B.P. 29 - Flagruko

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
BunkerOwner

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door BunkerOwner »

Het werken zonder een helder en duidelijk plan heeft vele nadelen, meer dan voordelen.
Maar dat is een eigen keuze.

Je gaat nu waarschijnlijk een hoop zaken (en kosten) tegenkomen, of onnodig extra kosten maken later, door zaken die voorzien hadden kunnen worden. Een plan is veel meer dan een mooie show, een goed plan maak je in eerste instantie voor jezelf (de eigen organisatie). Zonder plan weet je niet waar je heen gaat.

Eén van de meest uitgesproken spreuken door mijzelf: "voorbereiding is alles, al het andere ligt buiten je macht..."

Zorg dat niets van het werk voor niets zal zijn. Zijn al vaker mensen een locatie kwijtgeraakt nadat ze een hoop werk erin hebben gestoken. Een goed plan en brede steun (omgeving, lokale overheid etc.) helpt mee in het creëren van zekerheden voor de toekomst.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ErwinZ »

Dames we hebben het hier over het leeg halen en afentoe openstellen van een bunker. Hoeveel planning heb je daar voor nodig behalve wat, met mouwen opgestrookte, enthousiatelingen op de goede plek en tijd te krijgen. Bij een full-blown musuem wordt het een ander verhaal.

Ramon ga gewoon lekker door in je eigen tempo. Dat er iets gebeurt daar met dat object is al een wonder op zich.

Zou wel een graag een keer willen rondlopen daar met de camera :)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door AvB »

Als de basis niet goed staat kan je graven wat je wilt, tot je er uit wordt geflikkerd. En bedenk wat je gaat toevoegen aan de rits bunkermusea die er al zijn.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door WimVe »

ramondunen schreef: Het voorstellen word niet toegejuicht,het zijn verzamelaars en die blijven toch liever iets achteraf.
Ook zijn het mensen die niet perse met hun naam in de media willen,het enigste wat deze mensen willen is hun spullen op een daarvoor geschikte locatie tonen en bij iedere openstelling een ander thema opbouwen.
Dit schept variatie en nodigt iedere keer weer uit tot een bezoek omdat er weer andere spullen te zien zijn.
De nadruk zal liggen op het feit dat alle getoonde spullen met Den Helder te maken hebben.
Dit is/was de missie. Dus iets meer dan alleen maar openstellen.

Als ik gemeente ambtenaar zou zijn je je komt met zo'n verhaal, nou dan kom je niet ver.
Simpel alleen al omdat je als eigenaar (gemeent ?) dus als (eind)verantwoordelijke instantie niet weet wie of wat er in dat ding gaat gebeuren.

Ene ik ben voorstander van behoud etc van bunkers.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Hallo,
op zich wel leuk dat andere mensen zich drukker maken om het papieren gedeelte dan wij zelf.
Wij zijn tijdens het graven aan het overleggen en bedenken dan diverse plannen die heel makkelijk uit te voeren zijn als je een collectie hebt,en die is er!!!
En die plannen worden steeds beter uitgewerkt,iedere keer een stukje verder en beter.
De genoemde gemeente ambtenaar staat erbij en kijkt er naar,en vind het eigenlijk wel prima,zonder dat de gemeente iets hoeft te doen is daar een clubje dat de natuur begeleid,info geeft en toezicht houdt en dat allemaal voor niets,prachtig toch.
Landschap NH komt langs en schrikt van de hoeveelheden zand en knijpt hem,na een praatje en een rondjelopen en uitleg over de toekomst krijgen we te horen dat de gekozen weg prima is en als we paaltjes of draad nodig hebben...
De zogenaamde onkosten zijn nog 30 kuub zand van ons verwijderd,eventuele bonnetjes van het aangeschafte kunnen we indienen bij de stelling DH. De grootste kostenpost word straks de stroomkabel. We weten nog niet of deze 60 meter word of 130 meter. We zoeken namelijk naar het eind van de kabel die op het complex ligt.
Op dit moment zijn er contracten gemaakt met de SSDH waarin duidelijk word gemaakt dat wij dit complex gaan beheren en toegankelijk maken.
Natuurlijk moet je het een en ander op papier hebben staan,maar als je met 4 man staat te scheppen is 1 woord al meer waard dan 4 pagina's,je begrijpt elkaar,deelt dezelfde hobby en hebt een eind doel. Openstellen!
En dat gaat gebeuren op 1e kerstdag als proef,dan mag het publiek kennis maken met een stukje jeugd sentiment.
Wie heeft er in zijn jeugd niet op dat complex gelopen?
Van 12 tot 4 is dan de FL250 geopend en kunnen de mensen een route lopen door de bunker onder begeleidende sfeer van maar liefst 1000 waxines! incl. een kopje koffie en een stukje kerststol.

