Tankmuur Hoek van Holland

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

Arthur, dat spul zorgt er voor dat je tijdens de Coronacrisis normaal je biertje weg kon tikken op het terras zonder dat er zand in zat.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Royk schreef: 07 jun 2020, 20:01 Toffe foto's zeg. Mocht je even van dichtbij foto's maken of zweefde je tussen ze door met je drone? :P

De metro komt echt helemaal tot aan het strand nietwaar?
Hoi Roy,

De Gemeente Rotterdam sta ik bij als adviseur namens Stichting Stelling 33, vandaar dat ik ook in de bouwput stond. Voor de dronebeelden ben ik even buiten beeld gaan staan :)

De metro gaat inderdaad helemaal tot aan het strand. Je ziet goed waar hij de muur zal raken. Precies op een stuk muur dat al na de oorlog is gesloopt. Er komt ook een fietspad te liggen. Die zou dwars door de muur heen gaan op het een na hoogste punt. We kijken nu samen met de gemeente hoe dit fietspad in een mooie flauwe bocht om dit stuk muur heen kan buigen. Ook wordt geprobeerd zoveel mogelijk zichtbaar te houden voor de toekomst.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

AvB schreef: 08 jun 2020, 18:20 Peter, is dat groene spul anti-onkruid? Ik zag het ook in Utrecht bij een bouwplaats.
Hey Arthur,

Ja bizar gezicht he. Ik ging expres nog even voor terug. Het is een anti-stuif maatregel in de vorm van een soort papiersubstantie. Deze substantie is nat en houd het zand voor een langere periode vast, tot het vanzelf afbreekt (en daardoor geel kleurt).

En wat Jack zegt :)

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Aha. Nooit geweten. Dat is iets recents dan.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door tim »

Dit gebruiken ze ook bij de kolen overslagterminals. Simpel spulletje.
Op de boulevard van Scheveningen heeft men het ook toegepast, als het helmgras eenmaal gaat groeien is dat spulletje niet meer nodig, dan houd het helm het zand vast.
De uitvinder hiervan schijnt er heel rijk mee te zijn geworden :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door ErwinZ »

Dat groene spul was me nog niet eens opgevallen op de foto's. Ik dacht eerst dat Peter nu al zijn nabewerking skills was vergeten :)

Als dat biologisch afbreekbaar is, dan is dat zeker een mooie oplossing. Jammer dat je daar dan nooit iets over hoort in de media.
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Royk »

PdK schreef: 10 jun 2020, 21:31
Royk schreef: 07 jun 2020, 20:01 Toffe foto's zeg. Mocht je even van dichtbij foto's maken of zweefde je tussen ze door met je drone? :P

De metro komt echt helemaal tot aan het strand nietwaar?
Hoi Roy,

De Gemeente Rotterdam sta ik bij als adviseur namens Stichting Stelling 33, vandaar dat ik ook in de bouwput stond. Voor de dronebeelden ben ik even buiten beeld gaan staan :)

De metro gaat inderdaad helemaal tot aan het strand. Je ziet goed waar hij de muur zal raken. Precies op een stuk muur dat al na de oorlog is gesloopt. Er komt ook een fietspad te liggen. Die zou dwars door de muur heen gaan op het een na hoogste punt. We kijken nu samen met de gemeente hoe dit fietspad in een mooie flauwe bocht om dit stuk muur heen kan buigen. Ook wordt geprobeerd zoveel mogelijk zichtbaar te houden voor de toekomst.

Groeten, Peter
Begrijp ik hieruit dat ze de tankmuur een deel gaan blootleggen zodat mensen zien dat er een tankmuur is (en wellicht wat interesse tonen in de geschiedenis?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Royk schreef: 11 jun 2020, 12:41
PdK schreef: 10 jun 2020, 21:31
Royk schreef: 07 jun 2020, 20:01 Toffe foto's zeg. Mocht je even van dichtbij foto's maken of zweefde je tussen ze door met je drone? :P

De metro komt echt helemaal tot aan het strand nietwaar?
Hoi Roy,

De Gemeente Rotterdam sta ik bij als adviseur namens Stichting Stelling 33, vandaar dat ik ook in de bouwput stond. Voor de dronebeelden ben ik even buiten beeld gaan staan :)

De metro gaat inderdaad helemaal tot aan het strand. Je ziet goed waar hij de muur zal raken. Precies op een stuk muur dat al na de oorlog is gesloopt. Er komt ook een fietspad te liggen. Die zou dwars door de muur heen gaan op het een na hoogste punt. We kijken nu samen met de gemeente hoe dit fietspad in een mooie flauwe bocht om dit stuk muur heen kan buigen. Ook wordt geprobeerd zoveel mogelijk zichtbaar te houden voor de toekomst.

Groeten, Peter
Begrijp ik hieruit dat ze de tankmuur een deel gaan blootleggen zodat mensen zien dat er een tankmuur is (en wellicht wat interesse tonen in de geschiedenis?
Ze zullen hem niet veel verder blootleggen. We gaan inzetten op zoveel mogelijk bloot laten wat er nu al zichtbaar is. In het oorspronkelijke plan zou de muur weer grotendeels onder het nieuwe duin verdwijnen.
Olieman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2015, 17:47

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Olieman »

Hier wat foto's van de aanleg van de bitumen zeewering tegen de duinenrij HvH, nadat de tankmuur onder het zand was weggewerkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Recht zo die gaat!
Olieman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2015, 17:47

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Olieman »

Sorry, dat moet zijn : vóórdat de tankmuur onder het zand was weggewerkt.
Recht zo die gaat!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Bron is Beeldbank Rijkswaterstaat. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Royk »

PdK schreef: 11 jun 2020, 14:20

Ze zullen hem niet veel verder blootleggen. We gaan inzetten op zoveel mogelijk bloot laten wat er nu al zichtbaar is. In het oorspronkelijke plan zou de muur weer grotendeels onder het nieuwe duin verdwijnen.
Jammer dat ze de bunkers en geschiedenis zo verstoppen. Er is veel te vertellen en te zien.
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door aad-G »

bunker.JPG
Is deze 600 nog aanwezig aan het eind van de muur
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Hoi Aad,

De 600 ligt (nog steeds) landinwaarts, links van de trap. Op de foto is een 653b te zien en deze is helaas gesloopt op 14-02-1953. Niet zo gek ver na jouw foto? Overigens stond deze bunker niet aan de het einde van de muur, al was dat wel de bedoeling. Door betonschaarste is dit stuk muur nooit meer afgemaakt. In plaats daarvan eindigde de muur in een 667, net voorbij de Rechtestraat.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door aad-G »

Hallo Peter,
Het verkeerde kaartje gebruikt de 653b word aangegeven als 600
De 600 achter het duin werd in 1950 door een gezin bewoond, een stukje uit mijn herinnering.
Zoals het platform op het duin voor een flak ten noorden van de trap-opgang af en toe komen de beelden naar boven als foto,s veel objecten gezien welke nu zij verdwenen.
Staalduinen bos waarvan alle bunker waren beschilderd met bomen als Camouflage, de sanitair bunker waar binnen een kamer volstond met kopjes en borden, op karretjes, met de bekende adelaar, dat hadden wij mee moeten nemen had goed geld opgebracht voor verzamelaars.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”