PFL: Eben Emael

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Plaats reactie
jantje beton

PFL: Eben Emael

Bericht door jantje beton »

Uit een Duits fotoalbum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: Eben Emael

Bericht door BetonBijter »

Lang geleden al, dit topic... Maar hier toch nog even een berichtje met wat
er op de foto's te zien is.

Op de eerste foto is bloc 6 op de achtergrond te zien. De foto daarna toont
een Duitse bezoeker poserend voor blok Mi-Zuid. De derde foto toont bloc 2
en de vierde en laatste foto de hoofdingang (blok 1) van fort Eben-Emael.

De foto van de vernielde opstelling van het anti-tankkanon in blok 2 is naar
alle waarschijnlijkheid gemaakt ná mei 1940. Eind mei is namelijk nog een
Duitse (propaganda)film opgenomen waarbij blok 2 nogmaals met explosieven
is 'aangevallen'. De schade aan dit blok tijdens de filmopnamen was groter
dan tijdens de werkelijke aanval.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Eben Emael

Bericht door rony »

Hebben daar ooit niet meer foto's van Eben opgestaan dan enkel die van Jan Beton?
I'll Come Back.
Gr
rony.
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Betonbijterarchief: Eben-Emael

Bericht door BetonBijter »

Onderstaand wat plaatjes uit de oorlogsjaren van het door de Duitse bezetter opgerichte
kruis ter herinnering aan de bij de aanval op fort Eben-Emael gesneuvelde para's van de
Pi-Zug Witzig.
Op het kruis ontbreekt de naam van Max Maier. Die is niet op het fort gesneuveld, maar
bij de brug van Kanne. Na de bevrijding in 1944 is het kruis weggehaald. Slechts het
betonnen voetstuk is nog terug te vinden.
De dwarsbalk van het kruis is lange tijd bewaard gebleven en in de jaren zestig van de
vorige eeuw door oud-strijders van Eben-Emael tijdens een (omstreden) reunie met leden
van de Pi-Zug aan Rudolf Witzig terug gegeven. Het is daarna opgenomen in de historische
verzameling van de Pionier Kazerne in München. Bij de sluiting van deze kazerne een aantal
jaren geleden, is het spoorloos verdwenen.
1940-45-Kreuz-01.jpg
1940-45-Kreuz-02.tif
1940-45-Kreuz-03.jpg
1940-45-Kreuz-04.jpg
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door ducatim901 »

Volgens een Belgisch verzets document is een deel van de FN wapenfabriek rond 6-7-44 naar Eben Emael verplaatst.
Het ging hierbij om de productie van delen (culasses) van het M.K. 108, een 30mm kanon voor in vliegtuigen.
Deze kanonnen waren o.a. voor de Ta154 en Ju388J.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door BetonBijter »

Die (Duitse) plannen waren er wel, maar zijn volgens mij nooit gerealiseerd.
De ombouw van de ondergrondse kazerne was wel in gang gezet. Aanleg extra
stroomkabels, verbreding toegangen van bepaalde lokalen, et cetera. Vandaag
de dag ten dele nog te zien.
Uiteindelijk is het plan afgeblazen door een combinatie van factoren.
De snelle Geallieerde opmars na D-Day, het Geallieerde luchtoverwicht dat
(ook) het fort en alle omringende wegen kwetsbaar maakte en de onmogelijkheid
om met vrachtwagens (voor aanvoer van grondstoffen- en afvoer van geproduceerde
goederen) in het fort te komen. De hoofdingang en hoofdtunnel waren daarvoor
te gering van afmeting.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
Mara
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2019, 18:29
Locatie: Heerlen

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door Mara »

BetonBijter schreef: 25 mei 2019, 13:58 en de onmogelijkheid
om met vrachtwagens (voor aanvoer van grondstoffen- en afvoer van geproduceerde
goederen) in het fort te komen. De hoofdingang en hoofdtunnel waren daarvoor
te gering van afmeting.
Ik vind het iig zeldzaam, dat men toen geen mogelijkheid had om voor de bevoorrading met vrachtwagens naar binnen kon rijden zoals bij sommige werken van de Maginot Linie....

....bijzonder zeldzaam blijkt het omdat men vlak voor de bouw van het fort voor de aftransport van het puin van de uitgravingen van het Albertkanaal 2 tunnels ging graven van de brug van Ternaaien vlag tot aan de hoofdingang van het fort....dat zijn 1,6 kilometer elk....wat een inspanning om een paar honderd meter weg af te snijden....en dan denken ze niet eraan om bij de nieuwe forten een mogelijkheid inbouwen om met een vrachtwagen veilig in te rijden om bvb munitie veilig te kunnen lossen.....

Ik ben er vandaag ff geweest, maar durfde de tunnels niet ver in want dit is uitermate levensgevaarlijk....

groetjes

Mara
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als oorlog de antwoord is, was de vraag al fout.... :roll:
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door BetonBijter »

Het verdedigingsconcept dat ten grondslag lag aan de ontwikkeling en de bouw van de vier nieuwe forten in de
Vesting Luik voorzag niet in de aanleg van separate munitie- en manschapsingangen voor deze nieuwe forten
simpelweg omdat de Belgische legerleiding dat overbodig achtte. Elk fort had een voorraad munitie (en levens-
middelen) die voldoende geacht werd voor een periode van drie maanden strijd. Die periode werd lang genoeg
geacht om in samenwerking met het in de intervallen tussen de forten opgestelde veldleger en hulp van Franse
en Britse zijde de krijgskansen bij een Duitse aanval te keren.

