Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
michel
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door michel »

Hallo Groep,

Een duitse kennis heeft uit een Franse bron kunnen achterhalen dat er in Hoek van Holland een aantal 19,4cm Kanone (E) 486 (f) ingezet zijn. Heeft iemand hier ooit van gehoord?

Groet,
Michel van Best
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

Ha die Michel,
Alles goed?
Waren deze stukken niet ingezet bij de batterij Maas?
Weet het zo even niet zeker, heb mijn spullen even niet bij de hand.
Misschien heeft Peter de Krom er wel meer over.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Hoi Michel,

Voor Hoek van Holland was er een Panzerzug beschikbaar met - even uit het hoofd - de kanonnen waar je over spreekt. De Panzerzug kon (zeer waarschijnlijk) gebruikmaken van het werkspoor van het Hoogheemraadschap van Defland en diende zodoende als mobiele geschutsbatterij. Door de lengte van dit spoor kon de trein in principe doorrijden tot in Kijkduin. Een getuige sprak erover dat de trein in ieder geval heeft gereden ter hoogte van 's Gravenzande.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door wattman »

Wellicht dat iemand een foto van dat 19,5 cm spoorweggeschuts kan plaatsen? Op het eerste gezicht lijkt mij de combinatie van een pantsertrein (" Panzerzug") met wat ik begrijp 19,4 cm spoorweggeschut ("Eisenbahn-Artillerie ") weinig waarschijnlijk. Spoorwegschut is wel verplaatsbaar, maar zal van een vaste opstelling ingezet worden. Een pantsertrein is juist bedoeld voor mobiele inzet, met name tegen relatief zwakke tegenstanders als achter het front opererende partisanen, hoewel ze later ook in staat moesten zijn om tanks af te weren. De pantsertreinen in de eigenlijke zin werden trouwens in hoofdzaak ingezet aan het Oostfront. In de regel hadden die maximaal 7,5 cm geschut in hun koepels, beperkt aangevuld met zwaarder geschut tegen tanks. Uit mijn hoofd gezegd meldt het boek van Sawodny wel een "Streckensicherungszug" in de regio Hoek van Holland, zonder enige details daarover te melden.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Pantsertrein met 19.4cm :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Weet even niet meer uit welk boek dit kwam, maar hier werd melding gedaan van de trein in 1941. De auteur spreekt dan overigens over een 'Eisenbahnbatterie'. Ik zat er dus wel een beetje naast met de 'Panzerzug'.
In Duitse documenten ben ik de trein verder nooit tegengekomen. Wellicht dus een tijdelijke toepassing voordat de permanente kustbatterijen op sterkte waren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
michel
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door michel »

ducatim901 schreef:Ha die Michel,
Alles goed?
Waren deze stukken niet ingezet bij de batterij Maas?
Weet het zo even niet zeker, heb mijn spullen even niet bij de hand.
Misschien heeft Peter de Krom er wel meer over.
JK
Ha Jack,

Alles goed aan deze kant! Nog steeds druk bezig met bunkers?

We hebben het nog steeds niet geredt de bunkers in de Ardennen achter Luik te bezoeken......

Groet,
Michel
michel
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door michel »

PdK schreef:Weet even niet meer uit welk boek dit kwam, maar hier werd melding gedaan van de trein in 1941. De auteur spreekt dan overigens over een 'Eisenbahnbatterie'. Ik zat er dus wel een beetje naast met de 'Panzerzug'.
In Duitse documenten ben ik de trein verder nooit tegengekomen. Wellicht dus een tijdelijke toepassing voordat de permanente kustbatterijen op sterkte waren?
Heel goed goed peter! Dat is in ieder geval bevestiging van hetgeen de Fransen hebben beschreven.

Normaal heb je een bocht in het spoor nodig om bijvoorbeelde de K5 te richten. Met de 19,5cm is dat wat makkelijker.

Is er wat bekend over de plaats van de 19,5? Het rangeerterrein?

Groet,
Michel
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door wattman »

Peter,

Gelet op de constructie in het middel die naar ik aanneem dient om de wagon te stabiliseren (stempels) is dit bedoeld om vanaf een vaste locatie te vuren. Inderdaad spoorweggeschut.

Nu ik de foto's van het geschut heb gezien begrijp ik wel hoe een ooggetuige dit als pantsertrein kwalificeert. Wellicht dat de Fransen dit in WO I ook zo noemden. Voor de Duitse pantserzuge uit WO II staat vast welke treinen als Panzerzug werden aangeduid. Een incompleet overzicht geeft http://www.feldgrau.com/esbpnz.html , maar het uitputtende boek hierover is "Die Panzerzuge des Deutschen Reiches, 1899-1945" van de eerder genoemde Wolfgang Sawodny. Zoals ik eerder schreef staat bij zo'n trein de mobiele inzet voorop; zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Panzerzug .

Voor wie een reconstructie wil zien van zo'n inzet is de film "Bataille du Rail" erg interessant. In die film is er een scene waar een Duitse pantsertrein die een wagon met spoorarbeiders voortduwt bij een stuk gesaboteerd spoor aankomt en vervolgens door Franse verzetsstrijders wordt aangevallen. In de film zie je hoe het geschut van de pantsertrein het vuur beantwoordt, waarna een infanterieeenheid via luiken de trein verlaat en gesteund door een tank die van een platte wagon rijdt de omgeving zuivert.
Men heeft bij het filmen gebruik gemaakt van een originele Duitse trein die bij de bevrijding was buitgemaakt. Helaas is die trein na wat exposities gesloopt.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door KWD »

Peter Schreef
Weet even niet meer uit welk boek dit kwam,
Nou weet ik wel uit welk boek het komt "Alarm Küste" van Michael Schmeelke
want dat stukje heb je toen nog toegestuurd met de vraag of dit wel klopte.
De foto met tekst staat op pag. 85
Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door Annelies »

In het boek 'Batterie Lothringen 3./ Batterie, Marine Artillerie Abteilung 604 Noirmont Point, Jersey March 1941 - May 1945'
wordt ook melding gemaakt van het bovengenoemde geschut. Dit omdat de MAA 604 eerst een paar maanden in de Hoek gestationeerd was.

Ik heb de pagina's die daarover gaan ingescand:
IMG-0001.JPG
IMG-0002.JPG
IMG-0003.JPG
IMG-0004.JPG
IMG-0005.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Eisenbahn Artillerie in Hoek van Holland

Bericht door wattman »

Merkwaardig ding tussen de twee wagons. Lijkt op het eerste gezicht iets van een diesellocje.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”