Baupunkt 200, Zeist

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1174
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Baupunkt 200, Zeist

Bericht door maarten-stahlbeton »

Op de Baufortschrittkarte staat de L487B op het terrein van het Christelijk Lyceum in Zeist gepland. Op luchtfoto's rond de tijd dat deze in aanbouw zou zijn is echter niks te zien. Ik denk zelf dat dit een fout op de kaart is en dat de bunker juist een stuk verderop naast het internaat is gebouwd. Op de stafkaart uit 1942 is het terrein nog bos. Op de luchtfoto uit 1944 lijkt op het veld veel materiaal aanwezig te zijn en lijken er werkzaamheden plaats te vinden. Op de latere foto's lijkt er een funderingsplaat te zien. Op de laatste foto uit 1945 lijken de werkzaamheden gestaakt en het materiaal afgevoerd. Dit zou mogelijk de bouwplaats van de kunnen L487B zijn.

Zie verder:

http://www.gyges.dk/Type%20Caesar.htm
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... t#p1219365
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1174
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Baupunkt 200

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ter verduidelijking, het gaat dus om het object in de rode circel. Iets ten zuidwest zijn ook twee vijvers gegraven rond dezelfde periode.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Joop Schreuder †

Re: Baupunkt 200

Bericht door Joop Schreuder † »

Wat is het verhaal van de twee grote barakken die op foto 19450419 te zien zijn?
Op foto 19450302 alleen nog de funderingen te zien en op foto 19440910 lijken ook die verdwenen.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1174
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Baupunkt 200

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik heb de foto's chronologisch benoemd, maar volgens mij zijn deze barakken op alle foto's zichtbaar.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
BunkerOwner
Berichten: 1335
Lid geworden op: 25 jun 2009, 16:15
Locatie: Onder de grond
Contacteer:

Re: Baupunkt 200, Zeist

Bericht door BunkerOwner »

Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1464
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Baupunkt 200, Zeist

Bericht door WimVe »

BunkerOwner schreef:Dat is deze toch?
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bunker%20I%20JK.htm
Dacht ik ook aan maar dat is toch echt een andere locatie.
Gebruikersavatar
BunkerOwner
Berichten: 1335
Lid geworden op: 25 jun 2009, 16:15
Locatie: Onder de grond
Contacteer:

Re: Baupunkt 200, Zeist

Bericht door BunkerOwner »

WimVe schreef:
BunkerOwner schreef:Dat is deze toch?
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bunker%20I%20JK.htm
Dacht ik ook aan maar dat is toch echt een andere locatie.
Nog zo'n zelfde formaat ook in Zeist?
Hmmmm, kan ik me bijna niet voorstellen, dan was hij bekend geweest?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1174
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Baupunkt 200, Zeist

Bericht door maarten-stahlbeton »

Zie voor achtergrond informatie de twee links in mijn begin post.
Lord of the Ringstand
Dorsch
Donateur
Donateur
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 okt 2013, 12:07

Re: Baupunkt 200, Zeist

Bericht door Dorsch »

Deze discussie begon naar mijn mening verkeerd. Maarten-Stahlbeton stelt namelijk dat de L487B zou staan op het terrein van het Christelijk Lyceum. Daarna volgen luchtfoto's en kaartfragmenten van die positie. De luchtfoto's en de kaartfragmenten die hij toont zijn niet van het Christelijk Lyceum maar van een andere plaats, namelijk de Krakelingenweg 10, 52° 5.964'N, 5°r 16.030' O, voorheen een christelijk jongensinternaat.

Het Christelijk Lyceum bevindt zich aan de Lindenlaan 23, 5° 5.595'N, 5° 15.401'O. En met de kaart van de Baufortschrittmeldung van 23 maart 1945, Blatt 23 a kunnen we de beoogde positie van Baupunkt 200 en de L487B vaststellen op 52° 5.528'N, 5° 15.450' O.

