Algemene Vragen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door AvB »

Alle 120s die ik ken hebben een 441P01. (Eentje in Grafenwöhr heeft een oude 21P7)
In Denemarken zijn 613s gebouwd met 441P01 maar die zijn Deckengleich ingebouwd.
In St Nazaire is een 637a (aangepaste 666) te vinden met een 441P01.
De 463P01 werd in alles ingebouwd behalve dus in een 120.
Ik vraag me af wat ze met 100cm en 145cm noemen. Kan niet de koepeldikte zijn.
Van welke datum is deze kaart?
Nicht ärgern - Nur wundern!
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

AvB schreef: Ik vraag me af wat ze met 100cm en 145cm noemen. Kan niet de koepeldikte zijn.
Van welke datum is deze kaart?
De kaart is uit 1942.
Met 100 en 145cm bedoelen ze de doorsnee van de top van de koepelbinnenzijde.
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Algemene Vragen

Bericht door Panzerwerk »

Op Goeree is in dit programma een 462P01 gepland bij Stellendam (staat hier nog net op
de kaart).

Typisch dat er bij Monster een kleine Art. waarnemer gepland is, terwijl je vaak
bij kustbatterijen van de landmacht (althans in Dk) een 441P01 in 120a ziet. Dk
is in deze context geweldig, omdat je in de 120 nog echt de 'open' opzet van de batterij
ziet. 636 voor zeedoelen en de 120 aan de landzijde van de batterij voor landbeschietingen.

Gezien de vroege planning en ligging binnen K.V.A. Dordrecht zijn de 143 en 120 naar
mijn mening het meest aannemelijk. Staat Scheveningen (143/militair oefenterrein)
toevallig op deze kaart?.

Verder: weet iemand toevallig off-hand of in Wn46 H. tevens de staf van een Artillerie-Abteilung
heeft gezeten. Op Walcheren zijn alle 120's (met 441P01) afdelingshoofdkwartieren. De vuurleiding
van de batterijen wordt verzorgd door de keten van 143s, met aan iedere batterij (iig na de Verschartering)
een vaste waarnemer toegewezen in het verbunkerde schootsveld. Dat verklaart o.m. de geringe afstand
tussen de 143 en 120 in Zoutelande. 143 als waarnemingspost voor Westkapelle (Hötzendorff) en de 120
voor de afdelingsstaf.

De 637a in de KVA's van het Gen.kdo. XXV A.K. (zuid Bretagne) zijn zoals de type-aanduiding aangeeft
aangepaste 637s in de zin dat de Messstand is vervangen door een koepel. De 666 is echt een ruime slag
kleiner en heeft ook een totaal andere functie (infanterie ipv artillerie). Dat zie je ook terug in de vergroting
en uitvoering van de gebruikte optieken.

Btw, binnen sector van Gen.Kdo. XXV AK is ook een 615 (verkleinert) gepland :shock: .
Ben erg benieuwd of die ooit is gerealiseerd :roll:

Peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Jan, interessante kaart en vraag.

Ik ben slecht thuis in het Panzer gebeuren, maar in Wn. 14, het eerste Wn. binnen de binnenste tankgracht was een 666 in aanbouw. Wn. 9 is precies weer het eerste Wn. binnen de Buitenste tankgracht. Nu waren er nog geen tankgrachten in '42, maar misschien is hier een link tussen te vinden?

Gezien de 463 P01 voor Artillerie doeleinden is, zou het voor Wn. 9 te maken kunnen hebben met de nabij gelegen HKB Monster? En voor Wn. 32 voor het achterliggende Stp. VII met 4 x 15 cm ?
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Algemene Vragen

Bericht door Panzerwerk »

Hé Peter,

De 666 had een 486P2 of 749P3 en is enkele jaren
later in bouw geweest dan deze planning. Op de kaart
die Jan postte, kan je zien dat ze bij de koepel in Wn 9
de batterij aanduiding van Montser staat (3./745), gelijk als
bij de andere batterijen (o.a. Stellungsbatterie (Küste) 167 en
1./663)

Peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Ha Peter,

Het tijdsverschil had ik in de gaten, maar ik hoopte op een link van de aanbouw in 45 en planning in 42. Wellicht een laat vervult verlanglijstje...?

