Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

Hallo Ron,

ik heb een vraagje. Heb jij de bunkers via oude stafkaarten gevonden? Of heb je de bunkers zelf in kaart gebracht? Zou het misschien mogelijk zijn om er een kopie van te kunnen krijgen. Ik ben altijd op zoek naar kaarten met bunkerposities.

Met vriendelijke groeten,

MM 305
bunkertje

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door bunkertje »

Beste(n)

Ik ben blij na meer dan twee jaar te mogen merken dat er eindelijk eens werk gemaakt wordt van die website over de KW-linie. Ik heb zelf al meermaals gehoord uit verschillende bronnen dat men met dit project bezig was maar heb er tot op heden nog geen resultaat mogen van vaststellen. Zelf ben ik de webmaster van http://www.bunkergordel.be die volledig handelt over de bunkergordel bruggenhoofd Gent, Tête de Pont de Gand. Mochten de makers geinteresseerd zijn in bijkomende informatie, mogen zij altijd contact opnemen. Indien anderzijds iemand nog bijkomende informatie of foto's mocht bezitten van bruggenhoofd Gent, zou u mij een geweldig plezier doen. Het is namelijk nog veel moeilijker originele foto's te vinden van Bruggenhoofd Gent dan van de KW-linie waar ikzelf toch al meermaals originele foto's van heb weten aan te treffen. De linie Bruggenhoofd Gent is trouwens de voorbeeld linie geweest naar dewelke de KW-linie 4 jaar later gebouwd is.
Er staat trouwens op mijn website een korte beschrijving en vergelijking van bruggenhoofd Gent met de KW-linie.

Alvast succes met het project en hopenlijk een bunkersite erbij in de nabije toekomst.

p.s. Voor de geinteresseerden: het huidige resultaat van mijn eigen website is op het moment het resultaat van 2 jaar (iets te intensief om goed te zijn) veldwerk, fotograferen, informeren, verwerken van te vinden informatie, website schrijven.

Bunkertje
http://www.bunkergordel.be
info@bunkergordel.be" target="_blank
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

MM 305 schreef:via oude stafkaarten gevonden? Of heb je de bunkers zelf in kaart gebracht? Zou het misschien mogelijk zijn om er een kopie van te kunnen krijgen. Ik ben altijd op zoek naar kaarten met bunkerposities.
MM 305
Hallo MM305,

Mijn excuses voor het late antwoord, maar door een lange vakantie heb ik even een aantal weken niet meer op dit forum gekeken.

Ik ben letterlijk tegen de KW-linie 'aangelopen', toen ik bezig was de forten van de Stelling van Antwerpen langs te lopen. Toen ik bij Fort Lier was aangekomen ontdekte ik de meest noordelijke bunkers van de KW-linie. De enige kaart die ik in het begin heb gevonden was de kaart in het Duitse 'Denkschrift', die achteraf niet erg nauwkeurig bleek te zijn, maar wel aangaf waar ik ongeveer moest zoeken. De meeste kazematten heb ik teruggevonden door het gebied te voet en per (vouw-)fiets te doorkruisen. Het noordelijk deel tot aan Leuven heb ik inmiddels voor het grootste deel teruggevonden, met uitzondering van een aantal Communicatie- en Verbindingsbunkers, die wat verder achter de linie liggen.

Ik kom later nog wel even terug op het kaartenmateriaal.

Leuke website over het bruggenhoofd Gent

Groet,

Ron.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

Bedankt voor je reactie Ron.

Hopende dat je een mooie vakantie hebt gehad. De rest komt later wel aan de beurt.

Met vriendelijke groet,

MM305
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Het is toch maar goed, dat ik een of twee keer per jaar de al bekende delen van de KW-linie weer eens naloop. Want toen ik eerder deze week in Peulis kwam, dacht ik: "Daar gaat-ie"

Men was druk bezig de langs de weg staande L22 af te breken. Volgens het bord dat er stond, werd de strook grond als bouwkavel verkocht, en daarom werd de in de weg staande bunker verwijderd.

Eerst een foto van een jaar geleden: nog in volle glorie.
Afbeelding

En daarna 2 foto's van de afbraak. De muren en het plafond zijn ong 1 - 1,20m dik, en let eens hoeveel bewapeningsijzer er in zat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbraak blijft een triest gebeuren, maar ik heb in ieder geval de foto's nog, en nu gedocumenteerd wanneer hij is afgebroken.

grtz Ron.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Danny »

Zo flink wat ijzer inderdaad!
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Update KW-linie

Er sinds enige tijd wat beweging gekomen in het KW-project. Het Regionaal Landschap Dijleland http://www.rld.be/ wil een folder gaan uitgeven, een wandeling uitzetten en een website samenstellen met alle bunkergegevens.

Er is zelfs sprake van een 'inwandelmoment' met 'officials' en de pers waarbij een aantal bunkers aan de toegestroomde menigte getoond moet gaan worden. Zuid van Leuven (het deel waar ik me niet mee bemoei) is men bezig een aantal bunkers tot vleermuizenwoonplaatsen in te richten. De aan de website ten grondslag liggende database zijn we nog aan het vullen, maar een groot deel van het werk is inmiddels al verricht. Eind van het jaar moet het geheel compleet zijn. Het RLD heeft voor dit project subsidie bij de Provincie (Vlaams Brabant) aangevraagd.

Nu ik toch bezig ben, wil ik even een mooi stukje van de KW stelling laten zien, dat inmiddels tot natuurreservaat is uitgeroepen.

Bij het stadje Haacht bevindt zich een inlaatsluis, waar vroeger water van de Dijle in een in 1939 aangelegd anti-tankkanaal kon worden gebracht. Het ziet er wat vreemd uit, maar de dijken waren vroeger lager. Ook kon het water van de Dijle door sluizen hoog worden opgezet.