@ Erwin,je bent welkom om met je camera de bunker vast te leggen,geen probleem.
Iedereen is trouwens welkom,de geschiedenis is namelijk van iedereen,wij proberen het enkel toegankelijk te maken.

Mvg Ramon
BunkerOwner

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door BunkerOwner »

Sorry hoor... maar duizend waxine lichtjes in een afgesloten bunker en dan een evenementenvergunning krijgen voor de openstelling? Ik heb er een hard hoofd in, hoe mooi ook bedoeld.

Waar ik voornamelijk op doelde is 'ervaring'. Ervaring leert dat een 'ambtenaar' wel vrolijk kan toekijken en knipogen... maar dat over 4 jaar hele andere mensen dat stuk op hun bordje krijgen, en dan kun je maar beter de boel goed op papier hebben staan met betrekking tot eigendom/beheer en/of exploitatie. Anders ben je binnen no time jullie juweeltje kwijt, en dat lijkt me doodzonde.
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door BetonBijter »

Wil geen betweter zijn, maar een openstelling op Eerste Kerstdag lijkt me toch een klassiek
voorbeeld van 'bad timing'. Die dag is voor velen een dag die men, elk op eigen wijze, in
familiekring thuis viert. Zelfs IKEA is dan dicht! En die duizend waxinelichtjes? Leuk maar
niet praktisch. Brandveiligheid, weinig licht, et cetera. Is er aan een verzekering gedacht
tegen ongevallen? Zo neen, dan zijn de organisatoren hoofdelijk aansprakelijk als er iemand
zijn kerstballen bezeert. Ik waardeer het enthousiasme, maar amateurisme overheerst mijns
inziens. Desalniettemin: good luck!
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door tim »

Dat van eerste kerstdag open lijkt me niet zo heel handig, maar verder moeten jullie vooral doen wat je zelf verstandig lijkt!

Eerst de boel schoon en leeg, dan laat je zien dat je goede bedoelingen hebt en crëer je draagvlak bij de verantwoordelijke ambtenaren. Daarna ga je met zn vieren eens rustig nadenken en zaken uitwerken.

In het slechtste geval heb je een paar maanden van je leven gewijd aan het schoonmaken van een bunker waar je verder niks mee kan. Dan heb je iedergeval wat nuttigs gedaan voor behoud van die bunker!

Wij zijn hier ook zo begonnen, en ik moet zeggen dat we het nu aardig voor elkaar hebben :D

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Joop Schreuder † »

Het ligt niet aan het wel of niet gedogen van het gescharrel rond een bunker door de gemeentelijke beheerder van de betreffende openbare ruimte. Deze beheerder bepaalt het niet, hij kan alleen besluiten om wel of niet te handhaven, maar dat geeft jullie geen enkele vrijbrief.

Begin in ieder geval zelf eerst met nazoeken wat wettelijk wel kan en niet kan op de locatie.
Ligt de bunker bijvoorbeeld in een natuurbeschermingszone of veiligheidszone dan kan je een museumfunctie al vrijwel vergeten, tenzij onder zeer strikte voorwaarden. Maar daarvoor is wel een voor het beheer van de bunker verantwoordelijke en aansprakelijke rechtspersoon nodig.

Als de bunker is geregistreerd als gemeentelijk monument kan je ook nog eens worden vervolgd en financieel aangeslagen als je zonder toestemming veranderingen aan brengt die zonder herstelwerk achteraf niet meer in originele staat zijn terug te brengen. Voorbeelden zijn gaten boren (al is het maar voor een plugje), schilderwerk, muren metselen die zijn aangebrand op het bestaande werk (met specie ertegenaan gezet) etc.

Dan moet er ook nog met de eigenaar (en evt gebruiker en/of beheerder) van zowel de grond als de bunker een gebruiksrechtovereenkomst worden afgesloten. Ook daar kunnen voorwaarden aan worden verbonden, in ieder geval om de eigenaar te vrijwaren voor gevolgen van het gebruik door jullie.

Als je een museale functie wil geven moet je ook iets regelen voor je wettelijke aansprakelijkheid jegens de bezoekers. Alle schade of letsel die zij oplopen tijdens het museumbezoek (bijvoorbeeld als gevolg van verstikking door koolmonoxide agv 1000 brandende waxinelichtjes in een afgesloten ruimte), mag je anders helemaal zelf betalen.

En zo zijn er nog wat zaken die je wel goed moet regelen.


