Granaten gevonden Festungvorfeld

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door tim »

In het Festungvorfeld (Honselersdijk) zijn bij werkzaamheden in de nabijheid van een brug in een week tijd 4 Franse 13 centimeter granaten uit de eerste wereldoorlog gevonden.

Deze brug was in de oorlog voorzien van een vernietigingslading, welke nu deels is aangetroffen. Waarschijnlijk zijn de granaten na het onschadelijk maken weer in de grond begraven (of in het water gegooid).

https://www.ad.nl/westland/opnieuw-drie ... ~a7118d94/

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Wiend
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:52

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door Wiend »

Als ik op Google maps kijk, zie ik op de brug nog iets van beton, waarvan het nut mij niet meteen duidelijk is. Is dat iets oorlogs, of daarna?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door tim »

Goedemorgen,
daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Ik denk iedergeval niet dat ze aanpassing aan de brug hebben gedaan om het te ondermijnen..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door ErwinZ »

Om welke brug gaat dit precies, is dit de brug over de voormalige haven van de veiling?

In ieder geval waren veel bruggen (gedeeltelijk) opgeblazen in die omgeving of op een andere manier 'versperrt'. Op 1.11.44 is de Zwaansheulbrug gemeld als geheel opgeblazen en voorzien van een houten noodbrug. In April 45 is er nog een restant munitie (zware granaten) gemeld op het veiling terrein.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door tim »

De werkzaamheden waren bij de zwaansheulbrug.
Het is mogelijk dat de oude brug afgebroken is, en vervangen door een houten om deze snel op te kunnen blazen in geval van een aanval? Opzich niet heel logisch want een betonnen of stenen brug kan je ook opblazen.

Ik zou me kunnen indenken dat ze de verbinding zo lang mogelijk open wilde houden voor eigen eenheden, en een houten brug is in iedergeval niet begaanbaar is voor vijandelijke zware tanks..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door ErwinZ »

Je wil 1 (of een paar bij een groter gebied) brug heel houden voor terug trekkende troepen. Des te meer je moet verdedigen des te meer er fout kan gaan (neem b.v. Nijmegen). De brug aan de andere kant van de veiling was nog wel compleet en was omgeven door m.g.-posten.

Niet gesprongen munitie bij het opblazen van de brug is erg plausibel. Of weggegooide munitie die achterbleef bij de veiling. In ieder geval munitie die daar door de Duitsers is heen gebracht.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door KWD »

Wat een belangstelling allemaal voor de zwaansheulbrug, op zich geen losstaand geval omdat bij overige bruggen die werden vervangen in het Westland ook al eerder granaten uit de eerste wereldoorlog zijn gevonden.

De Vlotwatering brug (Monster), Galgenbrug (Naaldwijk), Blauwebrug (Poeldijk) en er komen er in de toekomst nog wel een paar bij.

Tim, bekijk de kaart maar eens die je mij ooit stuurde over Brücken - Panzer-U & Minenesperren in het Westland daarop zie je wat er allemaal in het verschiet ligt, binnenkort gaat men de brug bij de Burg. Elzenweg - Dijkweg bij de Bloemenveiling vervangen deze staat ook op die kaart aangewezen als verdacht, wie weet wat daar allemaal nog uit komt aan granaten.

in principe kan je iedere brug na een Sperre als verdacht aanduiden en dat in het hele land.

Overigens een leuk kranten stukje met jou erin, en gisteren nog een aanvulling dat er nog zeven granaten werden gevonden bij de Zwaansheulbrug.

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door KWD »

AD Westland Editie 22-10-2019 - Meer WO I - Granaten gevonden.jpg
Nog zeven Franse Granaten bij Brug 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Granaten gevonden Festungvorfeld

Bericht door KWD »

Een bericht van vorige week Zaterdag waar ik totaal niet verrast over was daar er nog veel meer verassingen te voorschijn zullen komen als er nog meer bruggen in het Westland zullen worden vervangen de komende jaren.
Hoe komt die WO I - Granaat hier.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”