Met de kennis van vandaag weten we dat het Belgische (en Geallieerde) verdedigingsconcept in de maanden
mei en juni van 1940 niet gewerkt heeft. De bouw van eventuele munitieingangen waarlangs vrachtwagens bij de
forten naar binnen hadden kunnen rijden, zou geen invloed op het verloop van de fortenstrijd hebben gehad.
De Belgische krijgsmacht kende een lage graad van motorisatie. Er was een groot tekort aan vrachtwagens en
andere gemotoriseerde tractie. Los daarvan was er voor vele wapens een tekort aan munitie. In het achterland
bevonden zich geen specifieke depots waaruit de forten aanvullend bevoorraad zouden kunnen worden.

De tunnels(s) door de berg naar de brug van Ternaaien zijn voorafgaand aan de bouw van fort Eben-Emael
aangelegd om, zo goed en zo kwaad als mogelijk, de bouwwerkzaamheden ter plaatse aan het spionage-oog
te onttrekken. Geheimhouding dus. Veel en langdurig bouwverkeer in zo'n landelijke gemeente valt op en
daarom werd besloten de afvoer van de vele duizenden tonnen mergel die vrijkwam bij de bouw van het
fort per schip over het Albertkanaal te laten plaatsvinden. Die mergel werd overigens niet als afval beschouwd
maar werd verkocht aan de cementindustrie om de immense bouwkosten van het fort een tikkeltje te drukken.
Naast de geheimhouding diende de tunnel(s) ook de efficiency (kortste en snelste weg van afvoer) en dus ook
de kosten van het project.

Met de kennis van vandaag weten we dat de Duitse legerleiding wel degelijk op de hoogte was van de bouw-
activiteiten ter plaatse. Lijnvluchten van de Lufthansa maakten periodiek een ommetje om de omgeving te
fotograferen. Uit de lucht waren de bouwwerken lastiger aan het spionage oog te onttrekken dan op de grond.

Ben zelf recent nog eens in de tunnel(s) gaan kijken. Levensgevaarlijk wil ik de situatie ter plaatse niet noemen,
maar de verschillende verbodsborden die je sommeren daar weg te blijven, staan er natuurlijk niet voor niets.
Met stevige schoenen of laarzen, minstens twee goede zaklampen (één reserve) en een knuppel om je de junks
van het lijf te houden die daar met regelmaat bivakkeren, kom je een heel eind.

Vriendelijke groet,
BetonBijter
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door rony »

De tunnels zijn wel mooi vind ik, maar het veiligste is toch om niet alleen daar op avontuur te gaan.
Ik zou nog eens terug moeten omdat ik er nog wel eens foto's wil maken daar in die donkere gangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Mara
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2019, 18:29
Locatie: Heerlen

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door Mara »

Hey dankjewel jullie twee voor de aanvullende informatie.... :)

....ik heb lange tijd alleen maar geweten dat er ooit tunnels waren maar ik weet pas nog niet zoooo lang, dat het wel degelijk serieuze tunnels zijn en ze er nog steeds liggen en pas sinds gisteren heb ik ze daadwerkelijk gezien, tenminste de bovenste ingang ervan....alleen onderaan de brug van Ternaaien heb ik hem niet gevonden maar misschien heb ik niet lang genoeg ernaar gezocht....maar er was ook veelste veel volk onderweg met weekendplezier....

....ja, ik zal ook graag es de tunnels volledig willen verkennen....zo'n 15 jaar geleden was ik veel onderweg met grottenlopers in diverse mergelgrotten in ons mooie heuvelland maar door wissel van werk ben ik er sindsdien niet meer aan toe gekomen....maar ik ben zeker besmet met het verkenningsvirus en ook heel zeker ook met het fotografeervirus....

....en gelukkig zegt mijn verstand, dat ik bepaalde dingen nooit alleen moet doen ivm eigen veiligheid....dus ging ik gisteren maar enkele meters de tunnels binnen....maar de kriebels blijven om de tunnels volledig te verkennen en te fotograferen....

Misschien laat zich het een en ander organiseren....ik heb er duidelijk zin in maar mijn tijd is beperkt omdat ik met werk bijna continu in Italië zit en alleen maar zo nu en dan es thuis ben....dus deze week nog en een week in oktober en dan pas weer 2 weken rond de kerst....en misschien ertussen es een weekendje....


groetjes

Mara
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als oorlog de antwoord is, was de vraag al fout.... :roll:
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door rony »

Het is een lang weekend en moest ik gaan dan laat ik het zeker weten Mara.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Mara
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2019, 18:29
Locatie: Heerlen

Re: PFL: Eben Emael

Bericht door Mara »

Nou, eergisteren en al die jaren ervoor ben ik blijkbaar erg dom geweest....maar ik heb nu de ingang van de tunnels aan de onderkant bij de brug van Ternaaien gevonden....makkie als je weet waar je moet gaan kijken....

....maar ik moet ook erbij zeggen, dat ik maar ooit wat gehoord had van een tunnel maar voor mij was echt niet duidelijk dat die nog steeds bestaat....pas nu hoorde ik er weer van en ging zoeken en toen heb ik hem ook gevonden..... :)

Maar jeetje, wat een lucht en kou komt onderaan de tunnel uit....echt spooky....

groetjes

Mara
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als oorlog de antwoord is, was de vraag al fout.... :roll:
Plaats reactie

Terug naar “België”