Als je het aandurft, hulde en veel succes ermee! Ik kom dan zeker een keer kijken.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Remco de Goede »

BunkerOwner schreef:

Waar ik voornamelijk op doelde is 'ervaring'. Ervaring leert dat een 'ambtenaar' wel vrolijk kan toekijken en knipogen... maar dat over 4 jaar hele andere mensen dat stuk op hun bordje krijgen, en dan kun je maar beter de boel goed op papier hebben staan met betrekking tot eigendom/beheer en/of exploitatie. Anders ben je binnen no time jullie juweeltje kwijt, en dat lijkt me doodzonde.
Daar ben ik het roerend mee eens, dit punt zijn we op Overvoorde ook eens tegenaan gelopen. De vorige "ambtenaar" was laaiend enthousiast, maar ondertussen afgetreden en de nieuwe "ambtenaar" "zal het een zorg zijn".
Ik vind het een schitterend inniatief, maar hoop niet dat het over een tijdje allemaal voor niks is geweest.
BunkerOwner

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door BunkerOwner »

Remco de Goede schreef:
Daar ben ik het roerend mee eens, dit punt zijn we op Overvoorde ook eens tegenaan gelopen. De vorige "ambtenaar" was laaiend enthousiast, maar ondertussen afgetreden en de nieuwe "ambtenaar" "zal het een zorg zijn".
Ik vind het een schitterend inniatief, maar hoop niet dat het over een tijdje allemaal voor niks is geweest.
Dat is ook voor mij de reden tot waarschuwen... het is zo zonde als je zo enthousiast ergens aan begint, om dan tegen de lamp te lopen op zaken die je vooraf had kunnen bedenken of voorkomen. Hoop net als de rest dat het jullie lukt er een succes van te maken... maar leer dan wel van de ervaringen van de gene die u voorgingen ;)
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door jvth »

Kroontjesbunker is open
Artikel van Ed Dekker in de Helderse Courant, 24 december 2015
Den Helder * Een bijzonder uitje op Eerste Kerstdag. Voor het eerst is de Kroontjesbunker bij Fort Kijkduin openbaar toegankelijk. Tussen 12 en 16 uur kan iedereen een kijkje nemen in dit vroegere Duitse hoofdkwartier van de luchtafweerverdediging. Er branden bijna zevenhonderd waxinelichtjes. Vrijwilligers geven uitleg over de Fl250, de enige overgeblevene van dit type in Nederland. Koffie, thee, oliebolletjes en kerstbrood zijn gratis verkrijgbaar, dankzij bedrijven. Vrijwilligers knappen de Kroontjesbunker op. Rond de bunkers kan een wandeling worden gemaakt, van ongeveer een uur. De route voert ook door Huisduinen.
In de Fl 250 staat een donatiepot.
Pretige kerstdagen,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Bas de Mos »

Ziet er gezellig uit! Blijft mooi hoe veel sfeer waxinelichtjes kunnen geven, ik gebruikte het vroeger ook vaak met fotograferen in bunkers. Ben benieuwd hoeveel bezoekers jullie over de vloer hebben gehad!

Iets anders, het zou gaaf zijn als die bunker binnen gereindigd werd! Misschien wel een sponsor voor te vinden?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door WimVe »

Mooie actie !
Ook leuk om te lezen dat jullie al sponsors hebben.

Op voor de betonmolen van goud in 2016 !
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Hallo Bas,Het juiste aantal weten we niet,maar het gaat ruim over de 500 en richting de 700,we waren hier zelf ook even van geschrokken hoeveel mensen er op af kwamen. Maar daar hebben we ook weer wat van opgestoken,sommige dingen moeten anders,maar daar was deze openstelling ook voor,om eventuele knelpunten te vinden.
Van 1 tot 3 heeft de hele Auswerteraum volledig vol gestaan met koffie drinkende mensen,en over de paden liepen meer mensen als in het zomerseizoen.
De sponsoren hebben de hapjes beschikbaar gesteld en geen mega geld bedragen.
En de wanden gaan we ook reinigen,daar zijn we al mee bezig,met een tanden borstel is namelijk heel voorzichtig de graffity van de muur te borstelen,ook het roet verdwijnt dan en de originele kleur komt tevoorschijn.
Met een bouw stofzuiger gaat het iets sneller,maar er is geen stroom,dus daar ga je weer. In Januari gaan we kijken of de gevonden kabel nog te gebruiken is,er hoeft dan enkel een las en 80 meter kabel te komen,anders word dit 220 meter.
Indien er interesse is dan schrijf ik hier wel een stukje over de voortgang van de FL250,u kunt natuurlijk ook de pagina bekijken,dit kan zonder account.

Mvg Ramon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”