De aangegeven eenheden zijn blijkbaar niet gebleven? later wordt in HKB Monster 6./1230 aangegeven. En ook de andere gegevens vind ik nergens meer terug. Maar ik ben niet thuis in dit soort gegevens. Hoe ontcijfer je zoiets het beste, bijv het 3e regiment van het 745ste leger? En vond je ergens gegevens m.b.t. tot deze eenheid in Wn. 9 gezien je deze aan Monster koppelde.
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

PdK schreef:Hoe ontcijfer je zoiets het beste, bijv het 3e regiment van het 745ste leger? En vond je ergens gegevens m.b.t. tot deze eenheid in Wn. 9 gezien je deze aan Monster koppelde.
3de regiment Heereskustenartillerieabteilung 745, deze was onderdeel van de 719de Infanteriedivision die weer viel onder het 88ste legerkorps.
Het 3./745 bezette tot het najaar van 1943 de H.K.B. Monster. daarna werd die taak overgenomen door 6./1230
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Algemene Vragen

Bericht door Jeroen R. »

jan lugtmeijer schreef:
PdK schreef:Hoe ontcijfer je zoiets het beste, bijv het 3e regiment van het 745ste leger? En vond je ergens gegevens m.b.t. tot deze eenheid in Wn. 9 gezien je deze aan Monster koppelde.
3de regiment Heereskustenartillerieabteilung 745, deze was onderdeel van de 719de Infanteriedivision die weer viel onder het 88ste legerkorps.
Het 3./745 bezette tot het najaar van 1943 de H.K.B. Monster. daarna werd die taak overgenomen door 6./1230
Hoi Jan en Peter,
Kriegsgliederungen (Order of Battle), zeg maar de organisatiestructuur van een leger, is idd wat anders dan bunkers, maar minstens zo interessant. Er is soms namelijk een verband tussen de gebouwde typen bunkers en de verantwoordelijke eenheid in dat gebied te vinden. Dit terzijde.
Volgens mij moet het zijn: 3e Batterie H.K.A.A. 745 (niet regiment!). Overigens geen onderdeel van 719 Division (Divisionsbatterieen vielen onder een divisie, maar dat is deze batterij niet), de HKAA viel direct onder de Artilleriekommandeur (Arko) van het 88e. De batterij is later niet overgenomen maar omgenummerd (per 10.12.43). De moeilijkheid met legereenheden is dat er voortdurend verplaatsingen en/of omnummeringen plaatsvonden, waardoor een gegeven; bijv. ' xx divisie viel onder xx legerkorps', altijd tijdelijk van aard is. Omnummeren van bunkerstellingen (of zelfs verplaatsen) kennen we natuurlijk ook, zorgt altijd voor de nodige spraakverwarring.
Groet,
Jeroen
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi jeroen,
Uiteraard batterie en geen regiment.
En mijn fout, het was inderdaad geen divisiebatterij. Maar ik wist niet dat de H.K.A.A. 745 dezelfde abteilung was als de 1230....
Vind het omnummeren van bunkerstellingen al lastig genoeg :mrgreen:
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Panzerwerk schreef:Staat Scheveningen (143/militair oefenterrein)
toevallig op deze kaart?.
"Vreemd genoeg" stond er helemaal niets gepland voor Scheveningen.
panzerturmescheveningen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Jeroen,

Dank voor de duidelijke uitleg. De verbanden tussen de type bunkers en lokaties vallen inderdaad hier en daar op. Al kan ik er vaak geen touw aan vast knopen..
Met de eenheden en verdelingen ben ik (te) weinig bezig, maar is hier handig naslag werk voor te vinden?

Bijv. documenten waar onderstaande gegevens in staan? M.b.t. Hoek van Holland wil ik me hier te zijner tijd meer in verdiepen.
In de verschillende bunkerboeken wordt bijv. al snel gerept in lange getallen en afkortingen als LLXXVI, KVA, OKW enz. Jammergenoeg voel ik me dan genoodzaakt hier overheen te lezen. Maar het lijkt erop dat al snel aangenomen wordt dat men weet wat dit precies betekend.

Een flinke verdieping in deze materie lijkt daarom nodig. Maar is er geen handig "Duitse legereenheden en organisatie voor dummies" op de spreekwoordelijke markt..?
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Bunkertju »

Dat moet dan de 143 van BP 231 (Wasserturm) zijn geweest ligt nog wel in Stp Gruppe Scheveningen.
Staat niet op de kaartjes.

De bunker is hede ten dage nog wel aanwezig maar helaas niet te bezoeken.
De bunker ligt militair terrein (Onder de grote golfbal :D ).

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door AvB »

Lijkt erop dat deze kaart uit de tijd komt dat het Landfront IJmuiden
nog zou worden uitgebouwd met bergen 110a's. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Danny »

Prachtig kaartje Jan. Nooit geweten dat er in Katwijk ook 2 panzertürme aanwezig waren.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Ha Danny,

Het zijn geplande Pantserkoepels, dus blijkbaar niet gebouwd?
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”