Niet, dat het iets uitmaakt, want daar is niets te bekennen. En in ieder geval door het BRV niets geregistreerd.

Daar komt dan bij dat het duidelijk is dat de bunker aan De Breul (BRV Driebergen Z1) al begin 1945 bouwkundig klaar was. Dat blijkt immers ook uit de luchtfoto van de luchtaanval en de stand ten tijde van de bevrijding. Terwijl op Baupunkt 200 volgens de intepretatie van de rondjes en de vierkanten nog helemaal niets 'im Bau' was op 23 maart 1945. Dat gaat niet samen.

Vraag is dus:
- is Baupunkt 200 en een L487B een bouwplanning, die naast de bouw van de bunker in De Breul Driebergn stond?, of is het een vorm van 'mis-rapportage'(verkeerde plek, verkeerde stand van de bouw)?
- is de bunker aan De Breul (BRV Driebergen Z1) een L487B ? Rolf zorgt in zijn blauwe boek inderdaad voor verwarring met zijn 'maar 1300 cbm' voor een L487B. Terwijl een gewone L487 rond de 2500 cbm vergt.
- De bunker in Driebergen heeft dikkere muren (3 m) en komt wel op 5000 cbm.
Conclusie: we weten het nog steeds niet.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1174
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Baupunkt 200, Zeist

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dorsch schreef: 15 mei 2021, 20:45 Deze discussie begon naar mijn mening verkeerd. Maarten-Stahlbeton stelt namelijk dat de L487B zou staan op het terrein van het Christelijk Lyceum. Daarna volgen luchtfoto's en kaartfragmenten van die positie. De luchtfoto's en de kaartfragmenten die hij toont zijn niet van het Christelijk Lyceum maar van een andere plaats, namelijk de Krakelingenweg 10, 52° 5.964'N, 5°r 16.030' O, voorheen een christelijk jongensinternaat.

Het Christelijk Lyceum bevindt zich aan de Lindenlaan 23, 5° 5.595'N, 5° 15.401'O. En met de kaart van de Baufortschrittmeldung van 23 maart 1945, Blatt 23 a kunnen we de beoogde positie van Baupunkt 200 en de L487B vaststellen op 52° 5.528'N, 5° 15.450' O.
Exact dat zeg ik in mijn posting. Op de Baufortschrittkarte staat Baupunkt 200 met een L487B in aanbouw (staat in handschrift erbij geschreven) op het terrein van het Christelijk Lyceum. Ik geef aan dat dit niet klopt en dat Baupunkt 200 bij het Internaat gezocht moet worden.
Dorsch schreef: 15 mei 2021, 20:45 Niet, dat het iets uitmaakt, want daar is niets te bekennen. En in ieder geval door het BRV niets geregistreerd.
Er is juist op de luchtfoto's wel degelijk bouwactiviteit waar te nemen bij het internaat. Dat het BRV niks heeft geregistreerd zegt niks, de aantekening in het Nederlands op de kaart doet vermoeden dat er wel iemand is langs geweest.
Dorsch schreef: 15 mei 2021, 20:45 Daar komt dan bij dat het duidelijk is dat de bunker aan De Breul (BRV Driebergen Z1) al begin 1945 bouwkundig klaar was. Dat blijkt immers ook uit de luchtfoto van de luchtaanval en de stand ten tijde van de bevrijding. Terwijl op Baupunkt 200 volgens de intepretatie van de rondjes en de vierkanten nog helemaal niets 'im Bau' was op 23 maart 1945. Dat gaat niet samen.
Deze snap ik niet? Op de luchtfoto's is te zien dat de werkzaamheden in ieder geval al in September 1944 begonnen zijn. Aangezien het Jagdkorps in Oktober vertrok, lijkt het me ook aannemelijk dat de bouw van deze vermoedelijke L487B toen ook is stilgelegd en dus ten tijde van deze BFK niks im Bau was. De luchtfoto's lijken daarmee te corresponderen.
Dorsch schreef: 15 mei 2021, 20:45 Vraag is dus:
- is Baupunkt 200 en een L487B een bouwplanning, die naast de bouw van de bunker in De Breul Driebergn stond?, of is het een vorm van 'mis-rapportage'(verkeerde plek, verkeerde stand van de bouw)?
- is de bunker aan De Breul (BRV Driebergen Z1) een L487B ? Rolf zorgt in zijn blauwe boek inderdaad voor verwarring met zijn 'maar 1300 cbm' voor een L487B. Terwijl een gewone L487 rond de 2500 cbm vergt.
- De bunker in Driebergen heeft dikkere muren (3 m) en komt wel op 5000 cbm.
Conclusie: we weten het nog steeds niet.
-De Baufortschrittkarte klopt op de locatie na. Er was een L487B in Baupunkt 200 gepland en waarschijnlijk zelfs dus al de grondplaat gestort.
-Nee, dat is een Grossraumgefechtsstand en heeft niks met Baupunkt 200 te maken.

