou vroeger in een huis hebben gehangen. En dat zou goed kunnen kloppen. Want er komt geen geschutsbunker in de buurt voor die zo'n uitzicht zou hebben gehad. Behalve dan een 612 in Vineta, maar die tekening is weer heel anders.
Bovendien zijn er ook geen afstandsgegevens bij gemeld. Dus lijkt me meer een tekening door Soldaten vanuit hun onderkomen. Een stilleven met strategische informatie..?
Goof

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Goof »

Patrick heeft helemaal gelijk. Ik had de blikrichting verwisseld. En wat die tekening op blz 59 aangaat: daar staan halverwege de WN 41 t/m 43 op aangegeven. Als de tekenaar vanuit een bunker heeft getekend kan het hoogstens vanuit WN 25 geweest zijn en ik vraag me af of je daar zo'n uitzicht had. Hij kan ook nog op de vuurtoren hebben gestaan...
Patrick

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Patrick »

Hierbij de luchtfoto van de Oranjesluis/Maasdijk in 1936. Let op het kleine, vierkante gebouwtje links bovenin op het korenveld (o.i.d.) bij de bomen. Dit gebouwtje staat volgens mij ook op de Franse foto van de 634. Me dunkt dat Annelies een goede vondst gedaan heeft. Wie dokt er mee om de foto te bestellen bij ECPAD? 8-)

By the way: de dijk was inderdaad verhard :) Op de dijk rijden auto's (Goof: je pa!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Goof »

Dank voor de foto Patrick! Ik denk dat je gelijk hebt wat dat gebouwtje aangaat. En de infrastructuur is wel erg modern. Niet erg verwonderlijk, want de weg naar Hoek van Holland was toen al heel belangrijk vanwege de ferry naar Harwich. Tja, een A-Ford kan ik hier niet op herkennen... ;)
jan lugtmeijer †

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door jan lugtmeijer † »

heren (en dames natuurlijk) over welk boek hebben jullie het steeds??
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”