R 601 - Garage met leefruimte

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

Ik zag dat er maar weinig nieuws plaats vind in deze topic dus het volgende bericht is onder voorbehoud van de ontwikkelingen
die er aan te komen zijn.

Naar alle waarschijnlijkheid zal de R 601 gelegen in Wn 30 H binnenkort eigendom zijn van Stichting Vesting Hoek van Holland zo ook het privaat gebouwtje dat er tegenover ligt.

De kans bestaat daar zijn de meningen nog over verdeeld dat deze tijdens de Bunkerdag van 2020 voor het publiek in kale toestand te bezichtigen zal zijn maar later meer daar over.

Klaas-Willem
Swaken
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2019, 15:03

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door Swaken »

Beste KWD,

Dit weekend geweest was er een boottocht op de tankgracht met enkele bijhorende stellingen te bezichtigen, georganiseerd door de stichting Atlanticwall HvH.
Op onze vraag hebben we de Wn 30H kunnen gaan bezoeken en inderdaad, de stichting heeft de bunker aangekocht, samen met de Fa latrine. Enkel de 501 heeft men nog niet in hun bezit en behoort nog tot de aanpalende firma.
We hebben de bunker kunnen betreden en hebben een groot aantal foto's kunnen nemen. Het was de moeite.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door ducatim901 »

Dit maakt het ding zo speciaal.
60 of 70 duizend kilo pantserstaal!
JK
IMG_0147.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Swaken
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2019, 15:03

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door Swaken »

Hey,

Prachtig he, die pantserplaten op elkaar.
Let wel op als je de bunker wil betreden via het mangat. Een van de stijgbeugels is blijkbaar aan het begeven zodat je niet naar beneden valt...., het water in...
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

De 601 is niet langer vrij toegankelijk voor het publiek.
IMG_8258.jpg
Er word hard gewerkt deze zo publieks vriendelijk mogelijk te maken.
Misschien volgend jaar tijdens de Bunkerdag te bezoeken intussen gaan we onvermoeid door want er moet nog een heleboel gebeuren voor het zover is.
IMG_8279.jpg
Dit looppad werd door ondergetekende aangelegd wat rest is de betegeling en het aanleggen van een trap en een wilgen afrastering.

Groet Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door rony »

Mooi werk Klaas.
Allemaal met het schopje?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

Ja Romy,
allemaal met de bats ouderwets handwerk geheel op het oog gedaan.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

IMG_8282.jpg
In navolg van het looppad voor de R 601 moest er ook nog een trap worden aangelegd, die ik al in gedachte had uitgedokterd.
Omdat wij (Museum) toestemming hadden verkregen om gebruikte tegels en stoepbanden te mogen gebruiken was het een hele voorsprong vooruit.
IMG_8286.jpg
De materialen die al aanwezig waren maakten het geheel een stuk eenvoudiger aan te leggen, eenmaal de humuslaag te hebben verwijderd ging het afgraven een stuk voorspoediger.

Alles werd op het oog uitgevoerd zoals ik bedacht had de tegels die ik gebruikte om de stoepbanden beter te kunnen situeren worden later vervangen door IJssel steentjes wat origineler oogt.
IMG_8289.jpg
Door de vele stenen die in de aarde zat duurde het zetten van de laatste band wat langer dan ik had voorzien maar het resultaat is er niet minder om.

Klaas-Willem (Zand Haas)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

IMG_8338.jpg
Vandaag is er tijdens werkzaamheden bij de R 601 in het struikgewas een Tobruk gevonden die eerder als verloren geboekt stond, daar de gehele stelling al jaren geleden behoorlijk is gesloopt vanwege economische redenen was dit een verwelkomende verrassing.

Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door tim »

Gaaf Klaas,
Vanaf de andere kant van de spoorbaan zag ik links achter het hek ook iets liggen.. was dat toevallig deze tobruk?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

Tim Schreef
Vanaf de andere kant van de spoorbaan zag ik links achter het hek ook iets liggen.. was dat toevallig deze tobruk?


Ik zou het niet weten wat je hebt gezien Tim van de andere kant maar deze Tobruk ligt geheel verscholen in een bodem bedekkende Heidra en is niet echt zichtbaar pas als je er boven staat dan zie je pas dat het om een Tobruk gaat.

Misschien dat je Laser ogen hebt en overal doorheen kan kijken, ik moest echt twee keer kijken om het door te hebben.

IMG_8340.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door rony »

Mooi werk Klaas en nog een leuke ontdekking erbij.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door tim »

KWD schreef: 01 apr 2020, 23:35
Tim Schreef
Vanaf de andere kant van de spoorbaan zag ik links achter het hek ook iets liggen.. was dat toevallig deze tobruk?


Ik zou het niet weten wat je hebt gezien Tim van de andere kant maar deze Tobruk ligt geheel verscholen in een bodem bedekkende Heidra en is niet echt zichtbaar pas als je er boven staat dan zie je pas dat het om een Tobruk gaat.

Misschien dat je Laser ogen hebt en overal doorheen kan kijken, ik moest echt twee keer kijken om het door te hebben

Zodra ik weer de kracht heb om zover te fietsen ga ik er weer een keer kijken.. Ik weet dat ik toen Peter nog heb gevraagd of hij wist wat het was, ik dacht zelf dat het misschien een restant van een spoorwegversperring was, maar dat was het niet volgens Peter. Ik weet alleen niet meer wat het volgens hem wel was :roll: :D


IMG_8340.jpg
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

Hé Tim,
Vandaag de ring even weer zichtbaar gemaakt misschien dat je hem de volgende keer als je langs rijd wel goed ziet.
IMG_5607.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: R 601 - Garage met leefruimte

Bericht door KWD »

IMG_5620.jpg
Vandaag een proef gestart om te zien hoeveel aarde en zand er op het dak van de R 601 ligt.
IMG_5619.jpg
De bedoeling is om deze aard laag in zijn geheel te verwijderen, het dak daarna water dicht te maken en daarna er weer een aardlaag met gras er overheen aan te brengen.

Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”