Ik ga voor Klaas zijn theorie op het AHF, dat deze L487B bij het internaat als Funkmessgeräte-Auswertung werd gebouwd. Zijn A-B-C theorie klinkt aannemelijk en dat het een eenvouderigere L487 met een Seeburgtisch zou zijn.
Lord of the Ringstand
Dorsch
Donateur
Donateur
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 okt 2013, 12:07

Re: Baupunkt 200, Zeist

Bericht door Dorsch »

Fijn dat de discussie kan worden voortgezet. Ik reageer op het bovenstaande bericht van 15 mei 21:55 op de inbreng van Maarten-Stahlbeton.

Ad “Exact dat zeg ik..”
Inderdaad stelt Maarten-Stahlbeton bij zijn inbreng dat hij denkt dat de positie bij het Christelijk Lyceum een fout is, omdat er op luchtfoto’s van bouwactiviteiten niets te zien is én omdat hij op een andere positie (internaat) wél sporen van bouwactiviteiten bespeurt. Die andere positie bij het internaat is een kilometer noord-oostelijk gelegen. Dat is een interessante hypothese, waar ik graag in meega. Vandaar dat de eerste vraag was, of er bij het Christelijk Lyceum iets van bouwactiviteiten door het BRV geregistreerd is, hetgeen niet het geval blijkt te zijn.

Ad “Er is juist op de luchtfoto’s..”
Die luchtfoto’s gaan over het internaat. Daar heeft het BRV inderdaad evenmin iets geregistreerd, maar wel bij de BFM in potlood ‘in aanbouw’ geschreven, wat Maarten-Stahlbeton terecht signaleert als een indicatie.

Ad “Deze snap ik niet..”
Hier zorgde ik voor verwarring door de door mij gestelde en beantwoorde vraag niet duidelijk te formuleren: Is er überhaupt naast de locatie De Breul (Driebergen Z1) nog sprake geweest van een tweede bouwwerk in aanbouw? In mijn opmerking beantwoord ik die vraag bevestigend, hetgeen Maarten-Stahlbeton ook al deed.

Tot zover een directe reactie.

Wij zijn het er over eens dat bij het Christelijk Lyceum van bouwactiviteiten niets te bespeuren is, dus dan is ofwel er nooit iets gebeurd, ofwel het bouwplan is op een andere plek begonnen. Dat tweede is de theorie van Maarten-Stahlbeton, die ik graag ondersteun en waarvoor we bewijzen moeten zien te vinden. Uiterst interessant is de opmerking dat ‘waarschijnlijk zelfs al de grondplaat gestort’ zou zijn. Want, ruim tien jaar geleden was ik bij het internaat op zoek en werd mij verteld dat de tennisbaan op een betonnen ondergrond aangelegd was, die er voordien al lag. Vergelijking van de posities die Maarten vond en de positie van de tennisbaan geeft steun aan de hypothese. Dat zou het onderzoeken waard zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”