Afbeelding

De inlaat werd beschermd door een 'standaard' KW-mitrailleurbunker met 2 schietgaten.

Afbeelding

Het anti-tankkanaal was een meter of twee diep, en was aan de westkant van een dikken betonnen muur voorzien, om te voorkomen dat tanks of andere voertuigen de westelijke oever zouden kunnen bereiken. De muur ligt er nog, en is maar liefst 4000m lang. (Ik kan het weten want ik heb hem heen en terug gelopen!)

Afbeelding

Op sommige plaatsen is de gracht droog, en hier en daar is hij nog met water gevuld.

Afbeelding

Het geheel is natuurgebied en er ligt een pad aan beide kanten van het kanaal en de muur. Mooi voor een middellange wandeling.

Tenslotte, vlak bij de inlaatsluis staat achter een paar huizen deze kazemat, met deels de camouflage er nog omheen.

Afbeelding

prettige vakantie!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Danny »

We worden weer verwend met al die mooie foto's. Hou ons op de hoogte over het verdere verloop van het project. Erg interessant allemaal!
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

Helemaal met Danny een Ron mooie ploatjies hoor....
Denk dat ik Sander en Steven toch maar weer eens warm ga maken voor een tripje naar Belgie.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

Dag heren,
Ik heb op Flickr nog een foto's gevonden van de KW linie, foto's zijn o.a. gemaakt door Koen Demarsin en Bart Degraeve.
Er staan ook nog foto's op van Eben Emael.
http://www.flickr.com/photos/koendemarsin/page2/" target="_blank
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Versterkte Positie Namen.

Afgelopen week ben ik een keertje in Namen naar forten gaan zoeken. Wat heeft Namen met de
KW-linie te maken? zul je je afvragen. Het was de bedoeling dat de KW-linie in Namen zou
eindigen. Alleen dat plan is nooit uitgevoerd, zodat de linie uiteindelijk in Wavre zijn zuidelijkste
punt bereikte. Men was nog bezig in het terrein te verkenen waar alle kazematten geplaatst
moesten worden, toen de 2e wereldoorlog ook België bereikte. Wel zijn begin 1940 alle
versperringen langs het geplande tracé van de linie gesteld, maar deze werden niet bestreken
door vuur uit kazematten.

Als belangrijk verkeersknoopunt was Namen al sedert de 17e eeuw een versterkte stad. In de stad
bevind zich een enorme citadel, die vele malen is uitgebreid, maar die in de 20ste eeuw bij de
verdediging geen rol meer speelde. Rond 1890 werd een cirkel van 9 forten rond Namen
aangelegd., Dit waren moderne artillerie forten, die qua uitvoering op verkleinde versies van de
forten rond Luik leken.

In de eerste wereldoorlog in 1914 werd een aantal van deze forten verwoest door de oprukkende
Duitse strijdkrachten die daarvoor zware 30 en 42-cm mortieren (Dikke Bertha) inzetten. Eind jaren
'20 werd besloten dat Namen nog steeds een belangrijk onderdeel van de Belgische verdediging
vormde, en daarom werden 7 van de 9 forten geheel vernieuwd en van intrekbare koepels met
7,5cm geschut voorzien. Een enkel fort kreeg ook 10,5 cm geschut. Alle forten hadden ook een of
meer granaatwerpers van 50mm en luchtdoelmitrailleurs.

Twee van de 'oude' forten (Emines en Cognelée) werden als munitiedepot ingericht.
Zie onderstaand kaartje.

Afbeelding

De zwarte stippellijn linksboven is de plaats waar de stelling Namen aan de KW-linie zou worden
aangebonden.

De grijze cirkel geeft het gebied aan waar zo'n 140 kazematten het gebied tussen de forten
bestreken.

Een paar impressies van mijn kort bezoek.

Afbeelding

Een van de kazematten, bij toeval gevonden tijdens een sanitaire stop.

Afbeelding

Voorterrein van Ft Emines.
Het terrein leek ontoegankelijk totdat ik 2 joggers uit het bos bij het fort zag komen hollen, toen ben
ik ook via hetzelfde omwegje het terrein opgekomen. Het fort is geheel afgesloten en oogt
vervallen.

Plaatje van de ingang
Afbeelding

En als laatste een blik in de droge gracht van de citadel in Namen zelf.
Afbeelding

Meer over de KW-linie in november - watch this space for more!
Blockhausronny

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Blockhausronny »

hey Ron,

mooi gedaan,ik vind dat deze linie te weinig aandacht krijg
zelf ben ik al in Marchovelette,Dave en Cognelée geweest,
plus heb ik een hoop tussenliggende bunkers bezocht

doe vooral zo voort
grtz,Ronny
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door AvB »

Heb je misschien meer foto's van die forten Ron?
Zijn er nog koepels etc aanwezig?
Nicht ärgern - Nur wundern!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Dit zijn alle foto's die ik heb gemaakt - ik heb niet gezien of er nog koepels aanwezig zijn, ik kon niet om het fort heenlopen - ik denk dat alle koepels in de tweede wereldoorlog wel zullen zijn verwijderd. De andere forten zal ik op een latere datum een keer bezoeken.
Blockhausronny

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Blockhausronny »

Koepels zijn er in de forten van Namen inderdaad niet
meer te vinden,in die van Luik des te meer.
Voor wat de andere forten betreft:
Marchovelette wordt door het leger gebruikt voor
explosieventraining,opletten dus.Ook Dave wordt
ook voor training gebruikt:ik zag hier een soort
hindernissenparcours.
Cognelée is open en je kan naar binnen,maar ik ben
nog niet diep geweest,ik was alleen.

mvg,Ronny
Plaats reactie

Terug naar “België”